"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opstart af nyt akvarium

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
andersjo
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: søn 16. okt 2011 20:01
12
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2012

Opstart af nyt akvarium

Indlæg af andersjo »

Hejsa
Jeg skal til at at opstarte et lille saltvandsakvarium på 70x35x50, altså kun 35 bredt er lidt begrænset at plads på møblet.
Jeg har en gammel tunze reefpack 200 som jeg vil smide i, men jeg skal ud og finde lampe, cirkulation, varmelegeme, gerne brugt da det er mig og min søns projekt og han skal betale halvdelen ish :wink: . Hvad vil i anbefale af udstyr er der noget jeg mangler ?
Vh
Anders


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Opstart af nyt akvarium

Indlæg af NielsChr »

hej Anders, beklager det sene svar...håber jeres projekt går som planlagt, ellers så skriv igen.

jeg startede for 2 år siden et tilsvarende projekt med min søn (10 år på det tidspunt), det skulle egentlig have været et simpelt gubbie akvarie, men der gik lidt far i projektet og i stedet blev det et lille saltvand på 60L, dvs. lidt mindre end jeres.
det viste sig at være et godt valg da der er så meget mere liv i saltvand end bare fisk.

baseret på vores relativ gode erfaringer med saltvand (fisk,koraler og vand har spillet) så er bedste råd at sikre god cirkulation og regelmæssig vandskift af ca. 1/5-1/6 af vandet hver week-end.
vi har haft 2 store pumper (rw15+dc2000) i det lille akvarie på laveste nivau og klare os nu med 1 dc2500 på laveste nivau (skal have 2 pumper igen)
i forhold til lys har vi haft 30-40watt led og det har virket godt, mens vi pt kun køre med 20 watt (også her skal vi igen op på 40 watt).

nedgang i pumper og lys skyldes at noget af det er stoppet med at virke..så regn ikke med at der er tale om engangsinvesteringer og pas på med at købe jabao pumper brugt - vores 2 stod af med få ugers mellemrum efter 2 år...

alt i alt passer akvariet sig selv og vi er nede på at skifte vand ca. 2 gange/md og har gjort det sådan det sidste 1/2 år da det har stået pakket lidt væk i lokale med byggerod...tror hver uge er bedre for koraler.
vi har en automatisk foderautomat som sikre at de dagligt får rette mængde foder (ikke for meget og ikke for lidt), så det er også en god investering.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"