"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

PVC/Rør - har du et råd eller to?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

PVC/Rør - har du et råd eller to?

Indlæg af tim_rn »

De mest basale af de mest basale spørgsmål. Nogen kommentarer eller absolut nødvendige tiltag, nu hvor jeg køber de sidste rørstykker i morgen eftermiddag?

De orange spørgsmål:

1. Kan det virkelig passe, at tankgennemføringerne blot skal skrues tæt sammen om glas og hul? Intet andet lim, eller andet gøgl?
Ekstra spørgsmål til 1: Mine tankgennemføringer er med gevind, men jeg kan sagtens "bare" smække rør ind med pvc lim, og så burde det holde tæt?

2. rør inde i overløbet og ned i tankgennemføringen - behøver de limes fast eller er det nok de er trykket ned i? Jeg vil jo meget gerne kunne ændre i det senere, da jeg helt sikkert ikke har fattet alt fra første forsøg (eks. dursohøjde.)

3. Her kan jeg nøjes med en hane? Og alt der skal holde dette sammen er pvc lim?

Efter 3 kommer 90 graders bøjninger som går over til unionerne (se gerne bort fra, at de 2 er vendt i hver deres retning, tanken er blot at rørene over til sump herefter skal kunne fjernes, da jeg nok vil lave tilpasninger senere)

Sig meget gerne til hvis der er noget der er misforstået eller I vil anbefale skal være der, i dette simple setup. Retur bliver i silikoneslange, så her mangler jeg vel en connector/studs. Ellers kun 90 graders bøjninger og en masse held..
Overblik rør.jpg
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: PVC/Rør - har du et råd eller to?

Indlæg af Wiinberg »

1. Ja, det er korrekt. Gummipakningen skal bare være på den faste del af gennemføringen, og nylonskiven mod møtrikken.
1.1. Er der indvendigt gevind på dine gennemføringer, eller hvordan skal det forståes?

2. Jeg har aldrig limet dem fast. De rør jeg ikke limer sammen, vikler jeg ind i hvid paktape/gevindtape, som man bruger til vvs.

3. Ja, det er korrekt. Igen, du kan bruge gevindtape. Det gør jeg f.eks. på alle de rør der ikke er tryk på. Dvs. alle rør med undtagelse af returrøret. Det skal vikles stramt på, og nok af det, så bliver det fint tæt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: PVC/Rør - har du et råd eller to?

Indlæg af MoG »

Du kan sagtens lægge en stribe silicone rundt om hullerne i overløbet og så skrue gennemføringen i.. virkede fint her.

Jeg ville ikke lime rørene ned i gennemføringerne i overløb.. men det er en fordel at sikre sig at returrøret ikke sidder løst i! Just in case.. :wink:
Morten
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: PVC/Rør - har du et råd eller to?

Indlæg af tim_rn »

Tak begge! Lidt sent svar, men det gav ro i maven da det hele blev sat op - nu må vi se om det er tæt.

Tak for hjælpen!
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"