"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fluval Flex 123l

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Sandra1974
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 16. jan 2019 22:12
5
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2019

Fluval Flex 123l

Indlæg af Sandra1974 »

Hej. Er helt ny men vil gerne starte et lille akvarie op og faldt over dette her? Kan det anvendes til saltvand evt hvilke ændringer skal der til? 2. valg Juwel 120 eller 200.
Vil gerne holde koraller og nogle få fisk , klovnefisk (man må vist højst holde et par sammen) samt kuffert eller kirurgfisk.

Levende sten - hvor kan disse anskaffes og hvilke er bedst? Er dog ikke god til rejer snegle ol mærkelige dyr men kan læse at det er bedst med levende sten. Eller?

Ja der kommer nok flere spørgsmål. På forhånd tak for hjælpen.

Mvh


Sandra1974
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 16. jan 2019 22:12
5
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2019

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Sandra1974 »

Link til Flex 123 https://www.fishkeeperscotland.co.uk/ne ... l-flex-123" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Holmeren »

Hejsa :)

Jeg ville lade vær :) Fronten bliver en direkte pain in the ass og gøre ren :O

Jeg har selv Rio125 som saltvand, og det fungere da, der er bare meget jeg ville gøre om hvis jeg kunne :) Lige nu står det til at blive lukket ned fordi jeg har mere fokus på mit Trigon350 akvarie :)
Så det korte af det lange, snup et af de andre :)
Skal det stå op ad en væg hvor man kun ser lige ind på det, så tag RIO 125 og skal det stå et sted hvor du kommer til at se ind af enderne og fronten, så tag LIDO istedet :)
Det er bare min mening :)

Levende sten kan købes enten fra folk herinde der har kørende akvarier og kan undværre et par kg og ellers har de fleste forhandlere også sten :) Du må IKKE tage kalksten fra alm akvarier da de ikke er gode :)
Snegle og børsteorme kommer helt automatisk uanset hvad du starter op med af sten, så væn dig til det :D

Du spørger bare hvis der er mere :)

Mvh


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Jones »

Hej Sandra. Velkommen til.

Til en nybegynder vil jeg på det kraftigste fraråde kuffertfisk. Kirurger kan også give nogle udfordringer, men med det rette forarbejde kan du sagtens holde nogle af disse. Dog kræver det så et akvarie af en vis størelse.

Fluvalakvariet kan godt konverteres til saltvand, men jeg tror at du bliver træt af udfordringen inden du rigtig kommer igang.

Innovative marine har nogle fine akvarier, der er beregnet til saltvand.
Der er et til salg her: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 34&t=88905" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er meget synlig teknik og det er måske ikke så tiltalende i stuen, men mindre kan også gøre det.

Jeg synes at juwel laver nogle rigtig flotte akvarier, men også her skal der lige gøres en smule før saltvand går som en leg. MEN... Jeg vil samtidig tilføje at jeg på arbejdet har et 40 liters saltvandsakvarie som kun kører med et hængefilter. Jeg skifter fem vand hver anden måned og det fungerer fint. Dog har jeg kun blødkoraller i det. Det er tænkt som et forsøg, men det viser da at saltvand ikke behøver at være kompliceret.

Herhjemme er jeg selv ved at skulle opsætte et innovative marine 16 gallon, som jeg har købt brugt.

Fandt dette til dig på DBA. Måske det kunne være noget. https://www.dba.dk/saltvandsakvarie-90- ... 051375753/" onclick="window.open(this.href);return false;


o_O
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af NielsChr »

det er ikke fordi jeg er ekspert, har blot haft saltvand i 9 mdr. og det køre stadig godt.
her er et par råd:

1. det kan blive dyrere i indkøb end du forestiller dig.
2. små saltvandsakvarier er nemme at passe(nogen siger det modsatte) men jeg vil holde på det.
3. drop det akvarie du lnker til, det er optimeret til ferskvand
4. det er tilsyneladende ikke så kompliceret som man høre.
5. gør det, saltvand har mere at byde på end ferskvand


lad mig uddybe.
mht. til pris, så kræver saltvand mere teknik og i nogle tilfælde i en større/bedre udgave end til ferskvand (mere lys, større pumper m.m.), fisk/koraler er også typisk dyrere, men til små akvarier er det primært teknikken som koster.

personligt synts jeg mit 60L (med 2 klovne) er super nemt - fodring hver dag, tjek indhold samtidig (f.eks. hvis en krabbe har væltet en koral) og ellers 5-6 L vandskift 1 gg ugen.
kan man det, virker det som om at det køre fint i balance.
jeg har målt div. værdier, men der har indtil nu ikke været noget at komme efter, så syntes det har været spild af tid og gør det ikke længere.
temperatur og salt indhold skal dog altid passes/måles ved vandskift.

det akvarie du linker til er tilpasset ferskvand(lys / pumper) og har så vidt jeg kan se ingen sump - man kan undvære indbygget sump og få en løsning som er inde i display tanken - f.eks. tunze har både en rigtig fin skimmer ( 9004 dc) og de har også kassetter som sættes i forlængelse af skimmer som kan indeholde et par filter (måske ? en ok løsning). personligt tror jeg mere på de akvarier hvor der er rum bag display (sump) til diverse udstyr og vandrensning.
det er nemmere at vedligeholde og det er gemt ad vejen.
saltvand skal have meget mere lys og meget mere flow, samt at krav til filtre er noglt helt andet end til ferskvand.

de 2 links i opslaget før dette er gode bud på 2 saltvands akvarier, og du teknik med som er beregnet på saltvand.

jeg tror selv på at årsagen til det går godt her hos mig, er at akvariet har de ting som skal til saltvand - spare man disse køre man on the edge.
et saltvand akvarie skal have massere lys - og der er krav til farve indholdet i lyset, saltvand skal have flow, helst fra flere retninger og varierende styrke. saltvand har behov for løbende rensning af vandet - ikke kun filter, men noget som kan eksportere forureninger f.eks. en skimmer som fjerner protein stoffer og dyrkning af alger som fjerner nærringstoffer - det er nemt og passer næsten sig selv.
makroalger kan man nemt og isoleret dyrke i et af de bagerste kamre.

saltvand byder på mere end ferskvand - specielt når man ser på alt det andet end blot fisk....koraler, annemoner, erimit krabber, rejer, muslinger, søstjerner, tanglopper, rørorme, vifteorme, børsteorme. alt sammen nødvendige ting som gør akvariet kræver mindre pasning
kan du ikke lide erimitkrebs, orme, tanglopper og rejer tror jeg det vil give meget arbejde at holde stabile værdier, netop disse ting gør at det bedre kan passe sig selv og der er mere liv og balade i akvariet.


Sandra1974
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 16. jan 2019 22:12
5
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2019

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Sandra1974 »

Beklager at der er gået så lang tid uden kommentar på jeres utroligt gode og detaljerede råd. Herinde får man virkelig hjælp. Men har været meget ubeslutsom. Til sidst kom jeg frem til, at det skulle være Juwel bl.a. på baggrund af jeres råd herinde. Men så skulle jeg beslutte mig mellem 120 l eller 180 l og i mellemtiden kom jeg forbi Aquadepots hjemmeside med salg af Innovative Marine i Europa. De havde clearance sale med over 70 pct rabat. Var meget i tvivl om det var en rigtig hjemmeside men spurgte dog om de leverede til DK. Det gjorde de, for de var sådan set baseret i Århus. http://www.aquadepot-europe.com/brands/ ... -60/a-158/" onclick="window.open(this.href);return false;

Var lift nervøs for de svarede langsomt på mails og stadigvæk på engelsk men bestilte alligevel en SR-60 inkl. skab (227 liter) til ca 3.700 kr mod førpris på over 14.000. Og i går da jeg kom hjem stod den søreme i carporten.

Så nu skal jeg lige finde hjælp til at bære den ind :-) og så i gang med at starte den op.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Carsten »

Tillykke med baljen.
Pudsigt med det firma. Ikke meget de har at byde på, eller jeg kigger måske et forkert sted


Sandra1974
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 16. jan 2019 22:12
5
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2019

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Sandra1974 »

Tak Carsten. Det er den her http://www.aquadepot-europe.com" onclick="window.open(this.href);return false;


michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af michael20025 »

hold da op de er billige med nogen af deres ting :O en apx eks det er næsten halv pris hmmm
men jeg kan ikke se hvor det firma har til huse :/


Sandra1974
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 16. jan 2019 22:12
5
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2019

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Sandra1974 »

michael20025 skrev:hold da op de er billige med nogen af deres ting :O en apx eks det er næsten halv pris hmmm
men jeg kan ikke se hvor det firma har til huse :/

Hej. Ved det heller ikke men man kan godt komme og afhente. Selskabet Nordic Reef står bag hjemmesiden.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af NielsChr »

jeg er pænt sikker på du har taget den rette beslutning i at få et akvarie som fra start er lavet til saltvand

et god råd som jeg vil give er at få nogle makro alger i et af de bagerste rum - en lille lampe på 3-5 watt er nok, hvis den lyser ind fra siden i 12-16 timer.
jeg havde en billig ikea lampe på 3 watt stående 24/7 og den fungerede godt, nu har jeg en lille philps på 4,5 watt kørende 16 timer.
jeg kan blive helt missundelig på dit nye akvarie


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af NielsChr »

der følger vl ikke noget med til den pris...ud over skabet ?, har du købt f.eks. pumper, filter indsatser m.m. ved siden af ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Carsten »

Sandra1974 skrev:
michael20025 skrev:hold da op de er billige med nogen af deres ting :O en apx eks det er næsten halv pris hmmm
men jeg kan ikke se hvor det firma har til huse :/

Hej. Ved det heller ikke men man kan godt komme og afhente. Selskabet Nordic Reef står bag hjemmesiden.
Lidt sjovt, for Nordic reef, ville være et rent grossist firma.
Ejeren hedder formentlig stadig Mark, og er pæredansk. Hans kone kommer fra Holland


Sandra1974
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 16. jan 2019 22:12
5
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2019

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Sandra1974 »

NielsChr skrev:der følger vl ikke noget med til den pris...ud over skabet ?, har du købt f.eks. pumper, filter indsatser m.m. ved siden af ?
Hej Niels. Pumpe og filter er placeret bag akvariet og følger med. Skabet er købt ved siden af kun som møbel.
Fra spec
Filtration:
Acrylic Filter Wall w / Dual Overflows
(2) 4” Micron Sock - Mechanical Filters
(4) Adjustable Return Flare Nozzles
(2) 1.198 Liters Per Hour Pumps
Designated Heater Column
Designated Skimmer/Reactor Column


Sandra1974
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: ons 16. jan 2019 22:12
5
Postnummer: 5500 Middelfart
Saltvand siden?: 2019

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af Sandra1974 »

NielsChr skrev:jeg er pænt sikker på du har taget den rette beslutning i at få et akvarie som fra start er lavet til saltvand

et god råd som jeg vil give er at få nogle makro alger i et af de bagerste rum - en lille lampe på 3-5 watt er nok, hvis den lyser ind fra siden i 12-16 timer.
jeg havde en billig ikea lampe på 3 watt stående 24/7 og den fungerede godt, nu har jeg en lille philps på 4,5 watt kørende 16 timer.
jeg kan blive helt missundelig på dit nye akvarie
Du kan tro at jeg også glæder mig til at komme i gang. Har kun pt et lille prøve akvarie, skulle se om det var noget for mig. Den vil jeg så bruge som karantæne akvarie. Har tænkt på ælger men har stadigvæk en del at sætte mig ind.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Fluval Flex 123l

Indlæg af NielsChr »

hvordan går det med dit nye akvarie, har du fået flyttet fra dit lille til det store ?
og er du tilfreds med IM teknikken som fulgte med...


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"