"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Diatoms

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Diatoms

Indlæg af Anikka »

Hej alle.
Jeg er sprit ny i denne verden og har derfor en masse spørgsmål.

Først lidt facts 150L, 50L sump, skummer som jeg stadig prøver at indstille,lys fra fluvalsmart som jeg heller ikke er helt inde i endnu og et lille refugium.

1. Jeg bliver ved med at have diatom i mit akvarie, det er omkring 3 md gammel nu og de første fisk kom i for 3 uger siden, der er en klovnfisk,en damsel, en cleaner reje og tre hermid krebs. Jeg laver et lille vandskift på 20L 2 gange om ugen og tester alle værdierne hver anden dag. Alt ser ud som det skal bortset fra et Spike i sio3 som jeg opdagede igår.

2. Ingen nitrat overhovedet.
Jeg finder det også lidt besynderligt at jeg overhovedet ikke kan måle noget nitrat endnu,jeg har prøvet at teste på flere forskellige tidspunkter af døgnet men intet kan jeg finde.

Jeg håber virkelig at i kan hjælpe mig så jeg kan få en god oplevelse med denne fantastiske verden.

Mvh Anikka.
Vedhæftede filer
Det er nok ikke nemt at se men både Sand og Sten er dækket af et brunt lag
Det er nok ikke nemt at se men både Sand og Sten er dækket af et brunt lag
20200607_194918.jpg
20200607_194954.jpg
20200607_194927.jpg


Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Diatoms

Indlæg af Anikka »

Beklager at billederne vender på hovedet, ved ikke lige hvad der skete .


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Diatoms

Indlæg af SamuelChristensen »

Velkommen til, sikke et flot akvarie! :)

Alger på sandet er rimeligt amindeligt, også i lange perioder i et modnet akvarie, det er bare et fedt habitat for alger og cyanobakterier, så at sørge for at ingen af dem er der kan være en besværlig fornøjelse.
MEN...

1: Angående diatom algerne, så kan de leve på det rene ingenting. Silikater og andre urenheder i vandet du blander dit salt op med (hvis du ikke bruger RODI vand, så er det nok den nemmeste forklaring) og simple næringssalte som ammoniak, der er et kendetegn ved et nyt akvarie eller ustabilt filter. Så hvis du bruger RODI vand, og væbner dig med tålmodighed så skal dit biofilter og din microfauna nok får styr på diatomalgerne.

2: Din nitrat bliver opbrugt af algerne og fjernet ved dine dygtige vandskift. I et nyt akvarie gør det ikke noget at du ikke kan måle en nitratmængde. Der skal nok være noget, (læs nok til dine dyr der ebhøver lidt nitrat) men heldigvis er der ikke for meget :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Diatoms

Indlæg af Anikka »

Tusinde tak for kompliment, jeg er også rigtig glad for det.
Jeg bruger almindeligt hanevand så det er helt sikkert der det kommer fra desværre, men som du siger så er det stadig meget nyt så jeg væbner mig med lidt mere tålmodighed, jeg ville bare være sikker på at det ikke var mig der gjorde noget forkert.

Kan du egentlig anbefale nogle gode bløde koraller med masser af farve,jeg købte en hammer koral som jeg var vild glad for men som desværre døde efter kort tid uden jeg aner hvorfor.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diatoms

Indlæg af Carsten »

Der er ikke rigtigt nogen blød koraller der lige frem vælter sig i farve ud over lysebrun. Det er desværre sådan at stort set alle de blød koraller der findes, og som har farve, er umulige at holde. De vokser ned af :( For de lever ikke kun af den næring som zoochatellerne kan producere. De kræver aktivfodring med levende plankton.


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Diatoms

Indlæg af Barner »

Velkommen til denne vidunderlige/skøre/frustrerende verden :-)
Som Samuel skriver er din fortsatte udfordring, sandsynligt forstærket af du bruger hane vand. Er dit hane vand ikke i den helt rigtige kvalitet, vil der altid være en opblomstring af forskellige alger. Så det du skifter vand som du gør er både god og skidt. Da du både fjerne skidt, men også muligvist tilføre ny næring til algerne.
Hvis det var mig så ville jeg investere i et mellem RO/DI vand rensnings anlæg.
Der er pengene godt givet ud. Det er sjovere at se på et algefrit rev.
Men bliv ved med at spørg ind med dine betragtninger og spørgsmål. Så er der helt sikker hjælp af finder her på siden.
René


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diatoms

Indlæg af Carsten »

Som Barner skriver, så kan dit vand, være kilden til nogle af dine problemer.
for når du tilfører ferskvand til akvariet, så tilfører du konstant ny næring. Så du kommer nok ikke uden om at investere 1000-1500 i et osmoseanlæg med boosterpumpe, og harpiksfilter


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Diatoms

Indlæg af nbd »

SamuelChristensen skrev:1: Angående diatom algerne, så kan de leve på det rene ingenting.
Lidt skal de nu have. Diatomeer er autotrofe, dvs. at de behøver næringssalte for at kunne danne organiske forbindelser. Nogle Diatomeer er også heterotrofe, dvs. at de ved mangel på lys kan leve af organisk stof.
SamuelChristensen skrev:simple næringssalte som ammoniak
Ikke helt - ved opløsning i vand, omdannes ammoniak til ammoniumioner [NH4+], som er et ugiftigt næringssalt. Ammonium kan fjernes vha. zeolitter i en reaktor.

Men ellers er jeg meget enig i dét, Samuel skriver. Et omvendt osmoseanlæg kan være en løsning, hvis dit hanevand indeholder meget silikat og nitrat. Det er der mange, der benytter. Jeg bruger selv hanevand med gode resultater.

Af blødkoraller kan jeg anbefale grøn Sarchophyton, gul Tonga/Fiji Sarchophyton og grøn Sinularia. Hvis du kommer forbi Kolding, kan du få et par håndfulde af de grønne til billige penge - de vokser som skidt hos mig.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Diatoms

Indlæg af SamuelChristensen »

nbd skrev:
SamuelChristensen skrev:simple næringssalte som ammoniak
Ikke helt - ved opløsning i vand, omdannes ammoniak til ammoniumioner [NH4+], som er et ugiftigt næringssalt. Ammonium kan fjernes vha. zeolitter i en reaktor.
Det gør det som funktion af pH værdien kontinuerligt i en balance. Der vil altid være ammoniak og ammonium. Ca 7% af den totale mængde ammoniak/ammonium i en almindelig koralbalje er ren ammoniak. Og det er et næringssalt, og de simpleste og mest arkaiske alger kan leve af det. Deriblandt diatomeer, også derfor de ofte kommer som de første når folk smider organisk materiale ned i et sterilt akvarie.
Men vi er her for at hjælpe, og ikke lege politimænd for hinanden.


Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Diatoms

Indlæg af SamuelChristensen »

Anikka skrev:Tusinde tak for kompliment, jeg er også rigtig glad for det.
Jeg bruger almindeligt hanevand så det er helt sikkert der det kommer fra desværre, men som du siger så er det stadig meget nyt så jeg væbner mig med lidt mere tålmodighed, jeg ville bare være sikker på at det ikke var mig der gjorde noget forkert.

Kan du egentlig anbefale nogle gode bløde koraller med masser af farve,jeg købte en hammer koral som jeg var vild glad for men som desværre døde efter kort tid uden jeg aner hvorfor.
Lyder som en plan.

Ja det kan jeg. Der er masser af farverige;
sarcophyton sp.
discosoma/rhodactis/ricordea
zoanthids/palythoa

Som alle er nemme, og kan du tænke farven, kan du finde den i en af de koraltyper. :)
Hvis det er kan du komme forbi mig i Silkeborg og få et par fragmenter til at starte samlingen op med.


Tropic Marins danske repræsentant.
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Diatoms

Indlæg af Anikka »

Uhh det vil jeg meget gerne, mistede lige 500 kr på en hammer koral de sagde var nem at have for en ny. :( der er også masser af spørgsmål endnu så som hvor finder jeg et ro/di anlæg til en rimelig pris og størrelse og hvad skal jeg stille mit lys på. :P


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Diatoms

Indlæg af nbd »

SamuelChristensen skrev:Men vi er her for at hjælpe, og ikke lege politimænd for hinanden.
Enig!
SamuelChristensen skrev:Ca 7% af den totale mængde ammoniak/ammonium i en almindelig koralbalje er ren ammoniak.
Men dette er ikke korrekt. Ammoniakvand på 7% er direkte ætsende. I rengøringsmidler såsom vinduesvask er der 1-3%.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Diatoms

Indlæg af SamuelChristensen »

Anikka skrev:Uhh det vil jeg meget gerne, mistede lige 500 kr på en hammer koral de sagde var nem at have for en ny. :( der er også masser af spørgsmål endnu så som hvor finder jeg et ro/di anlæg til en rimelig pris og størrelse og hvad skal jeg stille mit lys på. :P
Du sender bare en privat besked når/hvis du gerne vil have fragmenter.

RODI kan du købe mange steder, et lille 4 trins anlæg er rigeligt til dit forbrug. Jeg bruger selv denne:
https://www.oceanreef.dk/shop/111-osmos ... er-190ltr/" onclick="window.open(this.href);return false;

Angående dit lys, så er det en videnskab i sig selv. Hvis du skriver hvilket lys du har, kan det være der er nogen herinde der har det samme lys og så vil byde ind med hvad de har sat det på, og hvilke resultater de har fået med det. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Diatoms

Indlæg af SamuelChristensen »

nbd skrev:
SamuelChristensen skrev:Men vi er her for at hjælpe, og ikke lege politimænd for hinanden.
Enig!
SamuelChristensen skrev:Ca 7% af den totale mængde ammoniak/ammonium i en almindelig koralbalje er ren ammoniak.
Men dette er ikke korrekt. Ammoniakvand på 7% er direkte ætsende. I rengøringsmidler såsom vinduesvask er der 1-3%.

7% af den totale mængde nh3/nh4. (hvis der er 1 gram totalvægt, vil 0.07 gram af det være ammoniak)


Tropic Marins danske repræsentant.
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Diatoms

Indlæg af Anikka »

Hvor er det dejligt med så mange der gerne giver en hjælpende hånd i denne verden. Jeg vil bestemt få kigget på et ro/di anlæg, jeg giver dig helt ret alger er altså ikke det pæneste. ;) men skal lige have fundet en til den rigtige pris, det er desværre ikke penge der er for mange af. :P
Er der så eventuelt nogen der ved hvornår man kan tilføje en Sand guby, vil så gerne have sådan en. :D


bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Diatoms

Indlæg af bmvw »

Hej Anikka

Velkommen til en fantastisk hobby!

Jeg har et osmoseanlæg inkl silikat filter til salg. Det laver vand med 0 TDS så altså helt rent. Det koster 300kr og så får du en ny omgang harpiks granulat med dertil.

Mvh Sonny
42444823


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Diatoms

Indlæg af Anikka »

Det er dette lys og denne skummer jeg kører med. Hvis nogen kan hjælpe med indstilling af lyset ville det bare være perfekt, lige nu kører det på deep Blue funktionen. :D
Vedhæftede filer
20200609_173436.jpg
20200609_173459.jpg


Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Diatoms

Indlæg af Anikka »

Shout out til Sonny,han var en kæmpe hjælp i dag. Nu med installeret filtersok med aktivt kul, reef foundation ABC så mine koraller er glade og et ro/di anlæg så det hele bare spiller. Kan slet ikke vente til det begynder at spille og se lige så fantastisk ud som hjemme hos ham. :D :D


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Diatoms

Indlæg af NielsChr »

for at forbruge nærrigstoffer kan du sørge for at have nogle macro alger i din sump med let lys over - har du det ?
det gør at det grønne gror der hvor du gerne vil have det og skaber en god makro biotop med små dyr. ude i display vil du så få mindre af det uønskede.
f.eks. chaeto er perfekt i refigium

Hvis du gerne vil have en nem blød koral med fave, så er `grønt græs` en meget flot let flouruserende koral. dens navn er green star polyp (GSP) som du blot kan google.
den er bedst at have stående på en selvstændig ø af sten med sand omkring da den med tiden vil brede sig til andre steder ved at vokse videre men kan så nemt holdes tilbage ved blot at klippe den tilbage.
trods at den kan brede sig er den nem at kontrollere da den kun vokser ud fra hvor den er og meget langsomt

vedlagt et billede hvor du i venstre side ser det grønne græs (som altså er en koral og ikke en plante) - den elsker flow i vandet og dens små fangarme bliver længere hvis der er godt med flow.
i højre side ser du en fin alge som vokser lidt og ligeledes giver lidt liv/fave men nem at holde tilbage og hos mig har den i løbet 2 år ikke spredt sg - den er også god)
957CB1E2-3E05-4CAF-9CFA-8F8BE9D6B8A6.jpeg
endelig findes også i midten af billedet nogle zoaer med orange (selvlysende) farve. De kræver at du fodre dem regelmæssigt for at trives, men er eller også nemme at håndtere og kan fås i alle mulige flotte farve varianter.

p.s. nogle af mine blødkoraler klarede sig fint i 2 år, men så blev jeg lidt doven og fik ikke skiftet vand så tit og temp i vandet stod også forkert - nogle af dem har ikke fået deres flotte farve tilbage og er nu mere rød brun end før...æv....lessen learned. det grønne græs kan dog klare ALT så det er en sikker flot blød koral som alle kan have.


bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Diatoms

Indlæg af bmvw »

Anikka skrev:Shout out til Sonny,han var en kæmpe hjælp i dag. Nu med installeret filtersok med aktivt kul, reef foundation ABC så mine koraller er glade og et ro/di anlæg så det hele bare spiller. Kan slet ikke vente til det begynder at spille og se lige så fantastisk ud som hjemme hos ham. :D :D

Tak! Glad for at hjælpe :beer: og det vil du opleve fra mange sider :GO fantastisk!

Mvh Sonny


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Diatoms

Indlæg af Anikka »

Tusind tak for de mange gode muligheder Niels, jeg har selv kigget på gps men de variationer jeg har set er slet ikke så fine som den du har desværre, så jeg har nok afskrevet den lidt for hurtigt, måske jeg skulle overveje den lidt igen. :D jeg har et refugium med nogle gode alger jeg kan bare ikke lige huske navnet på det. :P efter jeg startede med at skifte vandet ud med ro/di vand er alt diatom i akvariet stoppet. :D
Skal man egentlig fodre alle de små munde i en zoa koloni? for der er altså pænt mange. :P


Flimse
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 40
Tilmeldt: lør 11. apr 2015 14:12
8
Postnummer: 8544 Mørke
Saltvand siden?: 2019

Re: Diatoms

Indlæg af Flimse »

Anikka skrev:Det er dette lys og denne skummer jeg kører med. Hvis nogen kan hjælpe med indstilling af lyset ville det bare være perfekt, lige nu kører det på deep Blue funktionen. :D
Du kan indstiller lys så her :f2:
Rød 5-10%
Cyan 100%
Blue 100 %
Purple 100%
White 20-30%

Mvh
Flemming.


Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Diatoms

Indlæg af Anikka »

Okay mange tak Flemming. Lige nu står det faktisk præcis sådan bortset fra White,den står på 1% ellers begynder korallerne at brokke sig. :P


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Diatoms

Indlæg af NielsChr »

Anikka skrev:Tusind tak for de mange gode muligheder Niels, jeg har selv kigget på gps men de variationer jeg har set er slet ikke så fine som den du har desværre, så jeg har nok afskrevet den lidt for hurtigt


vær ikke nervøs for gsp, min startede som en meget beskeden og næsten ikke synlig lille kolloni - der gik faktisk flere uger hvor den ikke rigtig ville folde sig ud, men pludselig tog fanden ved den og nu vokser den lystig og dækker en stor sten helt og havde ligeledes bredt sig over det meste af sideruden.
jeg mener som sagt at have erfaret at den godt kan lide flow i vandet - så bliver dens fangarme længere og de blafre i strømmen.
men som sagt - hold den evt. på en Ø omgivet af sand og hold den tilbage hvis den prøver at vokse over på andre sten hvor du ikke ønsker den.
Skal man egentlig fodre alle de små munde i en zoa koloni? for der er altså pænt mange. :P
jeg har sådan nogle flasker fra red sea med flydende coral foder, hvis jeg giver zoa eller andre koraler et skvat med en pippette så trives de. i praksis behøver munden ikke fodres, men hele kolonien får en lille `sky` mens cirkulation står stille.
(du kan også blot knuse lidt fiskefoder og blande med lidt vand og så sprøjte det hen over dem) de skal helst have mad mindst 1 gang/uge men kan klare sig i meget længere tid (bliver så langsomt mindre)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"