"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Søger lidt råd og opbakning

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Lene Lestat »

Hmmm jeg har jo gået og sukket efter et saltvands akvarium i nogle år efterhånden, og prøvet at tage tilløb mange gange da det virker meget svært, uoverskueligt, dyrt osv. men så i januar besøgte jeg noget familie hvor manden har haft saltvand i snart 7 år og vi faldt i god snak og jeg blev helt vild igen med ideen, og den 8. januar fik vi hentet et 365 l. akvarium, hvor der mangler meget udstyr til endnu. Dette akvarie blev så bare stillet ind i et rum, hvor det ja stadig desværre står.... da jeg mangler hjælp til opsætning af det og nu her som tiden bare går og går. Ja så bliver jeg mere og mere i tvivl om det nu også er klogt at starte et så stort akvarium op..... ja stort er det jo nok ikke, men som helt blank nybegynder, så er det stort især at fylde op …… jeg var så på Vejle Akvarie Messe og faldt i snak med en mand, som på sin stand havde et 50 l. som han solgte komplet (næsten) og måske var det sådan et som jeg skulle være begyndt med eller?
Jeg har i forvejen et 396 l., to 430 l. et 720 l. og et 19 l. ferskvands akvarier kørende...
:f1: :f2:


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Engelquist »

Velkommen til.
365 liter er en god størrelse at starte op med- der er vel en sump til? detgør alting meget lettere.
Prøv at læse denne artikel af Erik, igennem- der vil du finde svar på mange spørgsmål: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=84804" onclick="window.open(this.href);return false;


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Lene Lestat »

Ja der er en sump med


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Carsten »

Find en i dit nærområde som har et akvarie kørende. Og brug vedkommende som mentor. Ikke at du skal kopiere vedkommendes akvarie, men der vil altid være spørgsmål som man måske nok kan læse et svar på, men er svaret opfattet rigtigt.
Vi har alle sammen vores ideer til hvordan det skal køres, nogle har teknik for mange tusinde kroner, og andre for 500 kroner. Resultatet kan være det samme.
Find ud af hvilken retning dine interesser går, kun fisk, koraller eller som de fleste en blanding derimellem. For kravene til udstyr er helt forskelige


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Lene Lestat »

Finde en i lokal området, som kan komme og hjælpe har så vist sig at være en umulighed når man bor på Lolland. Og finde en længere væk er også en umulighed, da der er alt for laaaangt til Lolland er blot svaret.... så suk, jeg kan bestemt ikke anbefale at starte op med saltvand, når man bor længere væk ..........


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Carsten »

Må indrømme at det ikke helt kommer bag på mig, at der er langt mellem folk ude på BØH-landet. Har du forespurgt på FB siderne?? Der lader til at være en del som ikke er aktive herinde


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Holst »

Det vil give rigtig god mening at køre efter et besøg hos en der har saltvand. Du skal, til den tid, køre langt efter fisk, koraller mm. Alligevel når du skal handle. Så det slipper du nok aldrig for..
Skulle du komme til Vestjylland er du velkommen til at kigge forbi og få inspiration, stille spørgsmål osv.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Dan89 »

øv du ikke har lykkedes med at finde en der kan komme.. men hvad kæmper du med for tiden du godt kunne bruge hjælp til ? bor desværre selv i Nordsjælland.. men man kunne måske løse det med noget telefonopkald/face time agtigt ? :)


Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Akileuz »

Du er altid velkommen til at trække på mig Lene :)

du kan evt. smide en sms på 25720023


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Lene Lestat »

Holst skrev:Det vil give rigtig god mening at køre efter et besøg hos en der har saltvand. Du skal, til den tid, køre langt efter fisk, koraller mm. Alligevel når du skal handle. Så det slipper du nok aldrig for..
Skulle du komme til Vestjylland er du velkommen til at kigge forbi og få inspiration, stille spørgsmål osv.
Tja, jeg har skam snart kørt mange gange langt både til Sjælland og Jylland, for der er kun laaaangt fra Sjælland og Jylland til LOlland og ikke omvendt.... og ikke mindst har jeg snart brugt mange 10.000 kr. Det er den anden vej det er svært, for pt. har jeg et behov for at der kommer en fornuftig, stabil og ikke mindst meget kyndig saltvands m/k for at gennemgå hele min opsætning og system. Og som kan være en slags mentor og støtte..
Og endvidere er jeg "velsignet" med at en masse folk kontakter mig og vil både hjælpe med dit og dat og lover guld og grønne skove, for til sidst bare at brænde mig totalt af, så jeg ingen gang kan få fat i dem mere.... eller de gider ingen gang melde ud at de ikke vil hjælpe alligevel, så jeg ikke venter forgæves på dem.

For korallerne dør stille en efter en.... og det hele er ja.... ikke specielt sjovt mere, så mit saltvandseventyr er nok mere blevet et saltvands mareridt, hvor jeg hver dag er bange for at det hele ramler helt og alt dør.... bum slut.... men så bliver det jo så bare et farvel til denne meget dyre og ikke mindst svære hobby....


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Lene Lestat »

Og ja, jeg har også spurgt om hjælp ad flere omgange i alle de Facebook grupper, som jeg er medlem af. Med samme resultat og desværre er jeg heller ikke lavet af penge, så jeg bare kan ringe til en professionel, som kan komme og hjælpe mig.


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Holst »

Lene Lestat skrev:
Holst skrev:Det vil give rigtig god mening at køre efter et besøg hos en der har saltvand. Du skal, til den tid, køre langt efter fisk, koraller mm. Alligevel når du skal handle. Så det slipper du nok aldrig for..
Skulle du komme til Vestjylland er du velkommen til at kigge forbi og få inspiration, stille spørgsmål osv.
Tja, jeg har skam snart kørt mange gange langt både til Sjælland og Jylland, for der er kun laaaangt fra Sjælland og Jylland til LOlland og ikke omvendt.... og ikke mindst har jeg snart brugt mange 10.000 kr. Det er den anden vej det er svært, for pt. har jeg et behov for at der kommer en fornuftig, stabil og ikke mindst meget kyndig saltvands m/k for at gennemgå hele min opsætning og system. Og som kan være en slags mentor og støtte..
Og endvidere er jeg "velsignet" med at en masse folk kontakter mig og vil både hjælpe med dit og dat og lover guld og grønne skove, for til sidst bare at brænde mig totalt af, så jeg ingen gang kan få fat i dem mere.... eller de gider ingen gang melde ud at de ikke vil hjælpe alligevel, så jeg ikke venter forgæves på dem.

For korallerne dør stille en efter en.... og det hele er ja.... ikke specielt sjovt mere, så mit saltvandseventyr er nok mere blevet et saltvands mareridt, hvor jeg hver dag er bange for at det hele ramler helt og alt dør.... bum slut.... men så bliver det jo så bare et farvel til denne meget dyre og ikke mindst svære hobby....
Hej Lene

Ked af at du oplever det sådan og følelsen af at blive brændt af :/
Men ja, Lolland er desværre ikke lige der man kører igennem når man kører enten fra KBH til Jylland eller omvendt :(
Men lad os tage fat i dine problemer her i tråden så.
Du siger dine koraller dør en efter en ? Er det alle slags koraller eller er det blødkoraller eller stenkoraller der dør ?

Kan du beskrive dit setup, dine rutiner, dine værdier osv. ?
Har du fået lavet en ICP test? Det kan være der er noget i vandet som man ikke selv tester for men som har en negativ virkning på alting. Jeg selv havde en ødelagt pumpe som lækkede Tin og Kobber ud i vandet, den blev fjernet og skiftet med anden, dette kostede mig en koral til 1000,- :(


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af ole kekkonen »

Lene Lestat skrev:
For korallerne dør stille en efter en.... og det hele er ja.... ikke specielt sjovt mere, så mit saltvandseventyr er nok mere blevet et saltvands mareridt, hvor jeg hver dag er bange for at det hele ramler helt og alt dør.... bum slut.... men så bliver det jo så bare et farvel til denne meget dyre og ikke mindst svære hobby....
Hvis det kan være en trøst så har vi alle prøvet det :Peace:
kan du ikke starte med et billed af dit akvarie et billed siger nogen gange lidt mere.Folk herinde har hjulpet hinanden før online så det er ikke umuligt.
Hvis du er total nybegynder er det nok en god ide at læse om dyrene og finde ud af hvad de krœver,så læs en bog. :biggrin: (driller kærligt,ikke ilde ment :Peace: )


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Carsten »

Som Holst skriver, har du fået lavet en ICP test???
Selv ganske små mængder af et eller andet, kan få det hele til at vælte. Ikke sådanlige pludseligt, men over tid. Formoder at du bruger osmosevand.

Der ER langt til Lolland, kender en i Nakskov, og det er ikke så meget vejen nedover Sjælland, og Lolland/Falster, men vejen fra motorvejen og så til Nakskov, den føles lige så lang som resten af turen.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af ole kekkonen »

Carsten skrev:Som Holst skriver, har du fået lavet en ICP test???
Selv ganske små mængder af et eller andet, kan få det hele til at vælte. Ikke sådanlige pludseligt, men over tid.
+1


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Holst »

Evt. kan du se den sidste ICP test jeg fik lavet, så kan det give en ide om hvad der er at holde styr på. Men lad dig ikke skræmme. Mange af tingene vedligeholdes ved jævnlige vandskifte, indtil dine koraller er af en vis størrelse, forbrug øges og tilsætning er nødvendig.

https://www.triton-lab.de/en/showroom/icp-oes/90983


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af ole kekkonen »

Min egen erfaring,bare nyblandet saltvand i sig selv kan indeholde nok "sporstoffer" til at være en dødelig cocktail for mange af organismerne.


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af MortenL »

Lene: Der er jo masser af folk her på sitet der gerne vil hjælpe, men du er nød til at dele dit setup, helst med billeder, samt forklare hvad du gør af tilsætninger og vandskift. Tænker vi alle har være nybegyndere og købt koraller som vi tænkte at dem kunne vi nok holde i live, men nej, det kræver lidt at komme i gang.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af SamuelChristensen »

Lav en video hvor du gennemgår dit setup og så tag nogle detaljerede billeder af dine koraller. Så vil det være nemmere at hjælpe dig, det er slet ikke umuligt at hjælpe online :)
Eventuelt, så overvej at skifte akvariet ud med et mindre All-In-One akvarie hvor der ikke er så meget at fucke up. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Lene Lestat »

Jo jo, jeg kan da godt prøve at lægge billeder op og give info. Det har jeg prøvet i diverse grupper efterhånden, problemet er jo så bare at jeg får 117 modsat rettede svar og hvordan så med at sortere, for hvem VED virkelig noget og hvem TROR de ved noget?
Det jeg har brug for er fysisk hjælp, en menneskelig, venlig sjæl med tid, lyst, overskud og ikke mindst erfaring og evner, som kan komme forbi og gennemgå hele mit set up og prøve at lære mig de forskellige indstillinger osv.
For jo jeg har læst og læst både på internettet med sørme også i de få bøger, som findes og jeg har endvidere snart set 100 vis af youtube videoer, ligefra at saltvand er indvinklet raketvidenskab, som kun kan fungere med udstyr til mange 1000 kr. og til noget man blot roder sammen på en formiddag.

Jeg har aldrig fået lavet en ICP test, hvordan og hvorledes foregår det?

Jeg vil helst ikke afhænde akvariet, for jeg har efterhånden pumpet mange 1000 kr. i det....og min drøm om at det måske en dag lykkedes er ikke helt slukket endnu


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Carsten »

En ICP test foregår ved at du køber testen, hos en forhandler. fylder vand i det glas som er med, og sender det til den opgivet adresse. Nogle dage senere, modtager du en mail med et link til din prøve. Der står så alt om vandet, og hvordan værdierne ligger i forhold til det optimale.
Hvis du har lagt billeder op i FB grupperne, så det nok derfor du får svar der stritter i alle retninger. Da alle er eksperter efter at have haft akvarie i 2-3 måneder.

Du kommer ikke uden om at beskrive akvariet meget nøje, hvad du har af udstyr osv...


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af SamuelChristensen »

Lene Lestat skrev:Jo jo, jeg kan da godt prøve at lægge billeder op og give info. Det har jeg prøvet i diverse grupper efterhånden, problemet er jo så bare at jeg får 117 modsat rettede svar og hvordan så med at sortere, for hvem VED virkelig noget og hvem TROR de ved noget?
Undskyld jeg bliver spids, men så er det altså også lidt selvforskyldt.
Du må også risikere lidt for at få gevinst. Vælg en af dem der tilbyder hjælp som du synes virker kompatibel med dit gemyt og så følg deres vejledning, istedet for at prøve at veje dem op mod hinanden.
Nu kiggede jeg lige dine posts igennem på diverse grupper, og du har også en tendens til at ignorere folk ved ikke at svare på deres bud eller bare anerkende deres forsøg på at hjælpe dig. Det inviterer jo ikke ligefrem den vildeste entusiasme, det tager jo tid at skrive vejledning til dig. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af nbd »

Lene Lestat skrev:Jo jo, jeg kan da godt prøve at lægge billeder op og give info. Det har jeg prøvet i diverse grupper efterhånden, problemet er jo så bare at jeg får 117 modsat rettede svar og hvordan så med at sortere, for hvem VED virkelig noget og hvem TROR de ved noget?
At få modsatrettede svar er måske bare et udtryk for, at der er forskellige måder at holde saltvand på. Der er en række forskellige metoder til fjernelse af næring - bl.a. Berlinmetoden, deep sand bed (DSB), algal turf scrubbers (ATS) og brug af makroalger/mangrovetræer, foruden direkte binding af næringsstoffer ved brug af Rowaphos, Zeovit, etc. Dertil kommer filtersystemer som f.eks. nitratfilter. Og selvfølgelig skummer. Alle metoder virker, men man må gøre op med sig selv hvor megen plads man har og hvormeget teknikken må koste. Og hvor besværlig hver metode er. Hvis jeg selv havde pladsen, ville jeg droppe skummer og reaktorer med Rowaphos og Zeovit og nøjes med et 1.000 L sump med DSB og makroalger - som er den måde, naturen fjerner næring.

Jeg vil anbefale dig at få dit lokale bibliotek til at skaffe disse to bøger hjem:
Delbeck, J.C. & Sprung, J. (2005): The reef aquarium - science, art, and technology
Nielsen, A.J. & Fosså, S.A. (2002): Reef secrets
Bøgerne har nogle år på bagen og har derfor ikke den nyeste teknologi med (f.eks. LED-lys). Det ændrer bare ikke på, at de giver en meget grundig indføring i saltvandshobbyen. Tre af forfatterne er uddannede biologer - så er du ude over at de TROR, de ved noget ;-)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af tim_rn »

Jeg synes i hvert fald denne tråd viser, at mange gerne vil rådgive og hjælpe så meget de kan. Fantastisk support.

Jeg har været glad for hjælpen herinde, og ja, det kan virke frustrerende da der er mange måder at gøre det på. Det er en del af hobbyen.

Du har nogle rare og dygtige folk her i diskussionen allerede. Det ville jeg bare fejre med tak, deling af al den information de spørger om og ellers se om du kan få gang i en god tråd der svarer på mange af dine spørgsmål.

Uanset hvad, stærkt arbejde af jer der allerede er igang med at hjælpe til. Jeg lover også at give mit amatørbesyv, skulle der være noget i denne eller anden tråd jeg kan dele min erfaring med.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Anders månsson »

jeg vil sige at hvis du smider et billede af dit akvarie, vandmålinger/værdier og en beskrivelse af teknik kan en del af os rådgive dig!
Nist ikke modet vi har alle været i den opgivende del pga alle mulige faktorer, men vi hjælper gerne hinanden!


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Lene Lestat »

Først stor tak til alle jer som tilbyder jeres hjælp her i gruppen og så en stor undskyld til alle jer, som jeg åbenbart ubevist har ignoreret på Facebook. For det er jeg sgu ked af, da jeg prøver at være et ordentligt menneske, som for det meste også skriver pft i mine starttråde, når jeg har spurgt om noget.

Jeg må se at få bestilt en icp test.


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Dan89 »

Så send din teknik liste og dine værdier du selv måler? Samt hvad du har gjort dig af tanker så er jeg sikker på det vil skabe en god debat her inde med en masse fine råd og vejledning.. Så kan du undersøge og evt inden du gør noget fortælle hvad du tænker at gøre og få feedback på det? :)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af ttkthomsen »

Lene Lestat skrev:Først stor tak til alle jer som tilbyder jeres hjælp her i gruppen og så en stor undskyld til alle jer, som jeg åbenbart ubevist har ignoreret på Facebook. For det er jeg sgu ked af, da jeg prøver at være et ordentligt menneske, som for det meste også skriver pft i mine starttråde, når jeg har spurgt om noget.

Jeg må se at få bestilt en icp test.
Jeg syntes du skal tage alle de venlige sjæle i tråden på
Ordet og få postet et billede af de akvarie, din sump samt de værdier du måler for. Så er jeg sikker på du vil få nogle flere spørgsmål til dit setup og måske der igennem blive meget kloger på dit setup og dine problemstilling. Og så kunne det være vi andre også kunne lærer noget undervejs.


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Lene Lestat »

Så har jeg siddet og nokket lidt med at lave et indlæg om mit akvarium, men det mislykedes for mig at lægge billeder ind. Det Forum her er sørme noget tungt at bakse med.
Så er der nogen af jer, som har skrevet herinde at de vil hjælpe- som også er på Facebook?
Gruppen for Saltvandsforum.dk?


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Søger lidt råd og opbakning

Indlæg af Holst »

Du skal være velkommen til at skrive. Jeg er derinde også.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"