"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sump størrelse kontra møbel ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Sump størrelse kontra møbel ?

Indlæg af Holst »

Hej SF.

Jeg har en længe ventet drøm om at starte mit eget lille tropiske rev.
Har købt lidt brugt her og der og vil lave mit gamle 275L akvastabil MarkII om til salt.
Jeg skal have bygget mig en sump og kigger på gamle akvarier til formålet, men hvor stort mon..
Jeg er begrænset af størrelsen af underskab hvor der lige er plads til et std. 128L (80x40x40). Men bliver man træt af ikke at have plads til andet..?
Havde en ide om at lave retur fra tank til sump i venstre side. Retur pumpe i midt og refugium i højre side med plads til lidt reaktor sjov..
hvad er jeres erfaring ift. plads i underskabe og evt. Irritationer over at lave for stor sump ift. pladsen.?
Osmose beholder må stå udenfor akvariet..

På forhånd tak
Holst.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Sump størrelse kontra møbel ?

Indlæg af MoG »

Jeg har prøvet begge dele og må sige at det klart bedste (for mig) var, at have ekstra plads i skabet .
Jeg havde et Mk.II 275l med 128 l sump (mener jeg det var), som fyldte stortset hele skabet. Synes det var lidt bøvlet ikke rigtig at have plads til noget.

Da jeg så opgraderede til et 720l med en sump på ca 220l, havde jeg derimod rigeligt med plads i skabet, til både stor kalkreaktor, osmosebeholder og andet udstyr..og samtidig en god højde inde i skabet. :)

Der vil helt sikkert være nogen som taler for, at få en så stor sump/vandmængde som muligt og derved fylde hele skabet.. jeg ville dog som nævnt hellere give afkald på nogle liter og så have muligheden for at gemme udstyr mv. I skabet .. og ikke have det stående uden for akvariet. :wink:


Morten
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Sump størrelse kontra møbel ?

Indlæg af Holst »

MoG skrev:Jeg har prøvet begge dele og må sige at det klart bedste (for mig) var, at have ekstra plads i skabet .
Jeg havde et Mk.II 275l med 128 l sump (mener jeg det var), som fyldte stortset hele skabet. Synes det var lidt bøvlet ikke rigtig at have plads til noget.

Da jeg så opgraderede til et 720l med en sump på ca 220l, havde jeg derimod rigeligt med plads i skabet, til både stor kalkreaktor, osmosebeholder og andet udstyr..og samtidig en god højde inde i skabet. :)

Der vil helt sikkert være nogen som taler for, at få en så stor sump/vandmængde som muligt og derved fylde hele skabet.. jeg ville dog som nævnt hellere give afkald på nogle liter og så have muligheden for at gemme udstyr mv. I skabet .. og ikke have det stående uden for akvariet. :wink:

Tak for svar MoG !

Det er også det jeg tænker, den kommer nemlig til at fylde det hele !!! Og når det ikke er større end det er, så må man gå på kompromis med noget, er bare ikke helt enig med mig selv om det er vandmængden eller muligheden for at have ting stående der skal prioriteres. :shifty:


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Sump størrelse kontra møbel ?

Indlæg af NielsChr »

du kan jo også overveje om en indbygget sump bagerst i display akvariet kunne gøre det.
mit lille 60 liter fungere super godt ved at have 9 cm af den totale dybde som sump og filter område....
det ville i hverfald være nemt at ombygge dit med blot et par sorte akryl plader.

anyway, har du mod på det, tror jeg dog du bliver glades for en sump under dt.
og jeg mener med min begrænsede viden at du sagtens kan nøjes med ca 50-75 liter. der vil både være plads til alger, skimmer og div filtre.

jeg har noget som ligner 35x40x9 = 12,6 liter og savner kun nogle få ekstra liter i sump, men kun pga komfort ved rensning mm.


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Sump størrelse kontra møbel ?

Indlæg af Holst »

NielsChr skrev:du kan jo også overveje om en indbygget sump bagerst i display akvariet kunne gøre det.
mit lille 60 liter fungere super godt ved at have 9 cm af den totale dybde som sump og filter område....
det ville i hverfald være nemt at ombygge dit med blot et par sorte akryl plader.

anyway, har du mod på det, tror jeg dog du bliver glades for en sump under dt.
og jeg mener med min begrænsede viden at du sagtens kan nøjes med ca 50-75 liter. der vil både være plads til alger, skimmer og div filtre.

jeg har noget som ligner 35x40x9 = 12,6 liter og savner kun nogle få ekstra liter i sump, men kun pga komfort ved rensning mm.
Hej NielsChr.
Det har også været med i mine overvejelser- blandt andet fordi jeg skal have boret huller mm.
Men vil hellere have dybden i akvariet, samt min skummer og reaktor jeg har liggende passer i en større sump end jeg vil ku få i akvariet..
:)


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Sump størrelse kontra møbel ?

Indlæg af NielsChr »

Det afhænger så selvf af hvad du planlægger af habe i din sump
Jeg har ca.
1 liter til forfilter
1 liter til alger
2 liter til et sted hvor tanglopper kan boltre sig
1 liter til min skimmer
1 liter til uv filter
1/2 liter til slut filter
1 liter til returpumpe
X antal.liter til div spildplads

Der ville være plade til andre ting men tror ikke jeg mangler noget - skifter vand jævnligt så det køre fint med dette setup.

Du behøver blot gange med 5....tænker 50-70 liter burde kunne gøre det for dig.


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Sump størrelse kontra møbel ?

Indlæg af Holst »

NielsChr skrev:Det afhænger så selvf af hvad du planlægger af habe i din sump
Jeg har ca.
1 liter til forfilter
1 liter til alger
2 liter til et sted hvor tanglopper kan boltre sig
1 liter til min skimmer
1 liter til uv filter
1/2 liter til slut filter
1 liter til returpumpe
X antal.liter til div spildplads

Der ville være plade til andre ting men tror ikke jeg mangler noget - skifter vand jævnligt så det køre fint med dette setup.

Du behøver blot gange med 5....tænker 50-70 liter burde kunne gøre det for dig.
Hej NielsChr.
Har du muligvis billede af din sump og balje?


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"