"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spørgsmål angående indkøring

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Søren Hauborg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 1. apr 2020 14:46
3
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2020

Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af Søren Hauborg »

Hej Saltvandsforum

Jeg har startet mit første saltvandsakvarie, det er startet op med RO vand blandet med Reef Coral pro Salt (Red Sea). Derudover er der levende sand i (Carib sea Fiji) og nogen levendesten, som havde været tørlagt i en lang periode ( Så de var vel ikke så levende mere ). Akvariet har kørt 6 uger på søndag, jeg smed en reje i den første uge. Jeg har stadig en del brunalger på glas og derudeover grønne og brune alger på sten (Igen trådalger endnu). Mine værdier er som vist på billederne i pdf-filen og Excel-arket:
Mit spørgsmål er: Hvor langt i indkøringsfasen er jeg? Kan jeg forvente et par uger endnu af tålmodigheds prøven? Vil min nitrat komme ned af sig selv ?
Håber på et lille råd med på vejen.
Vh Søren
Vedhæftede filer
Vandværdier-Akvariet.xlsx
(10.96 KiB) Downloadet 227 gange
Akvarie billeder .pdf
(2.24 MiB) Downloadet 230 gange


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af SamuelChristensen »

Du er nået til det punkt hvor de giftige næringssalte ammoniak og nitrit er 0 og den relativt harmløse NO3 er steget. Det vil sige at bakterierne er der, de lever og gør det godt.
Og dit akvarie kan filtrere ammoniak fra fisk og derved holde dem i live. Men vent lige med at smide mange af dem deri.

Næste punkt er at akvariet skal blive lidt mere æstetisk og indkørt på den synlige måde hvori alger og mikroorgansimer skal finde en balance, så der er vækst af kalcificerende alger, minimal grøn algevækst og en stigning af zooplankton populationen. Det kommer af sig selv med tiden i et sundt miljø, men det kan hjælpes grundigt på vej hvis du fjerner grønalgerne manuelt og skifter vand jævnligt.

Hvis du får hjælp af et clean up crew og eventuelt en hugo fisk, så er det helt perfekt. Hugo fisken kan holdes i live nu hvor bakterierne er på plads. Fisken er en mulighed men clean up crewet er vigtigst. Til den størrelse akvarie er en håndfuld snegle og et par eremitkrebs fint til at starte med.

Hvis du ikke har synlige zooplankton/pods nu her på glasset, så ville det være fint at pode akvariet med en levende sten fra en lokal hobbyist eller fiskehandleren. De er dit clean up crew på det mikrokosmiske niveau og hjælper enormt meget. Så jo længere man kan vente med at tilføje et rovdyr, jo bedre for miljøet i opstartsfasen.

Angående din nitrat, så falder den når du høster dine grønalger eller skifter vandet. Men jeg vil ikke anbefale at du bare venter på den falder af sig selv, det er oldtidsmetodik og unødvendigt. Det er ingen denitrifikation i en lille sandbund og de sten på den størrelse, så det er spild af tid at vente på eller forvente.

Tillykke med akvariet og opstarten! Det er en fed tid at være i, især hvis du poder med en levende sten så kan du sidde med næsen mod glasset og holde øje med alle "krible krablerne" :D


Tropic Marins danske repræsentant.
Søren Hauborg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 1. apr 2020 14:46
3
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af Søren Hauborg »

Det lyder som det går i den rigtig retning så :D
Jeg tilsatte 4 eremitkrebs 3 turbosnegle og 2 nassarius snegle i mandags, er det helt hen i hegnet? Måske spædes til med en hugo andre snegle? Jeg har pt. ikke nogen synlige zooplankton/pods, så det vil være en god ide at skaffe en levendesten som kan pode lidt, og den smider jeg vel bare i som den er?
Mvh Søren :D


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af SamuelChristensen »

Ja det gør det helt klart!

Jam det er super, med det crew. Nassarius sneglene vil nok gerne fodres lidt, da de er kødædere. En smule går langt til det formål.

Hugoen er en glimrende og altid hyggelig fisk. Hvis du vil have en så sørg for at den gerne vil spise foder, de kan godt være kræsne og så kan de sulte når der ikke er flere alger. Min sidste jeg havde spiste kun alger og masstick. ingen tørfoder eller frost gad den og det er bare irriterende.

Ja den smider du bare i. Hvis du er heldig og opsøgende kan du få en sten med flere typer kalkalger på og så er det en rigtig god investering! :)
Når du når så langt kan du bruge denne her hjemmeside som afkrydsningsliste til din biodiversitet og lave en lille leg ud af det. (jeg er biologilærer så jeg synes det er leg) :D
https://www.lionfishlair.com/hitchhikers-guide/" onclick="window.open(this.href);return false;


Tropic Marins danske repræsentant.
Søren Hauborg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 1. apr 2020 14:46
3
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af Søren Hauborg »

Kanon :)
Så er det jeg gør, og det vil jeg få meget sjov ud af sådan en afkrydsningsliste. Jeg synes virkelig det er spændende det marine biologiske økosystem.
Jeg vil sørge for at høre om det er vant til foder, så den ikke går hen og sulter, det vil være en skam.
Jeg siger tak for råddet, det kan være der opstår flere spørgsmål :D


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af SamuelChristensen »

Det er også enormt spændende og afhægngighedsskabende!
Super, ellers kan man være forberedt på at aflevere den tilkbage igen når der ikke er mere mad. Også en fin løsning.

Det var så lidt, det er derfor vi laver fællesskaber omkring hobbyen :D


Tropic Marins danske repræsentant.
Hoigaard
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 24. jun 2016 07:12
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af Hoigaard »

Nitrat skal aktivt hjælpes ud af akvariet. Ved vandskift eller høste alger, eller binde nitrat i noget som skummeren kan tage med ud eksempelvis nopox.
Jeg ville gå med vandskift, medmindre du har et refugium.. :)

Men pas på når der ikke er gået længere tid. Jeg har os startet et akvarium op med døde sten, og sand og havde kun algefase 4 dage.. Alt så pænt og klinisk ud i en måned efter hvor jeg så tilføjede 3 fisk, derefter brød helvede ud. Det kom aldrig til at køre ordentligt

Mit sidste akvarium benyttede jeg den teknik at hælde ammoniak direkte i.. Ikke noget med rejer, eller ghost feed.. Bare få ammoniak op på max 5ppm hvis jeg husker korrekt, jeg stoppede noget under.. Og så var det bare at vente.


Vh Dannie.
Hoigaard
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 24. jun 2016 07:12
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af Hoigaard »

https://www.buildyouraquarium.com/how-t ... ess-cycle/" onclick="window.open(this.href);return false;
Denne jeg rettede mig efter ved sidste akvarie. Hvis du ryger over 5ppm ammoniak vil du skade de gode baktier.


Vh Dannie.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af charlie saltvand »

Hen Søren. Du er på rette vej.

Velkommen i nørdeklubben :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Søren Hauborg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 1. apr 2020 14:46
3
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af Søren Hauborg »

Jeg har tilføjet to levende sten med massere af liv på og lidt kalk alger, men den Hugo jeg tilføjede, det klarede den ikke.
Mine værdier for Nitrat, ammoniak og nitrit har ikke ændret sig fra det der er på billederne. Så nu ved jeg ikke lige? Jeg laver et lille vandskifte, og skal det så bare have lov at stå og køre et stykke tid endnu. Det vil vel skade det liv jeg har nu, altså snegle og små dyr hvis jeg tilføjer ammoniak nu selv under 5ppm?
Senest rettet af Søren Hauborg man 6. apr 2020 10:18, rettet i alt 1 gang.


Hoigaard
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 32
Tilmeldt: fre 24. jun 2016 07:12
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Spørgsmål angående indkøring

Indlæg af Hoigaard »

Hvis der er liv i må du ikke gøre det nej :)
Havde ikke kigget billederne før nu.


Vh Dannie.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"