"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Levende sten vs Dry Rock

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Ravn82
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 05:25
5
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2018

Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af Ravn82 »

Hej folkens
Er der nogen der kan give lidt råd om levende sten kontra dry rock. Går med tanker om at droppe ideen om at købe levende sten. Var oprindelig fast besluttet om at gå den normale vej med levende sten men efter omfattende research er jeg ved at hælde mere mod dry rock. Mere specifikt det kunstigt fremstillede aquaforest rock. Nogen der har nogle erfaringer at dele.

Fra min vinkel er der mindre belastning på koralrevene, mindre chancer for skadedyr/alger, nemmere at forme til mit behov og ikke mindst billigere..

På den negative side er det måske lidt kedeligt, men kan ikke rigtig se andre ulemper. Så mange bakterie boostere på markedet og tænker stadig at bruge levende sand.

Meget interreseret i at hører jeres meninger


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af Meller »

Jeg hat altid taget chancen og brugt levende sten, men som regel så køber jeg dem af andre, så kan man sige så er det ikke så belastende for naturen, og samtidig så er der mindre chance for skadedyr da den du så køber den af burde havde opdaget det.
Jeg syntes det er vildt interessant at se hvad liv der dukker op i stenene... Så jeg vil altid køre lenvende, og for jeg noget skidt med, så er det jo bare at finde de naturlige fjender til det. Hvor stort akvarium starter du? det kan jo også godt havde en betydning på hvad du bør vælge :-)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af Tykki »

Har prøvet begge dele. Aquarock ( den franske model ) er mit nuværende akvarie bygget op af. Det spiller som en sømands pi. Du kan ikke undgå glasroser osv. Det vil dukke op før eller siden uanset hvad du gør. Se evt min tråd om mit akvarie, eller kom og få kaffe. Så kan du se forskellen, for jeg har vel ca 5 kg ls i baljen som jeg har podet med. Ellers er alt dækket af kalkalger. Kort sagt er min holdning, at ls er gode at pode med, og ellers er det meget nemmere at arbejde med det andet. Carsten i decocean har de søjler til salg hvis du skal se dem irl uden alger osv, men du skal være velkommen her. Dan


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af PoulD »

Mine dekorationer er også lavet af tørre sten. Dog ikke syntetiske, men efter sigende stammer de fra noget der for ca. 110 millioner år siden var et koralrev, som nu befinder sig dybt i undergrunden under Texas.

Synes da bestemt ikke det er kedeligt. Der er som du siger mange fordele. For mig var det især det, at man med tørre sten kan opbygge dekorationer der giver præcis det look man ønsker. De kan ogå laves så de passer rundt om overløbskasse og kan skjule cirkulationspumper o.s.v.

Det er ganske nemt at klistre sammen med hvid cement og PU lim. Til større (især vandret liggende) konstruktioner kan man klistre småstykker og "smuller" rundt om et skelet bygget af f.eks. stænger af plexiglas. Selv har jeg f.eks. lavet en søjle rundt om et 40 mm PVC rør som det rene returvand fra sumpen ryger ned i hvorefter det nede i midten af baljen bliver spredt ud i hele baljen af en skjult cirkulationspumpe.

Hvis det har interesse kan du se nogle billeder af det i nogle af de første indlæg i min tråd (i signaturen).


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af MMartin »

"Rigtige" levende sten er vist blevet ret svære at få fat i (og dyre). De fleste levende sten er vist poede døde sten og kommer ikke fra revene som i gamle dage. Ret mig hvis jeg tager fejl :)


Brugeravatar
Ravn82
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 05:25
5
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2018

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af Ravn82 »

Det er en 600 Liter balje med 150 liter sump og så med en ekstra 200 liter refugium med alger og vil også prøve kræfter med mangrove. Men stadig i det meget spæde planlægnings fase. Flytter først tilbage til Danmark i april og sker ikke så meget indtil da. Men vil da helt klart gerne inviteres på kaffe til den tid. Indtil da læser jeg alt hvad jeg kan komme i nærheden af, og sparer alle mine lommepenge sammen. Mange tak for alt jeres input.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af MoG »

Der er da intet kedeligt ved at starte op på døde sten hvis du spørger mig! Jeg har prøvet begge dele .. til det første akvarie købte jeg velindkørte levende sten fra en der lukkede sit fine akvarie ned. Det var som sådan godt nok.. bortset fra en gang meget genstridige alger og En krabbe jeg ikke var helt tilfreds med... der var massere af liv, men besluttede på det næste akvarie at starte op på døde sten og blot pode med et par små levende sten og nogle gode kopper sand.

Byggede selv søjler til det nye ud af døde sten sammensat med pu lim og købte et par færdige fra aquaroche hos Carsten/decocean


Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af MoG »

PoulD skrev:Mine dekorationer er også lavet af tørre sten. Dog ikke syntetiske, men efter sigende stammer de fra noget der for ca. 110 millioner år siden var et koralrev, som nu befinder sig dybt i undergrunden under Texas.

Synes da bestemt ikke det er kedeligt. Der er som du siger mange fordele. For mig var det især det, at man med tørre sten kan opbygge dekorationer der giver præcis det look man ønsker. De kan ogå laves så de passer rundt om overløbskasse og kan skjule cirkulationspumper o.s.v.

Det er ganske nemt at klistre sammen med hvid cement og PU lim. Til større (især vandret liggende) konstruktioner kan man klistre småstykker og "smuller" rundt om et skelet bygget af f.eks. stænger af plexiglas. Selv har jeg f.eks. lavet en søjle rundt om et 40 mm PVC rør som det rene returvand fra sumpen ryger ned i hvorefter det nede i midten af baljen bliver spredt ud i hele baljen af en skjult cirkulationspumpe.

Hvis det har interesse kan du se nogle billeder af det i nogle af de første indlæg i min tråd (i signaturen).

Dem fra Texas .. er det ikke dem der blev solgt som sponge-rocks? Dem havde jeg også i det første .. mener bare at kunne huske det der med Texas - gammelt koralrev.. men måske jeg husker galt :biggrin:


Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af PoulD »

Tror det er rigtigt, Morten :-)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ravn82
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 05:25
5
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2018

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af Ravn82 »

Er endt op med at købe 50kg Marco base rock og 20 kg Marco plate rock. Så må vi se hvad det ender op med. Akvariet er også blevet noget større end først beregnet, blev til en 800L balje, med 200L refugium og en 100L skimmer/reaktor sektion og et lille retur kammer.., hvordan lyder mængden af sten.. lidt i overkanten?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Levende sten vs Dry Rock

Indlæg af ole kekkonen »

Ravn82 skrev:Hej folkens
Er der nogen der kan give lidt råd om levende sten kontra dry rock
godmorgen,det er ligegyldigt hvad du bruger da jeg mistænker alger/biofilm på stenene OG akvariets flader står for Det meste af filtreringen


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"