"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Vand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
frederiksiigbork
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 21. sep 2019 20:17
4
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Vand

Indlæg af frederiksiigbork »

Giver det mening og få fat i noget vand fra en anden til opstart af nyt akvarie?


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Vand

Indlæg af MoG »

Nææ... men få istedet nogle gode indkørte sten og et par kopper sand fra et godt velindkørt akvarie ..


Morten
roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Vand

Indlæg af roneld1974 »

helt rigtigt hvad mog skriver & husk at kun bruge osmose vand


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Vand

Indlæg af PoulD »

Vel vidende, at der med sikkerhed er mange som vil tilslutte sig Morten og roneld1974, vil jeg da gerne være Rasmus modsat, for at gøre det en smule mere nuanceret.
"Brugt vand" kan, i hvert fald i nogle tilfælde, give god mening. Skal man bruge f. eks. 500L til opstart, og man kan få udmærket vand helt gratis, sparer man hurtigt 300 kr. til salt + en del kr. for 500L osmosevand.
Det er efter min mening heller ikke nogen skade til at der er lidt nitrat og ammoniak i vandet til at holde liv i, og opformere den bakteriekultur der måtte være i en indkørt sten /sand. Faktisk vil jeg endda mene det er helt essentielt (men er der fosfat af betydning i vandet, skal det selvfølgelig ud)
Der vil også, med en til vished grænsende sandsynlighed, i nogen omfang være bakterier og andet liv i brugt vand, som bestemt heller ikke vil skade en indkøring.
Der vil sandsynligvis være nogle sporelementer der er mindre af, end der er i nyblandet vand, men da det jo nok ikke skal fyldes helt op med de allermest prætentiøse koraller lige med det samme, er det uden betydning


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Vand

Indlæg af nbd »

roneld1974 skrev:husk at kun bruge osmose vand
Det fungerer nu også fint med vand fra hanen. Jeg har aldrig brugt osmosevand.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Vand

Indlæg af Tykki »

Dit vand er jo også fra Jylland, prøv det her omkring og katastrofen kommer hurtigere end du kan tælle til ti. Jeg er på Poulsen hold. Og det kun på grundlag af, at jeg har prøvet begge dele. Det som virkede bedst her, var med såkaldt modent vand af god kvalitet. Og kom bare med alt det gas om at det er beskidt, og at der ikke er noget som heder modnet vand osv. Det skider jeg på, for de fleste af jer tvivlere har læst sig til det, og aldrig prøvet det selv.! Sæt igang! Mvh Dan


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"