"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hvornår går det galt

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

hvornår går det galt

Indlæg af NielsChr »

hej, er stadig ny i faget - har nu haft salvands spanden siden 1. maj dvs lidt over 5 mdr.
der er tale om et lille 60 L som jeg passer sammen med min 10 årige søn
han fodre og jeg hjælper med ugentligt vandskift.
der er et klovnepar, en reje, 3 erimitkrebs samt en stor slange søstjerne + et utal af små dyr som vifteorme, snegle, muslinger, ‘østers’, svampe, søpunge og små søstjerner - dem er der samlet set ca 40-50 af + naturligvis lidt koraler af diverse slags lps/sps

jeg var lidt bekymret i starten med alt den snak om værdier, målinger og tilsætning af dit og dat.
da jeg er typen som godt ka li at lære af egne erfaringer har vi tænkt at tage det lidt afslappet og tage ‘udfordringerne` som de kommer. (og lære af det på den bitre måde)

ind til nu har det været utroligt nemt og det ser ud til at trives, ja faktisk venter jeg på det går galt som mange skriver om - hvade en forstilling om at det ville være sværre at holde liv i tingene men kun en enkelt reje og en stor vifteorm har stillet træskoen og begge var dårlige ved ankomsten (rejen havde en byld, og vifteormen var ikke placeret godt) de røg i sommer varmen da temp kom op på 30.

startede med den klasiske begynder fejl med nyt akvarie og hældte fisk + koraler i uden indkørring med halvt modnet vand/ls - ingen problemer i det, da alt har kørt godt siden dag 1.
vi bruger ikke osmose vand, men københavner vand (meget hårdt) og når affugteren har lidt til overs i kælderen så spæder vi op med det (svare til destilleret vand)

vi tjekker kun salt niveau (1026-1030) og har enkelte gange tjekket ph (8,1)
der skiftes ca 5-6 liter hver uge og vi hælder vel 8 liter retur, suger lidt slam op og renser filter

jeg spekulere på hvor lang tid der går før det hele vælter når ikke vi styre værdier endsige tjekker dem...
eller kan man køre på denne ‘nemme’ måde i mange år
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: hvornår går det galt

Indlæg af MoG »

Nu kommer det jo an på hvad du mener med “at gå galt”? Tænker du at hele balladen kradser af, eller hele baljen er fyldt med div plager i form af alger, cyano og lign?
Morten
Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: hvornår går det galt

Indlæg af Beowulf »

Det behøver skam ikke vælte bare forbi man ikke går så meget op i værdier.
Med jeres ugentlige vand skift. Kan være nok til at holde det hele i balance.
VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: hvornår går det galt

Indlæg af MoG »

Du kunne da smide et billede op af akvariet...
Morten
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: hvornår går det galt

Indlæg af NielsChr »

tja det var mest for at vide om jeg sider på en tikkende bombe som bare venter på at springe eller om det aldrig er til at vide hvornår det hele rasler med.
måske der var nogle tommelfinger regler om at man med nye akvarier typisk kan køre i x antal mdr før det vælter.

anyway her er et billede af som det ser ud nu
Vedhæftede filer
IMG_1433.JPG
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: hvornår går det galt

Indlæg af sydsjælland »

Hej med de koraller du har der, og den mængde fisk samt det som du beskriver at du gør.
Så kommer det ganske enkelt ikke til at gå galt. Eneste risk jeg kan se skulle være at få noget gift ind med hanevandet eller ophobning af po4.
Det går først galt når du vil have mere, eller bliver sløv med pasningen.
Flere fisk, svære koraller - mere vil ofte have mere :-)
Du skal bare være glad for det og nyde det :-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"