"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spandfilter i stedet for sump

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Schmeltz
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 13. jul 2020 21:08
3
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2020

Spandfilter i stedet for sump

Indlæg af Schmeltz »

Nu har jeg set mange YouTube videoer fra U.S.A hvor de har kørt med deres akvarier i 6 - 24 måneder uden problemer kun med stor skimmer og spandfilter med bio filter. kan man ikke bare over dæmoniser størrelsen på filter og skimmer..

Tænker kan man ikke bruge det her i stedet for sump. Eller hvorfor skal der være en sump. ?


JUWEL MODEL RIO 125 liter LED AKVARIE
Eccoflow 500liter i timen
Eheim 2275 prof 4 600 1250 liter i timen
Tunze Comline® DOC Skimmer 9004 250 liter


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spandfilter i stedet for sump

Indlæg af Carsten »

Tja, hvorfor bruge plads i akvariet, når man kan bruge den under akvariet.
Fordelen er at skummeren og andet teknik kan gemmes væk, i sumpen under akvariet.
Du begrænser dig selv MEGET i hvad du kan vælge af teknik, hvis det skal være i en indvendig sump.
Nu er dit akvarie tilsyneladende af begrænset størrelse. Og uden at kende målene på skummeren, vil jeg mene at den nok ikke er meget under 10 cm i bredden. Akvariet er kun 36 cm dybt, så der er kun 26 cm tilbage. Godt nok kun på et begrænset stykke men alligevel.
Der er også meget stor forskel på hvordan man kører et akvarie.


Schmeltz
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 13. jul 2020 21:08
3
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2020

Re: Spandfilter i stedet for sump

Indlæg af Schmeltz »

Så man kan sagtens køre med Spand filter. Det mest for udstyrets skyld. Men hvis man skifter 10 % vand hver 7 - 14 dag og bruger osmosevand så kan man vel godt køre med koraller og 4 fisk


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spandfilter i stedet for sump

Indlæg af Carsten »

Nu har jeg været i hobbyen, længere end de fleste her har levet.
Så jeg vil vove at sige nej. Det var først da vi fik skummere af et vis format, at der kom muligheden for at holde koraller.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Spandfilter i stedet for sump

Indlæg af SamuelChristensen »

Ja du kan sagtens køre med spandfilter (bare hold det rent så mediet og selve filteret ikke tilstopper)

Mit LPS akvarie er den juwel model der, og jeg har smidt en tunze reefpack 100 på den. Kører helt fint
Det jeg gjorde var at rive det, undskyld mit jyske, lortefilter det kommer med af og skfitede lyset. Det tager alt for meget plads og er ringe designet. Hvis du vil køre en håndfuld fisk og nogle koraller i det, vil jeg anbefale tunze reefpack 250, fordi comline filteret giver mulighed for overfladeskumning, filtervat, aktivt kul og evt noget biomedie hvis man ønsker. og modsat et spandfilter, skal det ikke løfte noget vand.


Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"