"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Reaktor

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Reaktor

Indlæg af Hr.mortensen »

Hejsa.
Jeg er ny i saltvandsområdet, og er ved at studere de forskellige setups. Og er nået til Reaktor anordningen. Jeg har søgt side og og ned uden jeg er blevet klogere på det.
Hvad bruges den helt præcist til?
Får jeg brug for den i et setup med 450 liter, og en 150 liter sump med refugium?
Mvh newbe Jesper


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Reaktor

Indlæg af MoG »

Hvad mener du med reaktor ?

Mener du kalkereaktor, så læs den her super gode tråd https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=60585" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller mener du noget andet ? En reaktor kan jo bruges til forskellige ting ..


Morten
Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Reaktor

Indlæg af Hr.mortensen »

Måske derfor jeg er blevet lidt forvirret over reaktor delen. Da jeg ser fotskellig brug.
Derfor ville jeg se bort fra den i første omgang hvis den ikke er livsvigtig i setuppet.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Reaktor

Indlæg af charlie saltvand »

God dag hr Mortensen og velkommen her ;-).

Som Morten, skriver, så er der flere typer reaktorer.

Kalk reaktore

Alle mulige og umulige “rør” / reaktore, til at fylde med, mest almindeligt, forskellige typer medier, til at fjerne næring i vandet, fx gfo, bio pellets, svovl kugler oma. Nyere reaktore med led lys omkring, eller inden i, med makro alger i, også til at fjerne næring. Reaktore til at hælde aktivt kul i, som fjerne “det gule skær” i vandet og medicin rester mm.
Nogle reaktore får vand fra nedløbsrør fra DT, andre får vand fra rør, sat til retur pumpe og nogle (nok de fleste) får fra en lille seperat retur pumpe.

Læs lidt mere om det. Prøv at google reaktor.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Reaktor

Indlæg af crazy seahorse »

Ja, velkommen til.
En reaktor er dybest set bare en beholder, tit lavet af gennemsigtig acryl af forskellig kvalitet og tykkelse (jo billigere reaktor, jo mere er der gået på kompromis med kvaliteten, du får hvad du betaler for) Reaktoren har det formål, at du kan komme forskellige medier i (afhængigt af hvad de skal kunne, som Charlie skriver) når man kommer mediet i en reaktor, har man styr på det og kan nemt fjerne det igen når det har tjent sit formål. Reaktorer er gerne indrettet sådan, at der er et flow igennem den så mest muligt af mediet kommer i kontakt med vandet. Tit ser man mediet "danse" inde i reaktoren pga flowet. En reaktor ikke ikke et must for at have saltvand, ikke i starten i hvert fald. Når du får brug for den, så vil du også vide hvilken type du skal have og kan finde den du skal/vil have.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Reaktor

Indlæg af PederP »

Jep.
Skulle man dele dem op, så er der kalkreaktoren, som tilsætter kalk til vandet korallerne kan bygge skelet af. Den tilsluttes CO2 til at opløse mediet.

Og så er der et hav af reaktor medier som man bruger til at fjerne f.eks næring, medicinrester osv. med.

Første regel i saltvand er at man ikke skal tilsætte noget der ikke mangler. Næste er at man ikke skal forsøge at fjerne noget der ikke er for meget af. Præventive handlinger på de områder, giver oftest mere negativt end positivt..

En kalkreaktor er svær at bruge med lavt forbrug, som du har i en opstartsfase. Alternativet er at tilsætte det samme, opløst i væsker du har stående.
De er meget lettere at styre og blive klog på, til at starte med. Så glem kalkreaktoren i opstarten.

Dit system vil i sig selv bruge næring, så om du engang vil bruge en reaktor til at hjælpe med oprydningen, må komme an på behov. Som med kalkreaktoren findes også her alternative løsninger som kan hældes i og justeres.

Jeg ville starte med en skummer, og så tage det andet som det kommer. :)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Reaktor

Indlæg af ole kekkonen »

@hr.mortensen,det er synd at Kalde det for Reaktor,MEd kalkvand kan du tilføre kalk uden "reaktor";) OG det er tungmetal forebyggende,ulempen med kalkvand dosering er at fosfaten binder Sig Til substratet og frigives ved pH skift.
Uheldigvis har jeg flere gange formået at lave phytoplankton i baljen men jeg har ingen Plankton reaktor,biopellets Reaktor har jeg aldrig Set fidusen i?hvordan kan man få både i Pose og sæk?zeovit reaktor hmmmm er det virkelig nødvendig?en fosfat reaktor er spild af penge!og skummer?hvorfor ikke istedet finde effektive alger Til at optage næringen med?en ATS er utrolig effektiv meget Mere effektiv end makroalger men OG der er Altid et men koraller optar mere næring end en makroalge,er koraller så nødvendigvis bedre Til at optage næring med end makroalger,forstår du?


Hr.mortensen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: man 14. jan 2019 20:31
5
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: Slagelse

Re: Reaktor

Indlæg af Hr.mortensen »

Takker mange gange for jeres tid og svar. Det gav mig klarhed om denne universelle enhed.
Det er fedt at komme ind i et seriøst forum.
God dag til jer alle


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Reaktor

Indlæg af PederP »

ole kekkonen skrev:@hr.mortensen,det er synd at Kalde det for Reaktor,MEd kalkvand kan du tilføre kalk uden "reaktor";) OG det er tungmetal forebyggende,ulempen med kalkvand dosering er at fosfaten binder Sig Til substratet og frigives ved pH skift.
Uheldigvis har jeg flere gange formået at lave phytoplankton i baljen men jeg har ingen Plankton reaktor,biopellets Reaktor har jeg aldrig Set fidusen i?hvordan kan man få både i Pose og sæk?zeovit reaktor hmmmm er det virkelig nødvendig?en fosfat reaktor er spild af penge!og skummer?hvorfor ikke istedet finde effektive alger Til at optage næringen med?en ATS er utrolig effektiv meget Mere effektiv end makroalger men OG der er Altid et men koraller optar mere næring end en makroalge,er koraller så nødvendigvis bedre Til at optage næring med end makroalger,forstår du?
Vigtigt lige at påpege at der er stor forskel på kalkvand/kalkmixer og så en kalkreaktor, hvor man har CO2 til at reagere med kalk. :y


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"