"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
ThomasSalt
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 17. dec 2018 19:26
5
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2018

Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af ThomasSalt »

Hej
Jeg har i mange år haft ferskvands akvarier, og har lyst til at tage næste skridt mod saltvand.

Planen er i første omgang, at lave mit setup på papir. Målet er at få en rimelig forståelse for det hele, og opnå bevidsthed om til og fravalg.

Når dette er på plads, satser jeg på at finde mest muligt brugt.

Som udgangspunkt skal mit setup kunne indeholde alt, det skal altså helst ikke stille begrænsninger ift. eksempelvis koraller!

Mit første dilemma er omkring lys, og vanddybden!
Her kan jeg forstå at der som udgangspunkt anbefales T5 lysstofrør eller HQI!

Men som jeg forstår er LED ikke egnet til koraller?

Her overvejer jeg om om relativ lav højde (altså vanddybde på 50 cm) ikke kan muliggøre at LED kan klare opgaven?

Er det ikke også korrekt at dybden (bredden) skal være så stor som mulig, eksempelvis 70 cm?

Længden forestiller jeg mig på Cassiopeia. 200 cm (maks)!

Så pt. er overvejelserne 700l balje!

Dernæst undrer jeg mig lidt over at der ikke umiddelbart er standard akvarier med 50 cm vanddybde.

Glæder mig til at høre jeres meninger

Hilsen Thomas
Senest rettet af ThomasSalt tirs 25. dec 2018 15:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af KasperT »

De fleste køre med led tror jeg, så jo det kan man sagtens :-)
Nogle få sværger til HQI mens en god flok mener at T5 giver et bedre lys end led.
Det er ikke mit indtryk at led bruger markant mindre strøm end T5, men du slipper for at købe nye rør.

Selv køre jeg med led :-)
/Kasper

Website: Reef App
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af Meller »

Jeg tror de fleste nu om dage bruger LED, inklusiv mig selv, jeg har aldrig haft andet faktisk :-p

Altså højden og bredden kan du vel bestemme på at du gerne skulle kunne nå rundt i hele akvariet hvis du skal havde klør fem derned :-) ellers så tror jeg det er en smagssans om målene på de forskellige ting :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af Carsten »

Du kan sagens få standard akvarier med en dybde på 50 cm. Men der går størrelsen ikke meget over 400 liter.
De fleste akvarier har en dybde på 60 cm. Og du skal ikke gå meget mere op i højden, med mindre du har meget lange arme.
Bredden på akvariet vil jeg endda sige nok ikke bør være over 60 cm, da det elles kan være mere end besværligt at nå ind bagtil, og ikke mindst ned mod bunden. Mit eget er 60 cm højt og 130 bredt - kan komme til fra 3 sider, men selv de 65 cm som der er til midten er stort set umuligt at nå ned til bunden.
Som de andre skriver, er LED i dag den altoverskyggende lyskilde, og det er ikke ret meget man sparer i strøm frem for T5 eller HQI. Du kan sagens skrue ned for effekten af LED lyset, men så begynder du at begrænse dig selv i mulighederne for at holde koraller
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af charlie saltvand »

Hej og spændende, velkommen ;-).

Du kan sagtens bruge led lamper.... også i en 60 cm dyb balje. Pas på med ikke at begrænse dig i højden ift sten + koralvækst. Et “shallow reef” = lav højde er SUPER flot, men skal tænkes som et sådan fra starten, da det giver nogle begrænsninger ift aqua scape/ indretningen.

Har selv kørt med T5 og elsker lyset og dette gør sps også, den største fordel er at lyset fra T5 “spreder” sig mere, nede i vandet. Led lys er mere “spot” og derfor er der flere skygger med led lys. En anden forskel er at T5 er mere taknemmeligt at fotograferer under (med mindre du KUN kører med blå rør), end led lys.
Det er fint med en god dybde(ikke højde) da akvariet bliver ca 30% “smallere” så snart du hælder vand i det. Husk dog, hvis det er et “op af væg akvarie” at der kan blive rigtigt langt fra øverste forkant at baljen ned til bagerste hjørne i bunden :-)

Glæder mig til at følge med.
Glædelig jul.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af crazy seahorse »

ThomasSalt skrev:Hej
Jeg har i mange år haft ferskvands akvarier, og har lyst til at tage næste skridt mod saltvand.

Planen er i første omgang, at lave mit setup på papir. Målet er at få en rimelig forståelse for det hele, og opnå bevidsthed om til og fravalg.
God idé. En grundig forberedelse er en rigtig god start, især når man er ny.

Når dette er på plads, satser jeg på at finde mest muligt brugt.
Til en start er det fint. Så er opstartsudgiften reduceret. At have saltvand kan blive dyrt nok. På sigt er det en god idé at købe nyt grej. Teknologien løber stærkt. Men til at begynde med er brugt kvalitetsgrej fint nok. Jo mere man kommer ind i hobbyen, jo mere øges ens ønsker/krav.

Som udgangspunkt skal mit setup kunne indeholde alt, det skal altså helst ikke stille begrænsninger ift. eksempelvis koraller!

Mit første dilemma er omkring lys, og vanddybden!
Her kan jeg forstå at der som udgangspunkt anbefales T5 lysstofrør eller HQI!
Der er stadig nogle der sværger til HGI og T5, men størstedelen kører med LED.

Men kan jeg ikke køre med LED (og dermed have et markant mindre strømforbrug)?
Det kan du sagtens og det er nok også derfor rigtig mange kører med LED. Kan være lidt dyrere i indkøb (Hvis man vil have de rigtig gode lamper) men man sparer på driften.

Her overvejer jeg om om relativ lav højde (altså vanddybde på 50 cm) ikke kan muliggøre at LED kan klare opgaven?
Shallow reef (lav højde på tanken) er fint. Du skal bare overveje hvad der visuelt ser bedst ud hos dig. LED kan sagtens klare større højder (vanddybder) så det skal ikke være den begræsende faktor.

Er det ikke også korrekt at dybden (bredden) skal være så stor som mulig, eksempelvis 70 cm?
Det er i hvert fald en fordel at akvariet er så dybt som det er praktisk muligt (du skal jo kunne arbejde i det og hvis ikke det står frit, så er der meget langt ned til bunden ved bagruden hvis det er feks 70 eller mere) Mit er 100 cm, men jeg kan også komme til det fra bagsiden. Rent visuelt, så forsvinder omkring 30% af dybden når du kigger ind igennem ruden. De 70 cm du nævner, vil føles som noget nær 50 cm. Kom ud og se et akvarie i drift. Så kan du selv konstatere at det forholder sig sådan.

Længden forestiller jeg mig på Cassiopeia. 200 cm (maks)!
Fin bredde. Kender ikke det du nævner, men bredden på akvariet er fin

Så pt. er overvejelserne 700l balje!
Jo større et akvarie er, jo mere robust bliver det (Alt kan selvfølgelig væltes, men som udgangspunkt er det stærkere). Overvej at få en sump på med det samme. Det øger vandmængden og du kan have alt det teknik der ikke pryder i akvariet til at stå der.

Dernæst undrer jeg mig lidt over at der ikke umiddelbart er standard akvarier med 50 cm vanddybde.
Hvis saltvand er noget du regner med skal vare (de fleste bliver ved år efter år) så kan du få bygget dit eget akvarie. Du kan få det i de mål der passer dig og med de features du gerne vil have med (weissglas, udvendigt overløb med nedskæringer i side- eller bagglas, indvendig overløbskasse med huller i bunden, eller hvad du måtte have af idéer). Det behøver ikke at koste en formue, faktisk er speciallavede akvarie overraskende rimelige i pris. Personligt har jeg den holdning, at det er vigtigt at få det rigtige akvarie i første hug. Det er ikke bare noget man lige flytter, når vi taler akvarier i den størrelse du nævner. Det kommer jo til at veje i omegnen af 800 Kg med sump og bord/stand

Glæder mig til at høre jeres meninger
Hvis jeg må give dig et råd, så kom ud og se nogle akvarier hos nogen. Mange vil gerne vise frem. Så kan du få lidt indput og idéer til dit eget. Du bor heldigvis tæt på Kbh og Nordsjælland og der er lidt kortere mellem saltnørderne, end der er i Jylland. Hvis du mangler idéer til at komme ud og kigge, så kan du se på månedens akvarie her på SF. Der er mange flotte og mange der stadig kører. Så kan du skrive en Pb og spørge om kig, valg af teknik, akvarie osv osv
Velkommen til i øvrigt.
Erik


Hilsen Thomas
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af PoulD »

Som flere andre skriver, skal du ikke forvente et mindre strømforbrug til lys med LED end med f.eks. T5. Meen . . . alligevel kan det nu sagtens være du indirekte skal bruge en del mere energi hvis du kører med T5 eller HQI, fordi:

Hvis vi antager, at du til en balje i den størrelse du overvejer skal noget der ligner 500-600 watt til lys, så vil stort set samtlige 500-600 watt i sidste ende blive omsat til opvarmning af lokalet, uanset hvilken type lyskilde du vælger. Noget af energien vil dog først blive omsat til varme i akvariet og ved T5 og HQI vil det være en større del af energien. Dels fordi strålevarmen er større og dels fordi T5 og HQI er udstyret med store reflektorer som ofte dækker det meste eller hele vandoverfladen, så der er langt mindre fordampningsafkøling. Dette vil typisk medføre, at man om sommeren er nødt til at bruge en hel del kWh på at afkøle vandet. Omvendt vil dit varmelegeme i baljen, ved LED belysning, muligvis tænde oftere for at holde vandtemperaturen om vinteren (med mindre du dækker områderne udenfor lamperne til om vinteren). Hvorvidt du skal tilføre ekstra energi for at opvarme vandet om vinteren eller køle det om sommeren afhænger også rigtig meget af andre faktorer som f.eks. hvilken rumtemperatur du kører med, hvor mange pumper du har kørende i baljen o.a. Hvis der skal bruge ekstra energi til opvarmning vil denne energi dog også i sidste ende blive 100% omsat til opvarmning af lokalet og dermed fuldt ud eller i nogen grad (alt efter type af boligopvarmning) kunne modregnes i det beløb du ellers ville skulle bruge på rumopvarmning. Energi der skal bruges til køling er så at sige 100% spildt. Som regel vil det derfor bedre kunne betale sig at bruge sit guld på opvarmning end på køling.

Der er dog også andre fordele ved LED som f.eks:
Du kan helt frit ændre farvespektrum glidende hen over døgnet samt simulere skyer m.v.
Som flere andre også skriver, er det især den meget lange levetid der kan mærkes. Det er ikke billigt at skifte samtlige rør en gang om året.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af crazy seahorse »

Nå for den da.
Man plejer at få et hint om at der har været andre indlæg, inden man poster sit indlæg så man kan undgå gentagelser.
Af en eller anden grund fik jeg ikke sådan en "warning", beklager. Havde nok rettet hvis det havde været tilfældet. Ingen grund til at skrive det samme igen og igen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasSalt
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 17. dec 2018 19:26
5
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2018

Tak for svar og input

Indlæg af ThomasSalt »

Hej
Tusinde tak for alle jeres gode og uddybende svar.

Min opfattelse af LED lys er at det kan have svært ved at "ramme" bunden, men den information er tilsyneladende forældet.

Godt i kunne afkræfte det - tak!
De angivne mål jeg nævnte var sådan lidt fra hoften, men højden (vanddybden) baseret på min fejlagtige opfattelse af LED lys.

Har Akvastabil Move i mine overvejelser. CrazySeaHorze nævner at få et akvarie bygget efter special mål kunne være en god idé. Men som jeg kan se vil et AS Move special bygget koste 2600,- ekstra med standard glas.
Omkring sump, er det helt klart med i mine planer. Men skal jo starte fra en ende af, med at lære og forstå.

Og ja, jeg skal ud og se nogle akvarier. Men vil gerne have en idé om hvordan det hele kan se ud hos mig (teknisk setup). Så kan jeg stille de rigtige spørgsmål!

Endnu engang tak for jeres input.

Hilsen Thomas
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af PoulD »

Akvastabil Move er det ikke til ferskvand? Tror ikke du kan køre en saltvandsbalje i den størrelse uden en sump (indbygget eller separat) . Med mindre da du vil have et kæmpe monstrum af en skummer stående midt i display tanken og rage langt op over overkanten.
Hvis det skal være en sprit ny balje så inden du beslutter dig endeligt, så prøv lige - efter du er helt afklaret med behov - at spørge på en pris på en balje bygget til dig, i en saltvandsbutik.
Hvis det er et midlertidigt akvarie til at "starte et sted" med følgende skift til bedre, så vil jeg meget anbefale dig at købe en brugt balje, f.eks. her på forum. Der er utrolig mange penge at spare ved at købe glasset brugt. Ikke mindst hvis du kan leve med en ubetydelig ridse eller to. Hvis man skal gå på kompromis er det i al fald langt bedre end at undvære en sump. Alternativt gå ned i størrelse (det dyreste er helt klar lamperne og det kan hurtigt rende op i 20.000 kr hvis baljen skal være 200 cm )
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af PoulD »

Lige lidt yderligere info lamper vs. vanddybde. Det du skal kigge efter vedr. vanddybden når du køber en LED lampe til et koralakvarie er hverken lumen eller lux men derimod lysmængden målt i PAR (eller i PUR) ved den givne vanddybde. Nogle LED lamper fås også med forskellige spredning og mindre spredning = dybere vandgennemtrængning (og samtidig = flere lamper til at dække et givent areal).

Min egen balje er f.eks. 68 cm i højden og belyst med Ecothec Radion lamper. På nedenstående link kan du f.eks. se hvor mange PAR en sådan lampe giver ved forskellige dybder under overfladen og hvor meget spredningen er ved forskellig dybde, samt hvor mange PAR der er optimalt for forskellige koral typer. 90 cm under overfladen giver en Radion G3 Pro med 80 grader linser således mere end rigeligt lys til Zoa og andre bløde koraller, medens de allermest lyskrævende koral arter helst skal placeres mindre end 35 cm fra overfladen. Stort set alle LPS koraller, som vel nok er det man typisk har på bunden, trives fint ned til 75 cm under overfladen
https://www.aquaticlog.com/radion" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af Meller »

En god idé vil være at komme ind i din lokale gruppe her på forumet, også se om du kan få lov til at kigge på nogle glaskasser, og alt det der teknik der nu er rundt om. Det er nok den bedste måde at lære på, jeg har selv læst side op og side ned. Men lige at få trykket næsen på nogle ruder hjælper altså med forståelsen :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af Carsten »

Nu nævner du selv et Akvastabil akvarie. Og som Poul skriver er det langt fra optimalt, som du kan forstå.

Og hvis du ville køre videre med det led lys som du kan få til det, så er sikkert helt rigtigt, at det ikke er nok til at nå bunden, hvis akvariet er højere end 50 cm.
Det lys som kan sidde i lampen, er for at sige det lige ud, pisse dyrt, hvis der skal nok over til saltvand. Og vil du ikkebetale en formue for lyset, så er det smarte ved sådan et akvarie borte.
Kig efter et brugt komplet sæt herinde, det får du langt mere ud af end det andet
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af MoG »

Jeg har Haft et akvarie som ligger lidt op af det du søger. Mit var 160 x 75 x 60(h). Ja - som det nævnes kan det være svært at nå ind bagved med bare disse mål. Men med mindre du er en kort-armet pygmæ, så kan en taburet gøre tricket .. hvis de bagerste pumper skulle ud eller lign, , ja så var det jo bare at løfte lampekassen af og op på taburetten. Så var det absolut intet problem.

Mht. Lys, ja så er der som du allerede ved, forskellige meninger omkring dette..
Jeg skal ikke kloge mig på hvad der er bedst ifht koraller ( men LED. Suppleret med T5, er ikke helt dumt). Jeg startede ud med T5 på det første akvarie men skiftede til LED. Kørte videre med led på mit 720 l, men ville med på den rene T5 bølge på det tidspunkt, så jeg købte sådan en Fin T5 lampe. Jeg kunne dog hverken forene med med det rene T5 lys eller selve lampen - så den blev solgt igen.

Vil dog sige at jeg har set mange rigtig flotte T5 baljer både herinde og live..
Morten
ThomasSalt
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 17. dec 2018 19:26
5
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2018

Endnu en gang tak

Indlæg af ThomasSalt »

Hej
Har brugt at par dage på at spise god julemad.
Derfor jeg ikke har svaret men det hele er læst flere gange!
Pt. er næste trin at forstå "sumpen", og dens muligheder og magi.
Men der kommer en ny tråd, når jeg når dertil.
Men der skal kigges akvarier her på siden, og følges med i brugt priser.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Overvejelser om saltvand - lys og proportioner

Indlæg af Tykki »

Alt det hersens skriveri, hvad fanden skal det til for? Let røven og kom ud af skuret og se folks baljer. Hør deres erfaringer fra deres ansigt! Jeg er mere end villig til at åbne døren for dig. Kaffe er et must, og når du er træt af at høre på min selvros, så skrider du bare igen. Vi er tæt på hinanden, og der er masser af os tæt på dig. Det piner mig a helvedes til at der kommer den ene historie efter den anden om hvad der er godt og hvad som kan lade sig gøre og bla bla bla. Internettet har revolutioneret vores hobby, men gjordt os til socialt handicappet skærmdukker!,,, ! Som sagt let røven, evt send mig en pb. Mvh Dan
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"