"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Levende sten

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
frederiksiigbork
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 21. sep 2019 20:17
4
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Levende sten

Indlæg af frederiksiigbork »

Hej folkens.

Jeg skal snart starte et saltvands akvarie op på 120l +45 l sump.

og jeg har læst at jeg skal have ca 1kg sten pr 10l vand.

det giver ca 16-17 kg

og til det har jeg følgende spørgsmål.

1: levende sand.
Jeg vil købe levende sand, og regner med at bruge ca 8-10kg. Kan jeg trække det fra det totale antal kg sten?

2: opbygning.
Jeg tænker at i display tanken skal være en bladning af levende sten og keramik. kan man lime levende sten? tænker på de er jo våde, og hvad bruger man til det?

3: Baggrund.
jeg tænker også at sætte en baggrund på, og hvis jeg på sigt ønsker at lime korraller på denne kan man så det under vand?

4: NO3 brick
jeg har god erfaring med bio medie fra ferskvandsverdenen, og tænkte egentlig på at smide en 3,8l NO3 Brick i sumpen hvis jeg kan finde pladsen, vil den også regnes fra som levende sten? og kan det svare sig. det er denne jeg tænker på https://www.oceanreef.dk/shop/379-bio-m ... on--3800l/


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende sten

Indlæg af Carsten »

ad 1: Nej
ad 2: Ja og nej. Lime er nok ikke det rigtige ord, men støbe er nok mere dækkende. Reffbond mener jeg det hedder, er en hurtig hærdende cement, som kan bruges til våde flader. Det kan også bruges undervand, men er noget slemt svineri
ad 3: Baggrunde er mange ting, men baggrunde af keramik lignende ting, kan du godt lime koraller fast under vand. Fragmenter med 10 sekunders gel lim, eller Grotech koralklæber.
ad 4: Glemalt om de der hokus pokus ting. Brug levende sten og en ordentlig skummer. Du kan bruge levende sten i stedet for, og 3,8 liter er ikke ret meget, men meget dyrt


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"