"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sump design

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Sump design

Indlæg af nask1997 »

Jeg er i gang med at lave et setup med 6 stk 32L akvarie
til dem skal jeg have en sump men

Der er nogle begrænsninger da det hele skal stå i min nuværende reol sumpen kan være max 20cm høj måske 25cm 40cm dyb og 120cm lang

Jeg tager noget af næste hylde for at få plads til slummeren men jeg ikke mere end til skummeren for eller mister jeg en hel hylde

Har i nogle bud på hvad jeg skal have i sumpen
Jeg har selv tænkt på nogen
Skummer
Returpumpe
Refugium (jeg kan se man bruger det at dyrke nogle alger som en slags filter)

Jeg tænker at der levende sted i akvarie og i sumpen

Jeg også kunne have et sted hvor dyrke noget små dyr til foder

Jeg skal bruge de 6 akvarier til opdræt af mandarin fisk

Jeg ved ikke om jeg er helt på vild spor eller om jeg har fat i noget der kan blive godt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sump design

Indlæg af Carsten »

nask1997 skrev:
Jeg skal bruge de 6 akvarier til opdræt af mandarin fisk

Jeg ved ikke om jeg er helt på vild spor eller om jeg har fat i noget der kan blive godt


Har du overhovedet sat dig ind i de forhold som Mandarinfisk kræver??
Fisk af slægten Synchiropus, lægger æg i den frie vandsøjle. Og det er der intet af i et 32 liters akvarie
Du kan forvente at de ikke tager andet end levende foder, som de plukker ud fra sten og bundlag.
Sådan et setup som du her skitserer, vil ikke kunne levere den mængde føde som fiskene kræver.
Hvor skal evt. afkom være?
Lyder som en sur gammel mand, men nok mere realistisk end dig.
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Sump design

Indlæg af nask1997 »

Udfra hvad jeg læse mig til så burde det kunne lade sig gør til tros det meget utraditionel setup

Men du har ret at der ikke er meget fri vand strøm.

Jeg skal ikke have mang fisk et måske 2 par også resten til unger

Det er helt fint du skriver at du er skeptisk og hvad du tænker der kan give problemer. det kan jeg kun lære noget af
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sump design

Indlæg af Carsten »

nask1997 skrev:Udfra hvad jeg læse mig til så burde det kunne lade sig gør til tros det meget utraditionel setup

Men du har ret at der ikke er meget fri vand strøm.

Jeg skal ikke have mang fisk et måske 2 par også resten til unger

Det er helt fint du skriver at du er skeptisk og hvad du tænker der kan give problemer. det kan jeg kun lære noget af

Tjaa, hvad kan give problemer. Det hele.

Madarinfisk er bestemt ikke begynderfisk. Normalt siger man at et akvarie skal have kørt i omkring 1 år inden der er pods nok til 1 mandarin.
Og har snakker vi om akvarier på mindst 250 liter. Så at satse på en fisk der kan være meget svær at få til at andet end levende foder, synes jeg for at sige det lige ud
er tosset. De akvarier du vil komme dem i, er extemt små, ca 30x30x35 cm. En enkelt eller 2 små levende sten, og du er nede på ca 25 liter. Hvor meget naturlig adfærd tror du
de har mulighed for i sådan en kop vand? Intet. De mandarin jeg havde som lagde æg, brugte hele akvariet højde (80cm) under deres parringsdans og æglægning. Det er en umulighed på kun 30 cm.
Skulle du mod forventning få dem i en foderstand og få dem til at parre ud, Hvordan havde du så forestillet dig opvæksten af ungerne skal ske?
Hvad med foder til ungerne?
Hvad er din erfaring med saltvand overhovedet?
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Sump design

Indlæg af nask1997 »

Det godt være jeg starte op med en anden fisk

Jeg har ingen erfaring med saltvand. Jeg kun erfaring med opdræt af diverse ferskvand fisk

Jeg hade tænkt mig at foder unger med artmia
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sump design

Indlæg af Carsten »

nask1997 skrev:Det godt være jeg starte op med en anden fisk

Jeg har ingen erfaring med saltvand. Jeg kun erfaring med opdræt af diverse ferskvand fisk

Jeg hade tænkt mig at foder unger med artmia


Få erfaringen først. Opdræt kan komme senere.
Drop den reol, akvarierne er alt for små. Vandkvaliteten er MEGET svær at hold i så små akvarier, selv med fælles overløb og skummer.
Artemia er helt i skoven til 99,99% af alle saltvandsfisk. Stort set alle unger skal startes med hjuldyr. Og det foder kan i sig selv være svært at
få i tilpas store mængder. Hjuldyr er så små at de stort set er usynlige for det blotte øje.

Start et pænt stort akvarie op og få din erfaring der.
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Sump design

Indlæg af nask1997 »

Tak for dine råd
Jeg vil gen overvej mit system
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 412
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Sump design

Indlæg af tim_rn »

Prøv evt at søge på brugeren 'jones' herinde og se hans tråde omkring opdræt.der er flere herinde der forsøger lidt forskelligt, men jones har været god til at opdatere om alle tankerne, nederlagene og også succesen i sidste ende.

Det giver i hvert fald et indtryk af hvor stort et projelt opdræt er. Og når det er mandariner er der sikkert en masse andre udfordringer. Jeg kan ikke fortælle hvad der er op og ned, men prøv at tjekke de tråde herinde. Hvis du stadig vil prøve det bagefter, så har du nok en del gåpåmod. Men hellere finde ud af det inden der er brugt spandevis af tid og penge - især fordi det er dyr vi taler om.
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Sump design

Indlæg af nask1997 »

tim_rn skrev:Prøv evt at søge på brugeren 'jones' herinde og se hans tråde omkring opdræt.der er flere herinde der forsøger lidt forskelligt, men jones har været god til at opdatere om alle tankerne, nederlagene og også succesen i sidste ende.

Det giver i hvert fald et indtryk af hvor stort et projelt opdræt er. Og når det er mandariner er der sikkert en masse andre udfordringer. Jeg kan ikke fortælle hvad der er op og ned, men prøv at tjekke de tråde herinde. Hvis du stadig vil prøve det bagefter, så har du nok en del gåpåmod. Men hellere finde ud af det inden der er brugt spandevis af tid og penge - især fordi det er dyr vi taler om.
Tak det prøver jeg
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"