"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
agf2413
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 8. jul 2019 11:39
4
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2020

Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af agf2413 »

Hej alle på saltvandforum.
Jeg har spændt fulgt lidt med på forumet fra sidelinjen, for at lære lidt om hvad det kræver at starte et saltvand akvarie op.
Jeg syntes det kunne være rigtig spændende at sætte et op i stuen, og selvom det muligvis ikke bliver i morgen skal det nok komme op på et tidspunkt. :P (Kun et spørgsmål om økonomien)

Jeg har været rundt til en del forskellige forhandlere for at se hvad der findes, og få en ide om hvilket størrelse akvarie der vil være passende.

Som de fleste nybegynder skal akvariet til at starte med (efter opstarts fasen selvfølgelig) være hus for nogle klovnfisk, anemoner og eventuelt lidt blødkoraler.
På sigt vil der nok komme en masse andet og tænker det også kunne være sjovt med nogle søheste selvom det nok er svært. Men det er en udfordring senere :biggrin:.

Jeg har efterhånden fået lavet en liste af hvad der skal købes, som jeg vil elske noget input til fra alle jer kloge her inde. :grouphug:
Da akvariet kommer til at stå i stuen, kommer der til at være en del fokus på støj. Selvom det ikke bliver helt støgsvagt, kommer jeg til at gøre hvad jeg kan for at holde niveauet nede.
Jeg har forsøgt at skrive en vejledende nypris ud for tingende. Er blot prisen på den første side jeg fandt det for at give en idé herom.

Når jeg har lagt mig lidt mere fast på udstyret er planen at sende listen til tropeland, for et muligt samlet tilbud. De har været utrolig venlige når jeg har været der nede, og kan de give en rimelig pris vil jeg selvfølgelig gerne støtte dem.

Akvarie:
Red sea 350 reefer 14.850kr(Inklusiv fragt)
Red sea 350 reefer delux 14.850kr(Inklusiv fragt)

Returpumpe:
Af hvad jeg har kunne læse mig frem til skal returpumpen cirka være på 3000L/timen.
Her har jeg overvejet:
Jebao DCT-6000 622kr
Aqua Medic DC Runner 3.0 865kr

Cirkulation:
Jeg er ikke helt sikker på hvor meget cirkulation er nødvendig. Jeg tænker umildbart to pumper vil være nok.
Jeg har set på:
2 * Maxspect Gyre XF330 2.431kr*2
2 * AI Nero 5 2.600kr*2

Varmelegeme og controller:
Har ikke undersøgt dette nærmer, tænker ikke der er de store krav.
Umildbart tænker jeg:
Aqua Medic 300w titanium 327kr
Aqua Medic T Controller Twin 556kr

Filtersystem:
Hvad har man brug for her?

Lys:
Dette punkt syntes jeg er næsten umuligt at finde ud af :P
Køber jeg "delux" versionen følger der 2 Hydra 26 lamper med.

Skummer:
Som alt andet virker det som om folk har meget delte meninger, og har haft meget forskellige oplevelser af samme produkt.
Jeg har umildbart set på:
Bubble King 160 dc speedy 6 6.350kr
Nyos 220 4.799kr
Nyos 300 7.400 - Tænker denne bliver for stor
Bubble Magus Curve 7 1.600kr

Efter anbefalinger her i tråden virker følgende passende:
Nyos 160 3.379kr

Sten:
Selvom jeg syntes ideen med døde sten er sjov i fohold til lettere at kunne lave en flot stenopsætning, regner jeg med at bruge levende sten.
Syntes det virker som om man få et lidt mere "naturlig" bakterie bestand, selvom jeg godt ved der er delte meninger om dette :)
Umildbart har jeg fundet frem til man skal bruge omkring 1kg levende sten pr 10L vand. Det vil sige jeg skal bruge omkring 35kg.
Jeg har læst nogle af jer snakke om kvaliteten af levende sten. Men er lidt i tvivl om hvordan man kan se dette?
Vil det give mening at købe sten fra forskellige forhandler for at få så forskellige bakterier som muligt, eller bliver de alligevel importeret det samme sted fra?
Cirka pris: 35kg * 100kr = 3500kr

Bundlag:
Jeg regner med at køre med sand i bunden, mest af alt fordi jeg syntes der er pænt.
Her tænker jeg ikke det betyder der store hvilket man vælger, så længe det er egnet til saltvand.
Har hørt det kan give godt at "pode" det med en smule sand fra andre. Så er muligt jeg gerne vil stjæle lidt sand fra nogle af jer når jeg kommer så langt.
Må se hvor meget der skal bruges, men 10kg koster cirka 150kr.

Salt:
Her har jeg set på Aquaforest reef ud fra nogle anbefalinger her inde fra. Der skal cirka bruges 3.8kg/100L
Det koster cirka 404kr

Osmoseanlæg:
Af hvad jeg har kunne læse mig til har størrelsen/prisen kun en betydning for hastigheden og eventuel mængde af spildevand.
Af hvad jeg kan komme frem til anbefales det dog et anlæg med harpiksfilter til sidst for at fjerne det sidste.
Noget anlæg der kan anbefales?

Målere:
TDS-måler TDS3 140kr
Her ud over skal jeg selvfølgelig bruge et Saltmeter/refraktometer. Her tænker jeg ikke umildbart det har den store betydning hvilken man vælger?
Jeg vil desuden godt havde nogle test sæt til at måle vandes værdier løbende. Noget bestem der kan anbefales? Jeg ved der er de her triton test, men syntes de virker lidt dyre, og kunne være rart med nogle man ikke skal vente på svar med.
Senest rettet af agf2413 tors 19. dec 2019 09:33, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af MortenL »

Nyos 220, bliver for stor til et Reefer 350, du skal ned i en 160'er.

Reefer har en sump så du får ikke brug for yderligere filtersystem.

Hvis du har tiden, er der altid en masser godt udstyr til salg på forummet. Forstår godt hvis du vil have et nyt akvarie og møbel, men resten kan der spares gode penge ved at købe brugt.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af Carsten »

Vil give Morten ret, den Nyos skummer virker lidt voldsom til det akvarie.
Virker lidt voldsomt med de 2 Gyre pumper. Bevares de kan justeres men vel ingen grund til at gøre det dyrere end nødvendigt.
Jeg bruger selv 2x150 Gyre, og nok kører de på fuldskrue. Men akvariet er også 4 gange så stort
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af Bjernvig »

Jeg har nyos 160 skummer i mit reefer 525 og jeg synes det er en fin størrelse. Har også 2 gyre 350 og de giver masser af flow i displaytanken og de kører ikke på fuld styrke.
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af Barner »

ang. bakterier så er det ret vigtigt for at komme godt igang.
Jeg vil anbefale af benytte bakterietilsætning fra starten.Det giver de gode bakterie stammer fra start at opdyrke for at få den rigtige balance.
Et produkt jeg bruger pt. er Microbacter7 men har også gennem længere tid brugt prodibio med tilfredshed. Aquaforest har også salt med bakteriekultur direkte tilsat saltet.
https://www.oceanreef.dk/shop/359-bakte ... ion-500ml/" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.prodibio.com/bacteria-tank- ... filtration" onclick="window.open(this.href);return false;
agf2413
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 16
Tilmeldt: man 8. jul 2019 11:39
4
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2020

Re: Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af agf2413 »

Tak for svarende indtil videre!
MortenL skrev:Nyos 220, bliver for stor til et Reefer 350, du skal ned i en 160'er.
Tak for det. Har bare hørt flere sige at en skummer hurtigt bliver for lille, så var bange for at gå længere ned, men det er hermed noteret
Angående brugt, vil jeg helt sikkert se hvad der er her på siden. Priserne er mest en lille indikation til mig selv. ;)

#Carsten og #Bjernvig hvad ville i anebefale af pumper til cirkulation. Som du skriver Carsten er der ingen grund til at betale alt for meget for dem hvis de alligevel kommer til at køre på 20%. :P

#Barner jeg vil helt sikkert se på at få nogle baktiere start i når jeg engang starter op også :)
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af Gambi »

jeg har 2 x gyre xf230 i mit 300 liters akvarie. og hvis jeg tager den ene fra så er der bestemt ikke nok flow i akvariet, også selv om den køre på 100% og flowet kommer så også kun fra en retning på den måde. jeg vil sige at du bestemt ikke går galt i byen med 2 stk gyre xf330 også selv om du måske ikke skal skrue dem op på mere en 30 - 40 %

mvh. Martin
Bjernvig
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 14. jul 2018 15:45
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2018

Re: Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af Bjernvig »

Jeg bruger en Apex COR-20 til mit reefer 525. Det er primært fordi jeg har en masse andre ting fra Apex, så det hele spiller sammen. Jeg kunne nok godt nøjes med en COR-15, men snuppede den store og den kører på 60 procent nu. Hvis jeg skruer mere op for den så larmer det for meget fra sumpen når vandet ryger ned i filtersokkerne. Men pumpen i sig selv er praktisk talt lydløs.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til indkøb af nyt akvarie og udstyr.

Indlæg af Carsten »

agf2413 skrev:Tak for svarende indtil videre!
MortenL skrev:Nyos 220, bliver for stor til et Reefer 350, du skal ned i en 160'er.
Tak for det. Har bare hørt flere sige at en skummer hurtigt bliver for lille, så var bange for at gå længere ned, men det er hermed noteret
Angående brugt, vil jeg helt sikkert se hvad der er her på siden. Priserne er mest en lille indikation til mig selv. ;)

#Carsten og #Bjernvig hvad ville i anebefale af pumper til cirkulation. Som du skriver Carsten er der ingen grund til at betale alt for meget for dem hvis de alligevel kommer til at køre på 20%. :P

#Barner jeg vil helt sikkert se på at få nogle baktiere start i når jeg engang starter op også :)
Du kan købe dem her https://www.fish-street.com/jebao_wifi_ ... y_delivery" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"