"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Akvarie størrelse????

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Akvarie størrelse????

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg overvejet kraftigt at få et saltvandsakvarium.
Og den ene dag er visionerne store og jeg drømmer om et større et på 500-600 l. og den næste dag tænker jeg mere, hvad med at starte med noget mindre 200-300 l.

Så hvad synes I er en god begynder balje størrelse?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af crazy seahorse »

Så vidt jeg husker, så har du flere ferskvandsakvarier kørende ikke? Hvis du har, så er du jo akvarievant og ved at det kræver et vist mål af indsats.
I saltvand er tålmodighed en meget vigtig faktor. Tingene skal have tid til at modnes. At opnå en ordentlig balance er en proces der tager den tid det tager. Den tid kommer man sjældent uden om. Nogen gange går det hurtigt, andre gange tager det en krig.
Jo større akvarie, jo nemmere er det at holde den balance, da der er mere vand. Det bliver så at sige, mere robust. Indkøringstiden er dog tit den samme.
Man skal også tænke på økonomien. Det er ikke gratis at holde saltvand, men om det er 300 eller 600L er næsten hip som hap i anskaffelses pris. Akvariet bliver selvfølgelig dyrere med størrelsen, men grejet er næsten det samme. Lyset stiger dog med størrelsen. Men de størrelser du taler om, der er skummer, pumper mv det samme. Så længe du holder dig under 1.000 - 1.200L er det meste grej også hyldevarer, som du kan få hos forhandleren herhjemme.
Så hvis du har pladsen og virkelig VIL det, så ville jeg gå efter et akvarie så stort som muligt.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af nbd »

crazy seahorse skrev:Det er ikke gratis at holde saltvand, men om det er 300 eller 600L er næsten hip som hap i anskaffelses pris. Akvariet bliver selvfølgelig dyrere med størrelsen, men grejet er næsten det samme.Erik
Enig med Erik :y Men husk også på, at et stort akvarium bliver dyrt at fylde op med koraller. Fragmenter syner af meget lidt i 600 L...


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af Jones »

Men hvis man er tålmodig kan man købe små fragmenter og lade dem vokse sig store. Denne tråd har lige ødelagt alle mine planer for fremtiden. Jeg var sikker på, at jeg blot skulle have et 112 liters akvarie i stuen, men nu er jeg allerede ved at overveje 240 liter.....


o_O
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af sydsjælland »

:) Alle drømmer om et kæmpe saltvands akvarie med masser af fisk :-)
Og mange glemmer at det koster kassen at holde saltvand. Og derfor ser vi hele tiden den ene lukker ned efter den anden og nye starter op :-) Mange har desværre ikke overblik over hvad de kaster sig ud i - både i forhold til den tid og de besværlighedder og omkostning det i virkeligheden er.
Og det er sindsyg ærgerligt at se folk lukke deres store flotte systemer ned igen og igen efter kort tid eller bare et par år.
Jeg tror at vi er for dårlige til at hjælpe og guide nye saltvands entusiaster så de løber surt i det for hurtigt. Der er så mange fejltagelser man kan og vil komme til at begå som ny. Og det koster penge hver gang. Og er meget tidskrævende. Og når man er ny og har besluttet sig for at starte, så er tålmodighed nok det eneste ord der ikke eksistere i ens ordforråd :-)
Små frakmenter i et stort akvarie hmm ,det ligner ingen ting og tager 5år hvis alt går godt før det bliver til nogert der er værd at se på.
Når værdierne svinger , ballingvæskerne ikke køre som det skal,man får købt formange fisk og forureningen stiger, fisk der ikke kan gå sammen og jagter hinanden til døde, cyano alger, sollys på akvariet sandbund der hober affaldstoffer op, glasroser pestanemoner og bubblealger der langsomt indtager akvariet forskellige små møjdyr der æder ens koraller og 117 andre ting man oplever og skal kæmpe med. Så er det bare ikke sjovt at stå og lave det ene vandskift efter det andet i et 600 liters akverium. Jo større akvarium jo større strømforbrug og større forbrug af salt og tilsætningsstoffer.
Og det er ikke for at skræmme folk væk men tvært imod for at få dem langsomt godt og stabilt igang at jeg helt klart vil anbefale opstart i et mindre akvarie og når man så har lavet de værste fejltagelser og fået erfaring med tingene så planlægge en opgradering, der er altid noget man vil gøre anderledes osv - Og så læg et realistisk budget :-) med indkøb af alt - sand - levende sten - test udstyr - tilsætninger - div former for foder - salt - event balling- teknik - koraller og fisk.
Og alt hvad Erik skriver er 100% korrekt - man skal bare efter min mening igennem en begynder fase først og den er nok på 1 år eller 2 hvor økonomien bedre kan følge med i et mindre setup. At holde saltvand og ferskvand ville jeg dog sammenligne med at køre på løbehjul og i Porsche. Det kan ganske enkelt ikke sammenlignes.
Køb et komplet sæt brugt i en rimelig størrelse - der får du klart mest for pengene.
Og så ville jeg gå efter ca. 100-300 liter til en start. men måske købe en overdimensioneret skummer. Du kan altid opgradere og købe et større system.
Det er bare min personlige erfaring og mening - og vælger man som ny idag at køre med daglige eller hyppige vandskift via et automatisk vandskift system - så spare man sig selv for rigtig mange ærgelse og besværligheder ja det koster lidt mere i salt og vand men det er tros alt noget af det billigste i denne hobby. :-)
Men kommer du godt igang så er det verdens fedeste hobby :-)
Velkommen til


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af Tykki »

Alle de skræk ting du nævner der og maler fanden på vægen, er jo noget man kan undgå blot ved at læse på området! Slap af, og læs, også læs det som Erik den skøre søhæst skriver igen. Det er altså ikke så svært. Mvh Dan


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af bima »

Find et par gutter/gutinder der også har Saltvand.
Og tag ud og kig deres setup.
Der er også ved at være årstid til fragment møder


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af Lene Lestat »

Jeg har tænkt og tænkt og tænkt endnu mere. Og er så kommet til den konklusion at saltvand vil blive alt alt for uoverskueligt for mig.
Så ingen saltvand til mig. Jeg vil nøjes med mine ferskvandsbaljer i stedet for.
1000 tak til alle jer som har givet jer tid til at svare både herinde og på Facebook.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af NielsChr »

det var synd Lene. jeg kan se på din hjemmeside at du har stor erfaring med divese dyr - ikke kun fisk.

jeg kan godt forstå de mange velmente råd om store og små akvarier som begge har deres fordele/ulemper:
hvis penge og tid er lige meget så kan det godt tænkes at et stort er at fortrække, men tænker også du i forvejen bruger en del på andre dyr og saltvand kun må belaste begrænset.
jeg blev relativt overrasket over hvor meget et lille 60 Liter løb op i både kr og tid. trods at næsten alle dyr, sten, målegrej, koraler m.m. blev købt brugt - blev ca 5000 kr og vi bruger dagligt 15 min på fodring og tjek af diverse samt 1 gang om ugen bruger vi ca. 1 time på vandskift, rens af filtre m.m.. kan også følge rådet med at et stort akvarie er en stor mundfuld for en begynder, specielt hvis man løber ind i et af de problemer som nævnes og alt dør/skal fornyes.
vil dog sige at et lille akvarie kan være super nemt - det er overskueligt at holde, og skulle der dukke en enkelt glasrose op kan den uden stort besvær bekæmpes., skulle dine 2-3 fisk dø er det heller ikke den store økonomiske øretæve at købe 2 nye...
hvis du gerne ville prøve kræfter med salt, så prøv med et ‘pico’ til en start og lær/leg med det.
5-10% vandskift 1-2 gange ugen er alt det kræver - det går i hverfald super indtil nu for mig.
der er ogdå mange tråde hvor man næsten skal være en lille kemi ingeniør for at følge med, men indtil nu har det ikke været nødvendigt for mig andet end at sikre salt nivuet er korrelt (holder det relativt højt på ca 1027-1030)

alt udstyr lys, pumper, skummer m.m. er også i et mere rimeligt prisleje når det er til akvarier under 100L, og teknik kan som regel integreres i et skjult bagfiler rum.
personligt med de erfaringer jeg nu har ville jeg hellere have startet med en anelse større, måske 90-100 Liter men bestemt heller ikke meget større (max 120) da bl.a. vandskift på mere end 10 liter hver uge ville være for meget slæben frem og tilbage...
men det ved du jo godt noget om fra ferskvand som du nok ikke skfter helt lige så tit.

hvis jeg nogen sonde laver det om, så skal det stå på badeværelset - der har man ro til at studere og vandskift /rens ville være super nemt


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Akvarie størrelse????

Indlæg af Lene Lestat »

Hvis jeg kommer ud et sted med saltvands akvarier, så kribler det stadig i mig.
Så jeg har endnu ikke helt opgivet tanken om et saltvandsakvarium, men alt andet lige så må og skal jeg vide meget mere om det og blive endnu mere sikker inden jeg kaster mig ud i det.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"