"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Clean up crew

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Clean up crew

Indlæg af Steen67 »

Jeg syntes det er svært hvad man skal vælge af clean up crew.
Jeg havde bestemt at jeg ville have en eremit krebs, men efter at have læst gamle indlæg tror jeg det er en dårlig idé.
Jeg har et RSM 130

Turbo snegle bliver meget nævnt, de skulle være gode til alger, men er det ikke på sten?

Der skal også være noget til at gennemrode sandbunden.
Der skulle en nassarius snegl være god, men den lever af foderester, så det er først når der er kommet fisk i.
Jeg mangler en som kan rode bunden igennem og fjerne alger, hvad bruger man der?
Jeg har læst at nogle bruger cerith snegle i bunden, og de kan yngle så det er måske en i det nordjyske som har nogle, men hvad lever de af ?

Det var sikkert også godt med nogle som kunne holde ruden ren, hvad bruger I der?


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Clean up crew

Indlæg af Meller »

Hej Steen!
Hvorfor er Ermitkrebs ikke en god idé?

Jeg har har haft saltvand 2 gange før, og er nu igang på tredje gang, og denne gang har jeg valgt blå ermitkrebs. Og indtil nu er jeg vildt glade for dem, førhen har jeg bare haft snegle.

Jeg har et 30 galons nuvo long, der har jeg 3 ermits og 3 sandsnegle (de er købt i styr på dyr, og hverken de eller jeg kan finde navnet på dem) Men jeg har haft nassarius snegle før, og dem her er noget mere efektive syntes jeg. Desuden så kravler mine ermits også rundt i sandet og hjælper med at holde det rent, og de er bare så meget sjovere end snegle at se på :-) Og kombinere du med en kirug på et tidspunkt så tror jeg nok det skal gå :-)
jeg tror jeg gav 350 kroner for ermits og snegle i styr på dyr, det er nok dyre en de fleste andre steder, men så galt syntes jeg nu heller ikke det var, også vil jeg gerne prøve at støtte dem, så vi kan havde en saltvandsbiks i det nordjyske.

Men husk at få fat i lidt ekstra huse hvis du vælger ermits :-p


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Clean up crew

Indlæg af Steen67 »

Hej Meller

Jeg havde bare læst at nogle havde problemer med at eramitkreps åd sneglene, men det er måske kun hvis man ikke har ekstra sneglehuse til dem.
Du har ikke problemer med at de æder af korallerne?

Havde også planer om at handle i styr på dyr.

Jeg syntes at det lyder af lidt snegle du har, du har ingen turbo snegle?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Clean up crew

Indlæg af Carsten »

Steen67 skrev:Hej Meller

Jeg havde bare læst at nogle havde problemer med at eramitkreps åd sneglene, men det er måske kun hvis man ikke har ekstra sneglehuse til dem.
Du har ikke problemer med at de æder af korallerne?

Havde også planer om at handle i styr på dyr.

Jeg syntes at det lyder af lidt snegle du har, du har ingen turbo snegle?
Eremit krebs, tager snegle også selvom de ikke kan bruge huset


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Clean up crew

Indlæg af ole kekkonen »

Det virker Ikke på den måde,Herbivore/cuc you Name it,fjerner Ikke algerne fordi dyrene genbruger næringen;) OG når du så begynder at fodre på toppen af det så bliver det Til en algesuppe.
Siger Ikke du skal droppe cuc Men du bliver nødt til at hive algerne OG næringen ud,via makroalger skummer OG vandskifte.hvis du allerede gør det vil jeg foreslå en hel masse tålmodighed OG noget Til at at få bugt med den sidste sjat fosfat med det kan være rowa,zeovit Osv..


Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Clean up crew

Indlæg af Steen67 »

Hej Ole

Nu har jeg ikke det store alge problem.
Jeg startede op den 8. november, de brune alger er næsten væk og der har aldrig været mange grønne alger.
Jeg troede at når akvariet næsten var klar til fisk startede man med cuc for at fjerne de sidste alger?


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Clean up crew

Indlæg af Meller »

Carsten skrev:
Steen67 skrev:Hej Meller

Jeg havde bare læst at nogle havde problemer med at eramitkreps åd sneglene, men det er måske kun hvis man ikke har ekstra sneglehuse til dem.
Du har ikke problemer med at de æder af korallerne?

Havde også planer om at handle i styr på dyr.

Jeg syntes at det lyder af lidt snegle du har, du har ingen turbo snegle?
Eremit krebs, tager snegle også selvom de ikke kan bruge huset
Jeg har set en enkelt gang at en af ermit krabberne har prøvet at tage en af mine snegle, men sand sneglende har jo et skjold som lukker til når de trækker sig sammen, så den gav op :-)
Steen67 skrev:Hej Meller

Jeg havde bare læst at nogle havde problemer med at eramitkreps åd sneglene, men det er måske kun hvis man ikke har ekstra sneglehuse til dem.
Du har ikke problemer med at de æder af korallerne?

Havde også planer om at handle i styr på dyr.

Jeg syntes at det lyder af lidt snegle du har, du har ingen turbo snegle?
Tror ikke det er så stort et problem når man har ekstra huse og de har nok at spise, men er slet ikke ekspert i det. Og nej jeg vil ikke havde nogle turbo snegle, syntes de bliver for store, også høre jeg de vælter ting :-)

Men altså deres job er jo vel bare at fjerne alger fra displayet, omsætte det til nærringstoffer der kommer ud ii vandet, og for en ekstra chance for at blive optaget af makroalgerne :-)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Clean up crew

Indlæg af ole kekkonen »

Steen67 skrev:Hej Ole

Nu har jeg ikke det store alge problem.
Jeg startede op den 8. november, de brune alger er næsten væk og der har aldrig været mange grønne alger.
Jeg troede at når akvariet næsten var klar til fisk startede man med cuc for at fjerne de sidste alger?
Hejsa,nopp du tar fejl,cuc fjerner intet

Angående eremitkrebs,så virker de mest som Herbivore men de er faktisk Omnivore OG Spiser kød af OG til,jeg vil Ihverfald Ikke have dem i baljen


Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Clean up crew

Indlæg af Steen67 »

Jeg har lige målt vand med sed sea testsæt
Po4 0.12 ppm
No3 0

Er Po4 ikke i den høje ende, og hvorfor har jeg så ikke flere alger ?
Der er da nogle på bunden og lidt på stenene men aldrig mange som jeg har set billeder af.

Kan ikke forstå jeg ikke har målt noget nirtat, der var 0 som i overhovedet ingen ting, jeg testede 2 gange.
Er det fordi indkøringsperiode ikke er kommet så langt som jeg troede?

(rettet)
Jeg startede op den 8 november med døde sten.
Senest rettet af Steen67 ons 26. dec 2018 09:23, rettet i alt 2 gange.


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Clean up crew

Indlæg af Meller »

Hvordan har du startet dit akvarium op?
Jeg startede selv mit akvarium den 2 dec. og har ikke rigtigt haft en algefase. Men jeg har startet på modnet vand og levende sten :-)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Clean up crew

Indlæg af Steen67 »

Jeg startede op den 8 november med døde sten.

Efter 14 dage var der en del brune alger, de er ved at være væk.
Der har aldrig været mange grønne.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Clean up crew

Indlæg af PoulD »

Hverken nitrat eller biologisk filter kommer jo ikke af ingenting. Det er nødvendigt at der tilføres en lille smule ammoniak til baljen for at der kan opbygges en bakterieflora. Evt. ved at tilføre en lille smule foder flager et par gange om dagen. Det bedste havde nok været hvis du havde fået bare et lille stykke sten med liv i, fra en saltvandsbutik eller en anden akvarist.
Jeg ville først måle NH3 og NO2 i stedet for PO4 indtil der var opbygget bakterieflora nok til tilstrækkelig reduktion af disse. Først når NH3 og NO2 igen var nede på 0 ville jeg begynde at måle på NO3 og PO4.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Clean up crew

Indlæg af Steen67 »

Jeg troede at alle bakterier kom af sig selv, ligesom lommeuld :-)

Jeg har ikke testsæt for NH3 og NO2, men kender en som måske har, han kommer lørdag med en ls.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"