"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilken salt

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ialocin
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 21
Tilmeldt: fre 25. jan 2019 19:59
5
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Hvilken salt

Indlæg af Ialocin »

Hvilken salt bruger i til jeres baljer? :f3:
Og bruger i en anden eller billigere under opstarts fasen
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvilken salt

Indlæg af ole kekkonen »

Bruger tropic marine,ved flere bruger bare det billigaste og mange har haft problemer.når det er sagt så misstänker jeg det meste salt på marked bliver fremstillet så billig som mulligt og Er ikke af god kvalitet,det har ofte sporstoffer lang over NSw som mange förhandlare og akvarister mener er godt,den tror jeg så ikke på og vælger at rense MIT først over et filtervat og det bliver helt gråt,metall agtig,hmmm,jeg har også prøvet at miste mange koraller
Så jeg vil altid filtrere det først og aldrig bruge gammelt salt
En anden mulighed kan være at lave sit eget salt,der florerer flere opskrifter rund på de videnskabelige sider
soulflame
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 554
Tilmeldt: fre 28. dec 2012 13:15
11
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilken salt

Indlæg af soulflame »

Har lige startet op igen og jeg har brugt red Sea salt pro og har næsten altid brugt det da det opløses nemt og er af god kvalitet,men som ved alt så har folk deres favorit og meninger om de forskellige mærker :-)
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvilken salt

Indlæg af Gringo87 »

jeg har brugt både det billigste af det billigste og noget af det dyreste af det dyreste... men inden jeg startede på balling der brugte jeg en af de 3 her : Tropic marin bioactif, Redsea coral pro og aquaforrest pro biotic, men nu når jeg køre balling bruger jeg bare det alm. salt enten fra tropic marin ( classic sea salt) eller aqua forest (sea salt)

problemet jeg havde med de billige var at mgen røg over de 1500 og calcium lå os sindssygt højt, så derfor skiftede jeg til dem lidt dyrere
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hvilken salt

Indlæg af Gringo87 »

jeg har brugt både det billigste af det billigste og noget af det dyreste af det dyreste... men inden jeg startede på balling der brugte jeg en af de 3 her : Tropic marin bioactif, Redsea coral pro og aquaforrest pro biotic, men nu når jeg køre balling bruger jeg bare det alm. salt enten fra tropic marin ( classic sea salt) eller aqua forest (sea salt)

problemet jeg havde med de billige var at mgen røg over de 1500 og calcium lå os sindssygt højt, så derfor skiftede jeg til dem lidt dyrere
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken salt

Indlæg af Carsten »

Aquaforest reef, er et godt mærke. Ingen grund til at gå op i de meget dyre mærker, dem som har et navn mere, Pro, bioative osv..
buddig93
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 1. feb 2016 22:42
8
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Amager

Re: Hvilken salt

Indlæg af buddig93 »

Håber det er okay jeg lige hijacker tråden lidt, jeg har altid brugt red sea coral pro men høre mere og mere godt om det her aqua forrest. Hvilket mærke ville du anbefale indenfor aqua forrest Carsten?

Altså hvis man nu skulle begynde og bruge det?
Bare svømme
Bare svømme
Bare svømme
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Hvilken salt

Indlæg af Gambi »

Han skriver Aquaforest Reef. Så mon ikke han mener Aquaforest Reef salt :-)
Simonrped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 2. mar 2016 20:42
8
Postnummer: 7130 Juelsminde
Saltvand siden?: 2016

Re: Hvilken salt

Indlæg af Simonrped »

Jeg har også god erfaring med Aquaforest Reef Salt: https://aquaforest.eu/en/product/reef-salt/" onclick="window.open(this.href);return false;
Har kun erfaring med den almindelige "reef" version - dvs. ikke den der hedder Probiotic.
Brugeravatar
hugo27th
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 188
Tilmeldt: lør 18. jun 2011 19:37
12
Postnummer: 3700 Rønne
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Rønne
Kontakt:

Re: Hvilken salt

Indlæg af hugo27th »

er også startet op med Aquaforest Reef Salt og er super tilfreds med værdierne
RS 425 deluxe

Nyos 160-Cor20- pumpe apex controller HYDRA 26 LED
buddig93
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 1. feb 2016 22:42
8
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Amager

Re: Hvilken salt

Indlæg af buddig93 »

Jeg der er køre med af reef salt dosere i noget ved siden af?

V.h Teddi
Bare svømme
Bare svømme
Bare svømme
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken salt

Indlæg af NielsChr »

tja, bruger red sea coral pro og har kun prøvet det.
i et lille 60L. Med ugentligt vandskifte er saltforbrug så lille at prisen ikke har stor betydning - ærgelsen ved et akvarie som evt ikke fungere vil langt overskygge en evt prisbesparelse.
det har fungeret super fint siden dag 1.
vandskifte sker med ca. 3/4 kbh postevand 1/4 destilleret vand.
det opløses nemt på få minutter, og bruger ikke tilsætninger - har nemme koraler, muslinger + en enkelt sps.
har desværre ikke erfaring med andre typer.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken salt

Indlæg af Carsten »

buddig93 skrev:Jeg der er køre med af reef salt dosere i noget ved siden af?

V.h Teddi

Det kommer jo lidt an på, hvor tit du skifter vand.

Er akvariet i den mindre kategori, hvor du kan holde værdierne i skak ved vandskifte. Der er det nok begrænset hvor meget man får ud af at tilsætte noget. Men oppe i det noget større størrelser, hvor vandskifte ikke er så ofte, der tilsætter man selvfølgelig Ca og kh.
Hvad du så vælger at tilsætte og hvordan er helt et temperament spørgsmål
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken salt

Indlæg af NielsChr »

med 60L DT og ugentligt vandskifte så tilsætter jeg pt kun den calcium som allerede er i postevandet i rødovre (og det er bladt landets hårdeste)
den ene sps jeg har vokser fint selv om jeg til tider godt kunne tænke mig nogle større polyper på den...
dyr200
Reactions:

Re: Hvilken salt

Indlæg af dyr200 »

hvis du bruger postevand er din kh så ikke tårn høj


quote="NielsChr"]med 60L DT og ugentligt vandskifte så tilsætter jeg pt kun den calcium som allerede er i postevandet i rødovre (og det er bladt landets hårdeste)
den ene sps jeg har vokser fint selv om jeg til tider godt kunne tænke mig nogle større polyper på den...[/quote]
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvilken salt

Indlæg af PederP »

buddig93 skrev:Jeg der er køre med af reef salt dosere i noget ved siden af?

V.h Teddi
Det bør altid kun ske på grund af forbrug, uanset saltmærke. Dvs. mængden af stenkoraller spille en stor rolle. Alm alger står også for et stort kh forug, samt udfældning af kalk. Så et stort algerefugium giver et forbrug næsten på lige fod med revet.
Har du stenkoraller, mener jeg et testsæt til Ca, Kh og Mg er et godt sted at starte. Så kan du selv se om der bliver behov for tilsætninger. :f1:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken salt

Indlæg af Carsten »

NielsChr skrev:med 60L DT og ugentligt vandskifte så tilsætter jeg pt kun den calcium som allerede er i postevandet i rødovre (og det er bladt landets hårdeste)
den ene sps jeg har vokser fint selv om jeg til tider godt kunne tænke mig nogle større polyper på den...

Jeg vil mene at det ikke er specielt heldigt at bruge postevand.
Et er atde tal som vandværket opgiver ser fine ud, men der er stadig en masse ting som
der ikke står noget om.
Dit akvarie er ikke stort, og derfor behøver osmoseanlægget ikke kunne lave mange hundrede liter i timen.
Så prisen på det er ikke høj.
Du skal huske på at der hele tiden sker en akumulering af f.eks kalk og andre ting i vandet
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvilken salt

Indlæg af NielsChr »

det er selvf lidt off topic, men der kom et par kommentare til brug af postevand til vandskift.
jeg måler ikke kh, så kender ikke værdien..har læst at andre ligefrem har kalcium/co2 reaktore for at tilsætte, tænker at mit kbh vand allerede indeholder så meget kalk at der er rigeligt i der..

akumulering burde slet ikke være et problem da alt topping sker med DESTILERET vand, det får jeg fra vores affugter som køre 24/7 i kælderen. dvs rent h2o.

mine muslimger og sps trives så tænker værdier er ok, men er forberedt på at jeg en dag står med et væltet system pga forkerte værdier (sker det ikke for de fleste på et tidspunkt ?)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hvilken salt

Indlæg af PederP »

NielsChr skrev:det er selvf lidt off topic, men der kom et par kommentare til brug af postevand til vandskift.
jeg måler ikke kh, så kender ikke værdien..har læst at andre ligefrem har kalcium/co2 reaktore for at tilsætte, tænker at mit kbh vand allerede indeholder så meget kalk at der er rigeligt i der..

akumulering burde slet ikke være et problem da alt topping sker med DESTILERET vand, det får jeg fra vores affugter som køre 24/7 i kælderen. dvs rent h2o.

mine muslimger og sps trives så tænker værdier er ok, men er forberedt på at jeg en dag står med et væltet system pga forkerte værdier (sker det ikke for de fleste på et tidspunkt ?)
Uha. Pas på med affugtervand.
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Hvilken salt

Indlæg af MMartin »

Affugtervand er vist fyldt med metaller, olie, bakterier og andet skidt. Jeg ville aldrig lade det komme i nærheden af mit akvarie
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvilken salt

Indlæg af Carsten »

NielsChr skrev:det er selvf lidt off topic, men der kom et par kommentare til brug af postevand til vandskift.
jeg måler ikke kh, så kender ikke værdien..har læst at andre ligefrem har kalcium/co2 reaktore for at tilsætte, tænker at mit kbh vand allerede indeholder så meget kalk at der er rigeligt i der..

akumulering burde slet ikke være et problem da alt topping sker med DESTILERET vand, det får jeg fra vores affugter som køre 24/7 i kælderen. dvs rent h2o.

mine muslimger og sps trives så tænker værdier er ok, men er forberedt på at jeg en dag står med et væltet system pga forkerte værdier (sker det ikke for de fleste på et tidspunkt ?)

Nej, et væltet akvarie sker ikke for de fleste. Kun dem som forsøger at komme billigst og lettest omkring tingene.

Der er vel en grund til at 99% af os alle sammen bruger mange penge på et osmoseanlæg og ikke bare åbner for vandhanen.

Og vand fra en affugter, godt nok en elendig erstatning for osmosevand. Alt det skidt som er i luften, kondenserer sammen med luften, og drypper ned i den bakke som du fylder op med.


Og selvom du mener at der ikke sker en akkumulering af stoffer i vandet, så sker den. Kalk er den mindste ting, for det forbruges, men alle de andre ting som ikke bruges, opbygger sig over tid.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvilken salt

Indlæg af ole kekkonen »

Carsten skrev:
NielsChr skrev:det er selvf lidt off topic, men der kom et par kommentare til brug af postevand til vandskift.
jeg måler ikke kh, så kender ikke værdien..har læst at andre ligefrem har kalcium/co2 reaktore for at tilsætte, tænker at mit kbh vand allerede indeholder så meget kalk at der er rigeligt i der..

akumulering burde slet ikke være et problem da alt topping sker med DESTILERET vand, det får jeg fra vores affugter som køre 24/7 i kælderen. dvs rent h2o.

mine muslimger og sps trives så tænker værdier er ok, men er forberedt på at jeg en dag står med et væltet system pga forkerte værdier (sker det ikke for de fleste på et tidspunkt ?)

Nej, et væltet akvarie sker ikke for de fleste. Kun dem som forsøger at komme billigst og lettest omkring tingene.

Der er vel en grund til at 99% af os alle sammen bruger mange penge på et osmoseanlæg og ikke bare åbner for vandhanen.

Og vand fra en affugter, godt nok en elendig erstatning for osmosevand. Alt det skidt som er i luften, kondenserer sammen med luften, og drypper ned i den bakke som du fylder op med.


Og selvom du mener at der ikke sker en akkumulering af stoffer i vandet, så sker den. Kalk er den mindste ting, for det forbruges, men alle de andre ting som ikke bruges, opbygger sig over tid.
:GO
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Hvilken salt

Indlæg af Steen67 »

Da jeg skulle købe salt blev jeg i butikken rådet til at starte med en billig No name, den var god nok til at starte op med.
Jeg har fra start af ligget højt i po4 0.12 tænkte at det var normal. Men nu har jeg kørt i 3 måneder så nu skulle der styr på det, jeg lavede stor vandskifte men det hjalp ikke, så testede jeg nyblandet saltvand til 0.12ppm, jeg bruger osmose vand.
I dag har jeg købt Aquaforest Reef Salt og har lige testet nyblandet saltvand, det så ud til at være 0 po4.
Så nu skal jeg have skiftet vand
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"