"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helt ny i saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Marc K. A.
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 7. mar 2019 11:14
5
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2020

Helt ny i saltvand

Indlæg af Marc K. A. »

Hej med jer.
Jeg går med tanken om at anskaffe mig et lille akvarium. Jeg har de sidste par dage læst lidt om det, men kunne godt bruge jeres hjælp.
Har kigget på 'red reefer nano complete' det virker i min optik som et fint start sæt. Men jeg er dog lidt skeptisk over prisen, fandt det til omkring 7000.
Findes der noget lignende til en med et midre budget?

Jeg kan bruge alt den hjælp i kan give:)

Mvh Marc


Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af exzos »

Køb et brugt
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 34&t=88809" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af Carsten »

Kan kun være enig med Exzos. Køb et brugt sæt, om det skal være det som han linker til eller noget andet, bestemmer du helt selv.
Dumt at give flere kroner ud for noget som man alligevel kan købe billigere.
Og det bliver hurtigt dyrt nok.


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af mathias6200 »

Jeg synes jo innovative marine laver nogle dejlige lette starter akvarier. Har selv er nuvo 20 som jeg er meget glad for :)
Alt efter hvad du vil have kan du jo næsten nøjes med det lys der følger med og en lille cirkulationspumpe.
Jeg har dog opgraderet mit meget voldsomt


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Marc K. A.
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 7. mar 2019 11:14
5
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2020

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af Marc K. A. »

Tak for hjælpen. Jeg må se mig noget mere omkring for at finde et til det pris leje Jeg kan være med på.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af Tykki »

Ja, eller kom ud og se nogle akvarier dom er i drift! Vi er nogen stykker i Kbh og omegn som er aktive om man vil. Syntes personligt de der små baljer er noget sært noget! Alt skal være så presist, og bare 100 liter mere gør det nemmere at holde stabile værdier, for ikke at tale om de begrænsninger de små akvarier naturligvis har. 250 liter er et godt begynder akvarie syntes jeg! Kun personlig holdning, og du er meget velkommen her til en snak og en kikker! Mvh Dan


dyr200
Reactions:

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af dyr200 »

Du skal være velkommen her og se mit 130 liters akvarie, som køre uden skummer osv

mvh Morten


Marc K. A.
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 7. mar 2019 11:14
5
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2020

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af Marc K. A. »

Mange tak for tilbuddet til jer begge. Jeg må lige tjekke budgettet igen og så hvad størrelse jeg kan snige mig op på. Jeg drømmer om et stort et(300+), men lejligheden har sine begrænsninger :D


Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af exzos »

Byg selv kan os gøre det lidt billigere, er jeg selv igang med


Marc K. A.
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 7. mar 2019 11:14
5
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2020

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af Marc K. A. »

For mit vedkomne virker det lidt uoverskueligt at lave det selv, men jeg vil ikke udelukke det endnu.

Ville det her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 34&t=89053" onclick="window.open(this.href);return false;

Være et okay begynder setup?


Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af exzos »

Er da meget fint.
På sigt vil du nok blive træt af ikke og have en ekstern sump


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af Carsten »

Er nok engang helt enig med Exzos. En ekstern sump er næsten et must. Og hvorfor så det? Jo de skummere som passer ind i den interne sump, er så små og ikke specielt effektive, I en extern sump, kan man placere større og mere effektive skummere. foruden at du kan have nogle alger til at optage næring fra vandet. Ulempen er at det koster lidt mere i strøm, til en returpumpe, men du får så også nogle flere liter vand.


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af sydsjælland »

Hej
Jeg har 3 stk Innovativ marine 2 stk som jeg har kørende og som er ombygget så man Kan have extern sump nede i skabet. eller proppe hullerne af og køre med intern sump bagerst. Det er super fine akvarier med underskab jeg har et i sort, og et i hvidt.
Jeg har også et som er helt nyt og aldrig har været i brug det er ikke ombygget men står originalt.

De 2 af de 3 sælges fordi jeg ændre mit projektet og har lige bestilt et 350liters i stedet for.
Det er akvarier som har haft en normal pris på 4000kr.
1 stk helt nyt kun samlet op hvidt original stand pris 1800kr.
1 stk sort +1 stk hvid ombygget til extern sump har kørt et halvt år ombygning står i 1000kr huller og tankgennemføringer samt unioner -sælges for 2300kr stykket.

Der medfølger ikke returpumpe lys eller andet udstyr- det er kun akvarie og underskab samt filtre til den interne sump.
Alt kan ses før køb -

Jeg har også en skummer til salg hvis det var noget nyos160 sælges for 1800kr nypris 3200-3500kr men det er til extern sump modellen.

Skriv eller ring hvis det har interesse at komme og se det.
christian 40320924


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af sydsjælland »

De er på 113liter stykket og hedder nuvo micro 30
Vedhæftede filer
begge m extern sump.JPG
IMG-2304.JPG
IMG-2302.JPG
IMG-2301.JPG
IMG-2300.JPG
IMG-2299.JPG


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af NielsChr »

det er da i hverfald nogle fine størrelser som Christian sælger og uden at være ekspert syntes jeg også priser er ok. jeg ville gå efter en af dem til ekstern sump da det er nemmere at vedligeholde når sump er mere tilgængelig.
jeg er ikke enig med dem som siger større er bedst. jeg vil sige less is more - og det er meget nemmere at lave ugentlig vandskift i et lille akvarie (50-120 L)
med vandskift kan du gøre teknikken simplere uden at risikere skæve værdier.

ulempen er selvf at man så ikke har plads til store fisk og må begrænse sig til færre dyr.
at det ikke fungere har jeg ikke oplevet.

ud over akvarierne skal du regne med udgift til minimum: lys, lys til sump, skummer, returpumpe, cirkulationspumpe, salt, saltmåler, rudeskraber, rudemagnet, slamsuger, pippeter, koraler, fisk, sand, sten, vandskiftebalje.
mht. pumper/skummer er det vigtigt at vide at man skal gå efter støjsvage udgaver (typisk nyere dc pumper) da det er trels med et akvarie som larmer - mange ender med at skifte udstyr undervejs og det er jo dyrest at kassere allerede købt udstyr.
vær derfor skeptisk ved køb af brugte pumper...måske skiftes de hvis folk ikke har været tilfredse med dem og har købt en ny som erstatning.

akvariet er kun en lille del af udgiften.
mit lille 60L kostede ca 5000 kr med alt, her var akvariet kun en mindre post og fisk/koraler m.m. er mest købt brugt.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af Tykki »

Ja les is more, ind til det går galt. Hvis baljen vælter er du på røven. Min væltede f.eks i sommers totalt, men blev stabil ret hurtigt( ca tre måneder ) . Det kun med hjælp af tålmodighed og stabil vedligehold . Tvivler på det samme ville være at skaffe med en lille balje. Siger ikke de er umulige, men jeg ved at det er nemmere at holde stabilitet i flere liter vand ved uheld, og vi kommer alle, med tiden til at begå dumheder som så koster dyrt i lærepenge. Jeg har fucked så meget up i de ti år med salt jeg ind til nu har haft, hvor meget har i andre? Og hvor længe er der små baljer som har kørt? Det er måske fordi de ikke koster så meget at fucke up at man ikke høre om det? Ved det ikke, men det er jo dit valg. Stor større størst må være det fedeste at arbejde med, og da du også selv giver udtryk for et ønske om ca 300l så find plads og gør det. De små baljer koster listen det samme, og i bund og grund vil du opgradere før ell siden. Lige som os andre. Kh Dan


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af sydsjælland »

:-) små akvarier er intet problem heller ikke at køre over flere år.
Problemet er at folk med små akvarier ofte også bliver dovne og begynder at slække på målinger og vandskift. Og så kan det gå galt - men som oftest ikke værre end et par større vand skift kan rette det op ret hurtigt. Og så vil jeg ikke anbefale at man holder meget følsomme koraller i de små akvarier. Jeg vil heller ikke anbefale folk at starte med mindre end 60-100 liter.
Skal man holde små akvarier med succes skal der skiftes lidt vand hyppigt afhængig af størrelse enten dagligt ugentlige eller hver 14 dag. og gør man det opnår man langt større susses end at være nybegynder på 300l som også koster en mindre formue at fylde lidt koraller og fisk i.
Start i det små , lær det at kende, lær at styre det, og nøjes med lette småfisk og forholdsvis lette koraller. Når man så har et år eller 2 på bagen og stadig brænder for saltvand og kan, samt vil, ofre det som større set up koster hele vejen rundt så gør det.

300l kræver en del koraller for bare at ligne lidt - og en del koraller begynder at vokse og forbruge en masse - så skal man ud i balling og en computer til at styre det.
Det koster nemt 10 kg ekstra. løbende køb af balling og tilsætninger osv
2-3 ordentlige cirkulationspumper ? pris og kvalitet hænger sammen - kina pumperne kan man smide ud efter 1-2 år- en ordentlig skummer der rent faktisk magter et 300l akvarie - hvad koster den ? tror det billigste som virker ligger på 3500kr og op.
Og som nybegynder i salt vand vælter udgifter samt gøre mål for at holde det, nærmest ned over hovedet på en, samtidig med man bliver slave af akvariet for hele tiden at holde det fin-trimmet .

Det bedste jeg nogen sinde har købt til mit nuværende og kommende set up er mit automatiske water change og watertop up system fra autoaqua - tilsluttet en tank med blandet saltvand og tilsluttet vores kloark. det skifter vand hver dag ca 2-3 liter og alle mine værdier sidder lige i skabet ALTID såskel jeg bare blande 60 liter salt vand en gang hver 2/3 uge - og tilsætte kh 2 gange pr uge samt lidt sporestoffet og abc lidt ind i mellem. keep it simple. Og ja jeg holder ikke sps koraller men masser af fine anemoner og zoa og andre lette koraller. :-)
Dan hvad koster det at få et 300 liters op at køre med noget udstyr som er pengene værd ? :-) jeg ved det godt men det er der ingen nybegyndere som ved.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Helt ny i saltvand

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg kan bedst lide de små akvarier et par 100liter,hvor sjovt er det at kigge på en gorgonia spise en halv meter ind i akvariet


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"