"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

lys over land

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
bhsand
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 6. apr 2020 21:45
3
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2020

lys over land

Indlæg af bhsand »

Hej,

Jeg har med stigende interesse læst om saltvandsakvarier og set en del videoer på YouTube om emnet. Jeg har haft ferskvand en del år, men nu har besluttet, at jeg gerne vil have et saltvand.

Det er nødt til at være på budget. Derfor er min plan er at købe et nyt glasakvarie på 112-128 liter og lave en indvendig sump af akrylplade og med tre rum, men uden skimmer. Jeg er lidt inspireret af et Fluval Evo Marine, men synes det er lidt for småt, og har i øvrigt ikke kunne finde det til salt i DK.

Det næste er så en lampe, og her er jeg virkelig på herrens mark. Jeg har søgt og søgt, men ikke fundet svar. Jeg vil gerne have et par klovne og måske et par kardinaler i akvariet. Af koraller vil jeg fokusere på soft corals (zoa, mushroom, GSP) men måske også en euphyllia, candy cane eller duncan.

Kan man få en LED lampe, som kan klare ovenstående i et akvarie med ca. mål 70 x 40 x 40 cm til et sted imellem 1.000 og 1.500 kr? Jeg har kigget lidt på en Fluval Sea Marine 3.0 i 32W, men kan den klare ovenstånede koraller?

På forhånd tak.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: lys over land

Indlæg af SamuelChristensen »

Velkommen til hobbyen. :D
- Du kommer ikke fra den igen.

Som første lys, i den prisklasse, til den størrelse, ville en brugt maxspect 120W være suveræn. Den ville kunne klare alt du vil og er nem at programmere og kan også bruges til den uundgåelige opgradering. Og du behøver ikke køre den på mere end 30-40% til de koraller.

Har ikke prøvet Fluval lyset, men er ret sikker på at jeg ville fortryde de penge. Tvivler på farverepræsentationen du kan få på dine dyr og hvor mange af de 32 watt der.


Tropic Marins danske repræsentant.
bhsand
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 6. apr 2020 21:45
3
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2020

Re: lys over land

Indlæg af bhsand »

Tak for det. Håber det bliver en lang og lykkelig hobby :wink:

Det lyder godt med en Maxspect, men kan man virkelig få sådan en karl for de penge?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: lys over land

Indlæg af Carsten »

bhsand skrev:Tak for det. Håber det bliver en lang og lykkelig hobby :wink:

Det lyder godt med en Maxspect, men kan man virkelig få sådan en karl for de penge?
Sagens, jeg solgte et par stykker for nyeligt for 800 kr. stk


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: lys over land

Indlæg af MortenL »

Helt enig i Samuels betragtning omkring lys.

Du nævner selv at det skal være på budget. Regn med at alt bare koster langt mere, end hvad du er vandt til fra ferskvand, så er du advaret. Derfor giver det måske også mening at holde lidt øje med, hvad der sælges af brugte akvarier i den størrelse du kigger efter, hvorved du ofte få mange ting med, som du ellers skal ud og investere i senere.

Bare et forslag.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
bhsand
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 6. apr 2020 21:45
3
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2020

Re: lys over land

Indlæg af bhsand »

Ok. Tak for svar. Tror bestemt I har ret.

Jeg kan godt se, at pengene løber hurtigt i denne hobby. Håber lidt på at kunne starte stille op uden koraller, og så tilføje dem, lidt af gangen.

Indkøring tager den tid, som det nu engang tager, og så skal der et par klovne i og måske et clean up crew, men så kan der vel godt gå lang tid, før jeg tilføjer noget nyt - om end det måske bliver lidt kedeligt at se på.


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: lys over land

Indlæg af Dan89 »

Jeg er selv lige startet og har også kørt lidt på lavt budget.. men en maxspect lampe kan godt fåes til en fornuftig pris hvis du holder øje :)
Og held og lykke med ikke at falde i med at ville fylde koraller og fisk i ret hurtigt ! man bliver "desværre" fanger af denne hobby ! :D


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"