"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vurder mit scape

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Denblåhave
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 22. apr 2020 01:09
3
Postnummer: 7673 Harboøre
Saltvand siden?: 2020

Vurder mit scape

Indlæg af Denblåhave »

Jeg er ny i saltvand og ønsker derfor noget input af mit scape (: Planen er at der skal være plads til lidt af hvert.
Starter nok med softies og lps men med muligheden for sps med tiden. Her er lidt billeder:
IMG_20200422_014917.jpg
IMG_20200422_015007.jpg
IMG_20200422_015027.jpg
IMG_20200422_015033.jpg
IMG_20200422_015037.jpg
IMG_20200422_015052.jpg

Flere billeder med mål:
Vandstanden er ca 44cm
Footprint.jpg
Højde.jpg
Højde1.jpg
Højde2.jpg
Højde3.jpg
Der er ikke noget der er "limet" endnu, så derfor er der en sten eller to der ikke skal være der og der skal fyldes
lidt mellemrum ud her og der. Der er mindst 3-4cm imellem sten og glas.

Jeg er meget i tvivl om stensætningen er for lav, jeg overvejer at sætte det hele på små stykker pvc der bliver
dækket af bundlag for at få bedre flow og dybere huler?
Men kom endelig med alt kritik, jeg er som sagt ny så kan ikke rigtig se det for mig i det lange løb.

Mit setup er en Nuvo 40G, hvor jeg bygger en ny stand og smider en 54l sump på. Lys er en Kesill A360.

Lidt om mig da jeg også er ny her på forummet:
Jeg har haft ferskvands akvarier i 15år og har holdt alt fra guppy til discus, store rovfisk og nu rokker. Mit
saltvandsakvarie overtog jeg for 4-5 år siden men den var fyld (med hvad jeg nu ved var) cyano og aiptasia,
jeg viste ikke hvad jeg havde med at gøre så det kørte ikke længe... Nu har jeg så besluttet mig for at give
det et rigtig forsøg helt fra bunden :pray:
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Vurder mit scape

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen til.
Det skal nok blive godt. En ikke for høj og luftig stensætning har mange gode muligheder for fiskene og for placering af koraller.
Det vil nok være nemmere at forestille sig det, hvis man ser det i akvariet. Vigtigt at der også er plads mellem sten og ruder. Ellers er det for svært at rense ruderne.
Den lave stensætning giver god fri svømmeplads, hvilket gør at fiskene mere viser deres naturlige adfærd.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Denblåhave
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 22. apr 2020 01:09
3
Postnummer: 7673 Harboøre
Saltvand siden?: 2020

Re: Vurder mit scape

Indlæg af Denblåhave »

Tak tak (:
Ja det er bedre at se det i akvariet, men er lidt bange for at det styrter sammen, da det ikke er limet endnu. Har bestilt noget stonefix, men det var ikke med i forsendelsen.

Jeg har selvfølgelig set en masse videoer på YouTube fra bla. Tidal gardens og BRStv, og har derfor prøvet at begrænse højden af stensætningen og samtidig give god mulighed for flow imellem og rundt om stenene. Så synes jeg det ser ud til at give fint plads til en lille sten for sig selv i sandet med Zoas eller lignede.
Hvad angår fisk tænker noget i retningen af et par klovne, en blenny, en six stripe wrasse og måske en mandarin da jeg har hørt de skulle være til af få "tank raised".
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Vurder mit scape

Indlæg af Lasse »

Skal selv i gang med aquascaping i et mindre akvarie, så det ser spændende ud med hulen" du har lavet, samtidig med du får lidt højde på. Jeg er enig i at det er svært at forestille sig uden at se det i akvariet, eller i et "dummy" akvarie af en udskåret papkasse eller lign.

Lille kommentar: Jeg vil anbefale du læser lidt op på hvad det kræver at holde en mandarin i live. I mine tidligere planer om et 360L akvarie + sump, droppede jeg ideen om en mandarin, da jeg efter research konkluderede at jeg ikke ville kunne holde en i live (mere end nogle få måneder) på de pods et 360L akvarie og sump kangenerere, og det vil jeg ikke spilde liv på.
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Vurder mit scape

Indlæg af Lasse »

Beklager, så ikke du skrev tank raised mandarin. Det har jeg ikke hørt om før, så nu er det vist mig som skal læse lidt op :)
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"