"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har et par spørgsmål, og derfor fik jeg også ideen til et nyt “emne”, som de andre.

Titlen/overskriften kunne være:
Velkommen til SF. Diverse svar og ? Om siden, indhold mm

Som det første emne, lige under “hjem” (huset) knappen..... Derefter de kendte.
Generelt
Ny i faget
Osv
Derud af.

I dette emne kunne være Sticky tråde ala.
God tone på forum.
Sådan er forum opbygget og sådan navigerer du.
Forskellige geografiske grupper, hvorfor og hvordan virker de?
Sådan får du venner på forum
Beskeder.Hvordan virker det.
Foto og video upload i en tråd.
Osv
Osv
Osv


Nå, nu til mine 2 spørgsmål...... Som jeg havde kunnet finde svar på SELV, hvis vi havde ovenstående emnebank :W

1)..... I hvilke tråd er det nu der står det med den mest optimale størrelse på fotos der skal uploaded, flere af gangen.

2)
Har haft lavet en “kladde” til et opslag, hvor HELVEDE finder jeg denne igen :wc:

På forhånd TAK og god weekend :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af Marco R »

charlie saltvand skrev:Jeg har et par spørgsmål, og derfor fik jeg også ideen til et nyt “emne”, som de andre.

Titlen/overskriften kunne være:
Velkommen til SF. Diverse svar og ? Om siden, indhold mm

Som det første emne, lige under “hjem” (huset) knappen..... Derefter de kendte.
Generelt
Ny i faget
Osv
Derud af.

I dette emne kunne være Sticky tråde ala.
God tone på forum.
Sådan er forum opbygget og sådan navigerer du.
Forskellige geografiske grupper, hvorfor og hvordan virker de?
Sådan får du venner på forum
Beskeder.Hvordan virker det.
Foto og video upload i en tråd.
Osv
Osv
Osv


Nå, nu til mine 2 spørgsmål...... Som jeg havde kunnet finde svar på SELV, hvis vi havde ovenstående emnebank :W

1)..... I hvilke tråd er det nu der står det med den mest optimale størrelse på fotos der skal uploaded, flere af gangen.

2)
Har haft lavet en “kladde” til et opslag, hvor HELVEDE finder jeg denne igen :wc:


På forhånd TAK og god weekend :beer:
Hej Charlie,

Du finder dine "Kladder", når du står i "Brugerkontrolpanel", og så lige ved siden af "Indbakke" er "Kladder" :happy:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af Tykki »

Hvorfor god tone på forum? A mol, eller?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af ole kekkonen »

Mener det var 1024x683 for 2:3,1024x768 for 4:3 og 1024x1024 for 1:1 aspect ratio


Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af Hougaard »

Der er ikke nogen "optimal opløsning" for billeder. Jeg resizer det der bliver uploaded. Hvis man er indenfor 1024x1024 kan man "snyde" sig til at jeg ikke resampler billedet og derved kan man snige en højere detaljegrad igennem ud at jeg gør filen mindre...

Det blev meget teknisk :beer:


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af ole kekkonen »

Hougaard skrev:Der er ikke nogen "optimal opløsning" for billeder. Jeg resizer det der bliver uploaded. Hvis man er indenfor 1024x1024 kan man "snyde" sig til at jeg ikke resampler billedet og derved kan man snige en højere detaljegrad igennem ud at jeg gør filen mindre...

Det blev meget teknisk :beer:
Vel,det må jo komme an på hvor stort man skal Printe Eller størrelse på Monitor men på Handy/mobil er det jo en meget optimal opløsning :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af PoulD »

Hougaard skrev:Der er ikke nogen "optimal opløsning" for billeder. Jeg resizer det der bliver uploaded. Hvis man er indenfor 1024x1024 kan man "snyde" sig til at jeg ikke resampler billedet og derved kan man snige en højere detaljegrad igennem ud at jeg gør filen mindre...

Det blev meget teknisk :beer:
Ud over at "snige" en højere detaljeringsgrad igennem er der vel også en kæmpe tidsmæssig gevinst?

Et gennemsnitskamera har vel i dag 24MP opløsning. Et ukomprimeret billede i den størrelse fylder ca. 72MB. I 1024x768 75% JPEG fylder det samme billede måske 380 KB

Hvis man uploader 10 billeder er det således 720MB mod 3,6MB, eller 200 gange så lang tid


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af ole kekkonen »

Poul,Kamera er en TrueT Race.Folk køber OG Bruger Mobiltelefoner både som Camera OG som highend computer,en iPhone xs har 3 Kamera OG 12mp men de fleste har meget mindre Megapixels men som Erik skriver det er ingen optimal opløsning,nogle af Mine bedste fotos har jeg lavet med en Nikon coolpix med 12mp


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af PoulD »

Jeg taler kun om optimal opløsning i forhold til den tid det tager at uploade billederne, og der er optimereing da omvendt proportional med størrelsen. Det går sindssygt meget hurtigere at uploade10 billeder på 1MP end 10 billeder på 24MP.
Mit eksempel var bevidst lidt urealistisk (fremmer forståelsen :D ), men et mere realistisk eksempel kunne måske være komprimerede billeder i JPEG format hentet direkte ud af f.eks. et Sony A7R ll. De fylder ca. 15 MB pr. stk. og det tager 40 gange så lang tid at uploade som hvis jeg først skalerer dem ned.
Det er selvfølgelig 40 gange så lang tid uanset om det er 1 billede eller 10, det føles bare 10 gange værre når det er 10 :D Hvis det tager 10 sek. at uploade 1 komprimeret billede i maximal tilladt opløsning, vil det altså tage over 6 minutter at uploade 1 billede i fuld opløsning.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af ole kekkonen »

Kan godt følge hvad du mener min Pointe var Hvorfor bøvle med det når man alligevel kigger på en Mobiltelefon:)
Da compact Kamera kom på marked var der Bye-Bye Til spejlrefleks,Compact Film Camera døde da digital kom,på samme måde forsvinder nu Camera fordi Folk køber mobiler.
Sagt på en Anden måde Kan jeg anbefale dig at købe en highend Mobiltelefon Til DIT barnebarn der er ved at Tage et Fotokursus?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af PoulD »

Det er jo en helt anden diskussion. Kameraer i telefoner er en virkelig genial opfindelse, men jeg har ikke fantasi til at forestille mig at de nogensinde vil kunne udkonkurrere kameraer med FF sensor og kvalitets optik. Spejlreflekskameraer er jeg derimod ikke så sikker på der vil blive solgt ret mange af om 10 år. For mit eget vedkommende er spejl kameraer i hvert fald 'so last year'. Jeg kan ikke få øje på een eneste fordel ved et kæmpestort og tungt spejlrefleks kamera. Jo, der er forskel på søgeren og der skal da nok være en der vil mene, at en elektronisk viewfinder med 5,76 millioner pixel OLED ikke er tilstrækkelig, men så fred være med dem.

PS: Mit ældste barnebarn er 2 år. Hun skal ikke have hverken fotokursus, mobil tlf. eller kamera foreløbig :D


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af Carsten »

Et problem med billeder direkte fra mobiltelefoner, er at mange af billederne er fuldstændigt forvrænget i farven. Typisk ser det ud til at æbleskrog telefoner er de værste til misfarvningen. Det er også typisk apple telefoner der vender billederne forkert


MeilsoeJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 21:22
7
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Skal vi have et emne ala:velkommen”/instrukser osv...

Indlæg af MeilsoeJ »

Lyder som en meget god idé

Det burde også være en smiley guide et sted :-)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"