"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny til saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
niklas.baastrup
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 14. jan 2018 13:13
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2018

Ny til saltvand

Indlæg af niklas.baastrup »

Hej.

Jeg har endelig taget mod til og købt mit første saltvandsakvarie, et Redsea Max Nano og jeg glæder mig helt vildt til at får det :) . Der er desværre lidt ventetid på leveringen. Det giver mig derfor god tid til at planlægge. Jeg har tidligere holdt cichlider, men det er ved at være en hel del år siden og jeg har ingen erfaring med saltvand.
Jeg har derfor en række spørgsmål.

1. Blanding og opbevaring af saltvand.
Er det muligt at blande en større mænge saltvand og så herefter opbevare det i 10 liters dunke. Jeg bor i en lejlighed og kunne godt tænke mig at opbevare vandet på mit loft. Har det nogen betydning at det bliver opbevaret ved vidt forskellige temperature over et par måneder?

2. Indkøring i murebalje.
Da der er en 3-4 ugers ventetid på mit akvarie ville jeg høre om jeg kan starte indkøringen i en murebalje så når akvariet kommer er filtermaterialet koloniseret med bakterier. Formålet her er selvfølgelig at nebringe tiden til at jeg kan få dyr i akvariet.

3. Køb af dyr og koraller.
Jeg har allerede fundet flere steder at købe dyr og koraller online. En af de ting jeg nød meget ved at have akvarie tidligere var at gå ned i akvariebutikken og vælge præcist hvilken fisk jeg ville have, for så at kunne tage den med hjem med det samme. I hvilke fysiske butikker, på Sjælland, kan man købe dyr og koraller? Jeg bor i københavn, men tager da gerne en køretur.

4. copepods
Hvornår er akvariet klar til at man kan smide copepods i?

Venlig hilsen
Niklas


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Ny til saltvand

Indlæg af SamuelChristensen »

Velkommen og forbered dig på en spændende rejse :)
1. Ja, med kvalitetssalt der ikke er probiotisk (tilføjet organisk materiale) Hvor længe det kan stå svinger lidt. Se evt her:
" onclick="window.open(this.href);return false;

2. ja det er en super idé

3. Decoocean er nok dit bedste bud, ellers er der mange hobbyfolk der nok gerne vil klippe lidt til dig.

4. Så snart ammoniak er 0 og nitrit 0.05 eller rent 0.
Hvis du poder akvariet og filtermaterialet med en levende sten vil de komme af sig selv hurtigt.

:)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny til saltvand

Indlæg af Carsten »

Et par kommentarer til dine spørgsmål.
2. Det er ingen god ide at bruge en murerbalje, selvom den er nok så ny. De er lavet af genbrugsplast, og ingen aner hvad slags plast det er. Der har været flere eksempler på at der er kommet oliefilm på overfladen. Nu ved jeg ikke hvor mange liter akvariet er på, men betegnelsen Nano, tyder på at det er småt. Derfor giver det ingen mening at begynde at sætte sten i en balje for at fremme bakterie kulturen. De vil me stor sandsynlighed kunne få de levende sten du skal bruge fra et etableret akvarie.
3. Brug kun "postordre" i absolut nødstilfælde. Du aner ikke ihvilken stand varen kommer frem, foruden at det er svinsk dyrt i transport.
4. Hvis du bruger levende sten, så er der formentligt allerede pods i dem, og ellers er de generelt meget hårdføre.

Men med et nano akvarie, er det en balance akt at få det til at køre. Det er alt for let at få det proppet med fisk som nok er små, men som ikke bliver ved med at være det, og eller ændrer adfærd, når de har etableret sig i akvariet


niklas.baastrup
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: søn 14. jan 2018 13:13
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2018

Re: Ny til saltvand

Indlæg af niklas.baastrup »

Mange tak for de fine svar.
Især vedr. murspanden. Jeg har nu fundet en reef safe spand med låg :)
Planen er at bruge døde sten og så bakterier til at starte akvariet.

Jeg havde nu aldrig tænkt mig at bruge postordre, men blev svært overrasket over mulighederne.
Jeg må tjekke Decoocean ud.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ny til saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg gemmer aldrig nyblandet saltvand. Der er en masse kemiske processer i det nyblandede vand og det anbefales af producenterne, at man bruger det med det samme.
Mit laves når jeg ved at jeg skal bruge det. Når det har mikset i en god time og jeg har kontrolmålt saliniteten, ryger det i.
Skal man endelig gemme det, så skal vandet holdes i gang af en cirkulationspumpe.

Jeg synes nu ikke det er så dyrt at få koraller hjem fra udlandet. Men køber man kun en, eller få koraller, så påvirker det selvfølgelig prisen på den enkelte koral.
Som ny er det dog fornuftigt at købe hos forhandlerne. Du kan se korallerne irl og få lidt råd og vejledning. På en webshop køber du efter et billede og - hvis man skal være diplomatisk, så underdriver de ikke farverne. Så tit bliver man skuffet når de så kommer hjem.
Når jeg køber i udlandet (webshops), så køber jeg altid efter navnet (det latinske) for jeg ved hvad den enkelte koral er og hvordan den rigtigt ser ud. De bruger ofte popnavne og den samme koral kan dukke op under flere forskellige navne, så man tror det er en ny koral man køber. Det kræver nogle års erfaring, før man kan gennemskue det.
De forudsætninger har man naturligt nok ikke som ny. Derfor er forhandlerne et godt sted at starte.

Edit: Det koster typisk omkring 40 euro i fragt. Samme pris uanset hvor mange koraller man køber. Så det kan svare sig at købe mere end bare en.
He he. Jeg fik en sending fra Tyskland i går. Den kom i større kasse end normalt. Det blev kommenteret da jeg afhentede den, Jeg sagde "nåh, større kasse end det plejer at være" hvorefter fyren der udleverede den sagde "Ja og meget tungere" Den vejede 13,1 Kg og den kostede stadig 40 euro i fragt. Men der var også en del koraller i.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Ny til saltvand

Indlæg af PoulD »

Bare lige så du ikke søger forgæves. Butikken hedder ikke Decoocean men DecOcean. https://decocean.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Ny til saltvand

Indlæg af SamuelChristensen »

PoulD skrev:Bare lige så du ikke søger forgæves. Butikken hedder ikke Decoocean men DecOcean. https://decocean.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er stadig første hit på google, så helt forgæves søgning bliver det nok ikke :) men ja, skriver altid forkert, for det lyder helt tosset ikke at sige deco-ocean i mit hoved :D


Og angående opbevaring af blandet saltvand, så er er masser af salt der kan opbevares længe, også per producentens anbefaling. Bruger selv Tropic Marin og det kan snildt opbevares.
Og jeg fik sku også koraller hjem igår, det er en meget afhængighedsskabende følelse. :beer: :K


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ny til saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

SamuelChristensen skrev: Og jeg fik sku også koraller hjem igår, det er en meget afhængighedsskabende følelse. :beer: :K
Enig, jeg tager tit mig selv i, liige at kigge de seneste updates igennem på de shops jeg plejer at handle hos. Det på trods af, at jeg faktisk ikke har plads til flere nye.
Og pludselig - bum, så er favorit korallen der, den man bare ikke kan leve uden. Så kribler det i fingeren.
Den ene fragtank er fyldt med koraller der bare venter på, at jeg finder plads til dem i mit display. Så jeg prøver at lade være med at kigge.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Ny til saltvand

Indlæg af SamuelChristensen »

crazy seahorse skrev:
SamuelChristensen skrev: Og jeg fik sku også koraller hjem igår, det er en meget afhængighedsskabende følelse. :beer: :K
Enig, jeg tager tit mig selv i, liige at kigge de seneste updates igennem på de shops jeg plejer at handle hos. Det på trods af, at jeg faktisk ikke har plads til flere nye.
Og pludselig - bum, så er favorit korallen der, den man bare ikke kan leve uden. Så kribler det i fingeren.
Den ene fragtank er fyldt med koraller der bare venter på, at jeg finder plads til dem i mit display. Så jeg prøver at lade være med at kigge.
Præcis, og så tænker man lige 20 snegle? Ja hvorfor ikke. En levende sten fra koralrevet til uppe biodiversiteten? Ja så skidt da. Et par chromis så der er noget i karantæne akvariet? Jamen selvfølgelig!

Og så er der gaveregn :smart:


Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"