"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

WHAT TO DO: Mit første saltvandsakvarium. Lektion 1:Overblik

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
RasmusMagelund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 15:33
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2017

WHAT TO DO: Mit første saltvandsakvarium. Lektion 1:Overblik

Indlæg af RasmusMagelund »

Kære alle

Jeg har købt et 100 l. hjemmebygget saltvandsakvarium med 30-40 l. sump og alt tilbehør. Nu har har jeg tid til at starte dette mit første saltvandsakvarium. Jeg søger derfor råd og vejledning og nye venner der kan hjælpe mig igang.

Jeg har udstyret, jeg mangler at sætte det igang og inventaret. Det vil være dejligt hvis I vil være med mig i alle lektioner som jeg går fra at få overblik over kredsløbet, sætter det igang, køber fisk, sten, sand og planter til jeg skal vedligeholde det. Mit budget er ikke så stort. Jeg har ikke besluttet mig for så meget endnu andet end nogenlunde hvilke fisk jeg vil have.

LEKTION 1: Overblik over kredsløbet og udstyret.

Nogle der kan hjælpe mig med at forstå kredsløbet særligt hvordan sumpen fungerer? :) Der er 6 rum i sumpen.

Og kan I hjælpe mig hvad udstyret jeg har fået med hver især er til.

Udstyrliste:
- 100 l. akvarium: rektangulær på h:60, b:50, d: 40 ekskl. udtræk i bagerste højre hjørne i en skærmet trekant på 25*25*h.
- Kommode med sump i
- sump på 6 rum (se billede)
- tilbehør: se billeder + dunke + flamingokasse

Glæder mig til at læse jeres svar
Vedhæftede filer
Ekstra udstyr
Ekstra udstyr
Udstyr
Udstyr
Sump. 6 rum
Sump. 6 rum
Akvariet
Akvariet
Akvariet. 100 l.
Akvariet. 100 l.
Trudslev
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: søn 1. feb 2015 17:04
9
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015

Re: WHAT TO DO: Mit første saltvandsakvarium. Lektion 1:Over

Indlæg af Trudslev »

Velkommen til hobbyen.

Det er ikke et super billede af sumpen, men det jeg ser er umiddelbart et skummerkammer i toppen af billedet. De næste “kamre” er en umiddelbart en dobbelt boblefælde, dernæst et returkammer, og til slut et kammer til vandopfyldning.

De to rør der er i venstre side af dit overløb i akvariet skal lede vandet fra akvariet ned i skummerkammeret. Det ene rør er nedløbsrør, og det andet er et sikkerhedsrør i tilfælde af nedløbsrøret skulle blive stoppet. Når du stiller gennemløbet i nedløbsrøret skal det stå således, at der løber en lille smule eller ingen vand igennem nødrøret og nødrøret skal stå helt åbent. Skulle nedløbsrøret blive stoppet, vil nødrøret larme, da det tager luft med ned når det står helt åbent, og du vil kunne høre der er noget galt.

I skummerkammeret i din sump skal den maskine der står skimmer på stå. Den laver skum, og skidt fra vandet binder sig til boblerne og ender i en beholder, som du skal rense engang imellem. Vandet løber fra dit skummerkammer og igennem den dobbelte bobbelfælde, som er til for at frasortere de microbobler som skummeren laver, således dit vand ikke bliver fyldt med små bobler.

Til sidst ender vandet i dit returkammer, hvor din returpumpe står. Her skal den der står Tunze silence stå. Den skal sluttes på det rør der går over kammen i dit overløb i akvariet. Når der er nok vand i akvariet og sumpen, pumper returpumpen vandet fra sumpen op i akvariet, dernæst løber vandet i dit overløb i akvariet, og ned igennem nedløbsrøret og til skummerkammeret. Herfra løber det igennem den dobbelte bobbelfælde og til returkammeret, hvor det igen bliver pumpet op i akvariet og kredsløbet er sluttet.

I akvariet skal du sætte den der står Tunze turbelle på. Det er din cirkulationspumpe, som skaber cirkulation i vandet. Din returpumpe skaber også en smule cirkulation, men jeg ville lave det således returpumpen blæser vandet i flere retninger i stedet for lige ud over overløbskammen. Hvis ikke den gør det skal du have fat o en cirkulationspumpe mere, da du skal have cirkulation fra flere retninger. Du skal cirkulerer 35-50 gange din vandvolumen i timer, i dit tilfælde ca. 5000-7000 liter i timen. Den cirkulationspumpe du har laver 1800 liter i time og returen max 2400 liter i timen. Så det er lige i underkanten. Køb en cirkulationspumpe mere magen til eller en der lidt større, så behøver den ikke køre på fuld tryk, og så er du godt kørende.

Det sidste rum i sumpen er vandpåfyldningsrum. Et saltvandsakvarie har meget udstyr, og meget lys og derfor fordamper der meget vand, som skal fyldes efter med alm. vand, altså ikke saltvand, da saltet jo ikke fordamper. Du kan evt. købe et automatisk vandpåfyldningsanlæg, som kan sluttes til kammeret i sumpen, så skal du kun tænke på at fylde vandpåfyldningskammeret op når det er ved at være tomt.

Slutteligt vil jeg opfordre dig til at købe et osmoseanlæg, som laver vand du kan bruge i akvariet. Det letteregøre din opstart og du kommer sandsynligvis til at kæmpe mindre med alger. Du kan læse mere om osmose på nettet. I øvrigt burde du læse en masse om hele hobbyen, jeg tror ikke du kan lære det hele her.

Du skal ligeledes have fat i noget til at måle dit saltniveau med, fx. et refraktometer.

Håber det hele gav en smule mening, held og lykke.
RasmusMagelund
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 15:33
6
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2017

Re: WHAT TO DO: Mit første saltvandsakvarium. Lektion 1:Over

Indlæg af RasmusMagelund »

Hej Trudslev

Tusind tak for svaret. Det giver god mening. Jeg poster et bedre billede af sumpen når jeg har læst mig igennem begynderguides'ene.

Tak :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"