"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Planlægnings fase 1

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Planlægnings fase 1

Indlæg af Capoth »

Hej med jer herinde.

Snart 15 år er gået og syntes det er på tiden at starte op igen med et saltvand akvarie her i efteråret/forår. Jeg er i planlægnings fasen(Valg af teknik, metoder osv), men meget er sket siden dengang både på teknik siden og metoder.

Jeg husker fra den tid, det gælder om at holde vores forbrug af el nede og den daglige tilsætnings af sporstoffer.

Det jeg syntes er svært, er at vælge størrelsen fra start. Jeg er kommet i den alder hvor kvaliteten er vigtig og overvejer følgende akvarie. Jeg vil ikke begynde med et for lille akvarier. Det sidste jeg lukkede ned for 15 år siden var et 1600L Akvarie, jeg byggede selv i glasfiber, pga af dybden.

Dem jeg ser på lige nu er følgende.

Red Sea Reefer XXL 625(Størrere dybte eller den lidt mindre Red Sea Reefer XL 525. Utroligt flot byggede akvarie
(Gerne jeres erfaringer fra den leverandør. Over vejer at købe den i tyskland, da jeg sparer op til 5000kr på dem)

Returpumpen jeg kigger på er ECOTECH MARINE VECTRA S2
Indvendig cirkulation bliver MAXSPECT GYRE 350 DOUBLE.
Skummer bliver NYOS® QUANTUM® 160 SKIMMER som jeg har læst utroligt meget godt om

Lys kan jeg ikke finde ud af. Brugte i gamle dage 2 stk 400W HQI og L5 ( Dengang var det ca 1 watt pr liter akvarie), men idag er der LED lamper. Hvor meget skal man have idag?

Bundlag. Hvad bruger man idag ( Levende sand dengang)
Levende sten købte jeg også dengang , men har læst flere steder, man helt skal bruge døde sten. Hvad skal man bruge idag?

Baggrunde. Hvilken formskum kan man anvende i akvarier idag

Carsten


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Carsten »

I stedet for at købe et færdigt sæt, så kontakt en butik, og hør hvad de skal have for et akvarie med bord, i lige de mål som du ønsker. Det behøver skam ikke markant dyrere, end et færdigt lavet sæt.


Lys er er kapitel for sig selv. Men de lamper du dengang brugte, var nok ikke dårligere end hvad der er på markedet i dag.
Det er virkeligt et religions spørgsmål hvad der er bedst. Men en ting er sikkert, det er pisse dyrt!

Bundlag. En del kører BB, så er der ikke så meget slam der kan gemme sig i bundlaget, og det hvirvler ikke rundt ude af kontrol.


Levende/døde sten er igen et religions spørgsmål. Nogen sværger til det ene andre til det andet. fordelen ved dødesten er at du kan lave en opsætning, som du synes om, og lime det sammen. En proces der er en hel del sværere med levendesten. Jeg ville selv sandsynligvis vælge levendesten, men ikkefor en hver pris. Men diversiteten bliver aldrig så stor med dødesten som med levendesten. Og bakterier er dyre, hvis de skal tilsættes som der står på flasken.


Baggrunde er lidt old school, og flere bruger slet ikke baggrund andet en noget sort/blår folie på bagsiden af akvariet


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Capoth »

Hej Carsten.

Tusind tak for det hurtige svar. Ja jeg er nok lidt old school med baggrunden :wink:

Mit største problem på det område, er jeg virkelig ikke kan lide at se teknik synlig i akvariet. Kan godt lide oplevelsen af det fredfulde flotte miljø.

Jeg vil bestemt overveje et special bygget akvarie, hvis det kan blive lavet i samme gode kvalitet, med krystal klar glas og en god sump, med gode filterings muligheder.

Jeg har sat ca 18000 (Red sea Akvarie) af til akvariet, ved ikke om det er muligt. Har du evt nogle gode steder hvor jeg kan ringe til for at høre om priser

Endnu engang tusind tak for dit svar :happy:

Carsten


Seniorreefer
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Capoth »

Jeg fandt lige en rigtig good artikel omkring Lys til koraller.

https://ecotechmarine.com/wp-content/up ... ralLab.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Carsten »

Det eneste teknik du kommer til at se er jo cirkulationspumpen.
Og med folie på bagsiden, er der jo blændet af, så ledninger ikke er synlige.

Har du overvejet en udvendig overløbskasse, som evt. kan gå langs hele bagvæggen, så der ikke er en overløbskasse i akvariet. Andre må kunne linke til nogle der har lavet det.


Du kan prøve at kontakte Decocean eller Tropeakvarier. Hos Decocean kan du få lavet det hele lige i de mål og design du ønsker. Og folk piver sjældent over prisen. Prislejet hos Tropeakvarier kender jeg ikke.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Carsten »

Capoth skrev:Jeg fandt lige en rigtig good artikel omkring Lys til koraller.

https://ecotechmarine.com/wp-content/up ... ralLab.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Husk lige på, at det er en producent skrevet artikel


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Capoth »

Carsten skrev:
Capoth skrev:Jeg fandt lige en rigtig good artikel omkring Lys til koraller.

https://ecotechmarine.com/wp-content/up ... ralLab.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Husk lige på, at det er en producent skrevet artikel
Ja den er nok lidt farvet :wink:


Seniorreefer
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af sydsjælland »

Hej :-) jeg faldt lige over at du vil køre med en Nyos 160 skummer og det er også en rigtig fin skummer. Jeg har selv haft en et års tid, som jeg har kørt med på 150 liter og efterfølgende på 260 liter. Efter at have kørt lidt tid med 260 liter og Nyros 160, så er fakta bare at det er max hvad den magter ja måske kun 200 liter. Sorry to say so. At den er ratet op til 1000 liter kan kun være til akvarier uden fisk.
Jeg vil på ingen måde anbefale den skummer til mere end de 200 - max 300liter hvis man har godt med fisk i og fodre godt.
Selv måtte en tur på loftet og finde min gamle ati powercone 250i frem - ja den skulle have en ny pumpe men den rykker flere gange bedre end nyros160.
Og til mit nye steup på 400l bliver også den gamle Ati.
Jeg overvejede Nyros 220 eller 300 fordi det er en fed skummer men så begynder den også at koste penge samt fylde lidt og snakker vi 5-8000 kr tænker jeg der er andre alternativer.
Gen-overvej dit valg eller størrelse af skummer til 500-700 liter eller hvad du ender med.
For køber du en 160 kommer du til at skifte den ud inde for det første år, den får slet ikke nok shit ud. Og jeg taler af erfaring.
:-)


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Capoth »

sydsjælland skrev:Hej :-) jeg faldt lige over at du vil køre med en Nyos 160 skummer og det er også en rigtig fin skummer. Jeg har selv haft en et års tid, som jeg har kørt med på 150 liter og efterfølgende på 260 liter. Efter at have kørt lidt tid med 260 liter og Nyros 160, så er fakta bare at det er max hvad den magter ja måske kun 200 liter. Sorry to say so. At den er ratet op til 1000 liter kan kun være til akvarier uden fisk.
Jeg vil på ingen måde anbefale den skummer til mere end de 200 - max 300liter hvis man har godt med fisk i og fodre godt.
Selv måtte en tur på loftet og finde min gamle ati powercone 250i frem - ja den skulle have en ny pumpe men den rykker flere gange bedre end nyros160.
Og til mit nye steup på 400l bliver også den gamle Ati.
Jeg overvejede Nyros 220 eller 300 fordi det er en fed skummer men så begynder den også at koste penge samt fylde lidt og snakker vi 5-8000 kr tænker jeg der er andre alternativer.
Gen-overvej dit valg eller størrelse af skummer til 500-700 liter eller hvad du ender med.
For køber du en 160 kommer du til at skifte den ud inde for det første år, den får slet ikke nok shit ud. Og jeg taler af erfaring.
:-)
Tusind tak for den information. Vil være surt at bruge så mange penge og den ikke er god nok. Ud at lede igen


Seniorreefer
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Engelquist »

sydsjælland skrev:Hej :-) jeg faldt lige over at du vil køre med en Nyos 160 skummer og det er også en rigtig fin skummer. Jeg har selv haft en et års tid, som jeg har kørt med på 150 liter og efterfølgende på 260 liter. Efter at have kørt lidt tid med 260 liter og Nyros 160, så er fakta bare at det er max hvad den magter ja måske kun 200 liter. Sorry to say so. At den er ratet op til 1000 liter kan kun være til akvarier uden fisk.
Jeg vil på ingen måde anbefale den skummer til mere end de 200 - max 300liter hvis man har godt med fisk i og fodre godt.
Selv måtte en tur på loftet og finde min gamle ati powercone 250i frem - ja den skulle have en ny pumpe men den rykker flere gange bedre end nyros160.
Og til mit nye steup på 400l bliver også den gamle Ati.
Jeg overvejede Nyros 220 eller 300 fordi det er en fed skummer men så begynder den også at koste penge samt fylde lidt og snakker vi 5-8000 kr tænker jeg der er andre alternativer.
Gen-overvej dit valg eller størrelse af skummer til 500-700 liter eller hvad du ender med.
For køber du en 160 kommer du til at skifte den ud inde for det første år, den får slet ikke nok shit ud. Og jeg taler af erfaring.
:-)
Det er bestemt ikke min oplevelse- den kører på samlet 300 liter hos mig, med max load af koraler og fisk- og den skummer med totalt overskud på mit system.
Den kører lydløst og meget stabilt hos mig og skummer virkelig meget snask ud af mit vand- ift til andre skummere jeg har haft bl.a en Mini Bubble King 180 fra Royal Exclusive, er NYOS 160, altså klart den bedste hidtid...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3984
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Engelquist »

Det bliver spændende at følge dit fremtidige akvarie.
Ift til sidst du havde saltvand er der idag, virkelig muligheder for at holde sps'er i stor stil.
Der er mange måder at køre et system på og ligeså mange meninger- men en af dem er jævnlige ICP tests med præcis kontrol af sporestoffer og næring.
Jeg kører med ATI Essentials (balling) og ATI Nutritions (Næring) med månedlige ICP tests -hvilket nok minder en del om Triton- det er en rigtig god måde at køre alle værdier helt stabilt og snorlige...
Mht lys er t5 kommet lidt tilbage- især hvis man virkelig vil have spark på vækst og farver på sps'erne.... jeg har oplevet en kæmpe fremgang på mine acroporaer efter jeg gik tilbage til T5 lys.
Som Carsten er inde på, kører nogle uden sandbund- men flere holder nu fast i sandbunden som dekoration og nyttigt filter- personligt har jeg aldrig haft problemer med sandbund, mens andre ikke kan få det til at spille.
Om sandet er levende eller ej, tror jeg ikke har den store betydning, da der nok skal komme liv i det- det er derimod min erfaring at det er vigtigt at have masser af snegle der roder godt rundt i sandet.
Jeg er stadig tilhænger af levende sten- jeg fik 20 kg direkte fra Fiji, da jeg startede op- men jeg mener at eksporten af sten derfra er blevet stoppet..?
Så er der endelig Maxspect Gyre pumperne der virkelig laver et godt flow i hele akvariet- jeg er stor tilhænger af disse gyrepumper, netop pga det brede bløde flow de kan skabe.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Capoth »

Engelquist skrev:Det bliver spændende at følge dit fremtidige akvarie.
Ift til sidst du havde saltvand er der idag, virkelig muligheder for at holde sps'er i stor stil.
Der er mange måder at køre et system på og ligeså mange meninger- men en af dem er jævnlige ICP tests med præcis kontrol af sporestoffer og næring.
Jeg kører med ATI Essentials (balling) og ATI Nutritions (Næring) med månedlige ICP tests -hvilket nok minder en del om Triton- det er en rigtig god måde at køre alle værdier helt stabilt og snorlige...
Mht lys er t5 kommet lidt tilbage- især hvis man virkelig vil have spark på vækst og farver på sps'erne.... jeg har oplevet en kæmpe fremgang på mine acroporaer efter jeg gik tilbage til T5 lys.
Som Carsten er inde på, kører nogle uden sandbund- men flere holder nu fast i sandbunden som dekoration og nyttigt filter- personligt har jeg aldrig haft problemer med sandbund, mens andre ikke kan få det til at spille.
Om sandet er levende eller ej, tror jeg ikke har den store betydning, da der nok skal komme liv i det- det er derimod min erfaring at det er vigtigt at have masser af snegle der roder godt rundt i sandet.
Jeg er stadig tilhænger af levende sten- jeg fik 20 kg direkte fra Fiji, da jeg startede op- men jeg mener at eksporten af sten derfra er blevet stoppet..?
Så er der endelig Maxspect Gyre pumperne der virkelig laver et godt flow i hele akvariet- jeg er stor tilhænger af disse gyrepumper, netop pga det brede bløde flow de kan skabe.
Hej. Ja der er sket meget siden da, har jeg fundet ud af. Jeg må dog indrømme jeg er lidt af en teknik mand til saltvands akvarie. Kan godt lide alt er kontroleret, så det er kun div målinger, og daglig rengøring. Jeg brugte IKS computer med alle moduler før, som styrede alt. med tunze stream punper dengang.
Syntes virkelig hvad jeg har set omkring de nye pumper ser de ud til at gøre det godt. BTW Faldt lige over denne gennemgang af den skummer jeg vil have. Men lad os se. Hvis den ikke kan gøre det må jeg et number op, men 1500kr dyrer.

https://reefs.com/2016/12/16/product-re ... 0-skimmer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tusind tak for information


Seniorreefer
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Capoth »

Glemte lige og spørge omkring balling metoden som jeg brugte før jeg fik kalkrecator.

Har læst flere bruger en ny kaldet balling Light metoden med sporstoffer i også. Hvad er forskellen på de to


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Carsten »

Capoth skrev:Glemte lige og spørge omkring balling metoden som jeg brugte før jeg fik kalkrecator.

Har læst flere bruger en ny kaldet balling Light metoden med sporstoffer i også. Hvad er forskellen på de to
Mener at det er den version, hvor du ikke bruger natriumfrit salt


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af peder »

Nyos 160 bliver alt for “bette” til den størrelse balje du planlægger! Find en Bubble King supermarin 200 RD3 eller lignende, måske kan du finde en brugt til en god pris. Nu ved jeg ikke hvilke koraller du vil holde men jeg har kun Sps koraller og jeg er vel en af de få der bruger HQI stadigvæk efter min mening det ultimative lys til bl.a. Acropora, kombinere det med t5 og et par Ledbar til lidt “koralpop, har ingen bundlag da jeg har så meget cirkulation at det ville blæse rundt over det hele.
Hvis jeg skulle køre med ren Led ville jeg vælge Orphek som har det bredeste spektrum og bedste spredning og ikke giver så meget “shadow disco” effekt som de øvrige.
Endeligt ville jeg igen vælge kalkreaktor der på sigt er både den bedste og billigste løsning, også den nemmeste hvis du vælger at føde den med en peristaltik pumpe som f.eks. Kamoer FX-STP. Det bruger jeg selv.
Ønsker dig god vind og glæder mig til at følge din byggetråd


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Planlægnings fase 1

Indlæg af Capoth »

Så har jeg fået købt akvariet og fyldt det. Skal dog have fanget en ung imperator, da jeg jeg ikke anede hvad jeg skulle gør ved den, da jeg hentede akvariet.

Bliver snart til salg :wink:

Nå fik en del med fra manden jeg købte det fra, så næste del er at få den apex til at køre, og få stabile vandværdier. Skal tømmes lidt ud i alle de soft koraller som fulgte med., men er på vej. Dejligt at være igang igen efter så lang tid væk.

Første billede fra akvariet.
Akvarie 19-09-2019.jpg


Seniorreefer
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"