"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helt ny med saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Helt ny med saltvand

Indlæg af Lene Lestat »

Efter at jeg har besøgt Den Blå Planet og Meerescentrum. Så er jeg blevet meget hooked på at prøve kræfter med et saltvandsakvarium. :f3:
Og vil lige høre om hvordan og hvorledes med opstart?
Hvilke størrelse akvarium og hvilke type, da jeg har ladet mig fortælle at akvarier med alurammer ikke er egnede?
Og hvad skal man være obs. på?
Jeg tænker lidt på en størrelse 150-160 cm. i længden.
Og angående pumper osv. er mest til at have det hele indvendigt end at have en sump, men er det en fordel?
Jeg er ikke blank udi i fisk og akvarium, da jeg har været akvarist i mange år, dog med pauser.
Men er startet op igen i 2017 og har pt. 3 akvarier kørende nu. ( 2 x 430 l. og 1 x 396 l.) dog er det "kun" tropisk ferskvand


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Helt ny med saltvand

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa Lene. Fedt du vil prøve kræfter med saltvand.
Har 2 råd til dig.
1) LÆS LÆS LÆS, Der er noget på dansk og ellers er det engelsk.
Link til ét sted at starte op: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... ndsakvarie" onclick="window.open(this.href);return false;

2) Besøg en eller anden i nærheden af dig der ér igang og se det og STIL SPØRGSMÅL SPØRG SPØRG.
Giv den gas ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Helt ny med saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen til, Lene.
Jeg har læst din tråd på en af Fb grupperne og det er mange af de samme folk der har kommenteret, som er herinde.
Jeg har haft akvarier med aluramme og en af de ting der er værd at være obs på er, at man får lagt en siliconefuge oppe i toppen, så saltvandet ikke kan få kontakt med rammen. Aluminium og saltvand er en skidt kombi. Silicone kan dog klare det. Vær sikker på at du får dækket de popnitter der holder stropperne. De ruster nemt og så ryger stroppen. Har haft et hvor stroppen sprang og forruden stod i en bue. (Havde faktisk en skruetvinge på på tværs af akvariet og fik den aldrig skiftet ud)
I den størrelse du nævner (mener du taler om 500L+ på FB) der er en sump rigtig god at have. Al teknik kan være dernede i, så du har så lidt inde i tanken som muligt.
Et råd når man er ny, som jeg gerne plejer at give er, kig på månedens akvarier.
Her kan du se en masse akvarier. Der står hvilken teknik der er anvendt og finder du et du synes om, så kan du spørge vedkommende direkte i en pb. De fleste af de nyere MA er stadig aktive.

Held og lykke. Det er en spændende gren af hobbyen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Helt ny med saltvand

Indlæg af NielsChr »

er selv nybegynder og har tidligere haft ferskvand. når nu du har ferkvand og ved lidt om det så kan du glæde dig til noget som er lidt anderledes, den store forskel syntes jeg:

ved ferskvand nyder man mest fiskenes liv/personlighed når man sider og studere akvariet og så prøver man at få planter til at se pæne ud/undgå alger/snegle.

med saltvand syntes jeg at alt det andet end fisk er spændende at se på...dvs. erimitkrebs som går og ‘græsser’/mosler rund skifter hus, forskelige typer af muslinger som pumper vand og dukker op mystiske steder, børsteorme som kravler rundt og søger føde, søpunge som dukker op, rejer som agresivt søger føde og prøver at stjæle fra andre, søstjerner af forskelig slags som langsom kravler rund og enten græsser eller søger animalsk føde, tanglopper som hopper rundt, vifteorme som langsomt spreder deres vifter ud og ved mindste forstyrelse forsvinder på et brøkdel af et sekundt, nye mærkelige dyr man pludelig opdager som man ikke vidste man havde og slet ikke aner hvad hedder osv - med nogle gode LS får man en masse liv - de er vigtige !.
dertil har man de flotte og favestrålende koraler som ligesom fisk også er underholdende - stadigt sjovt at se når polyper trækker sig sammen ved den mindste tegn på berøring/foder.
personligt syntes jeg saltvand er 10 gange mere underholdende at se på, men også 3 gange så dyrt og dobelt så arbejdskrævende..

faldgrupper er helt klart at købe billig teknik i starten, der går nok ikke lang tid inden man skifter det ud til noget bedre/mere lydløst/fancy - tekniken til saltvand kan larme lidt mere end f.eks. ferskvand da der bare er mere som køre/bobler.
jeg har i hverfald måtte skifte noget af det som fulgte med og tilkøbe diverse andet som manglede/forbedre vand kvalitet - blandt andet er jeg glad for pumper som kan programmeres til forskelligt flow i løbet af dagen som så giver varrieret vand flow over alt.

fordelen ved udvendig(under akvarie) er at det er gemt væk og som regel tilstrækkelig/godt med plads til den forskellige teknik og sikkert lidt nemmere at dæmpe lyd ?, mit eget er bygget ind i akvariet i 3 mindre rum bag akvariet og det funger sådanset rigtig godt men er lidt trængt med plads - der er hvad der skal være og der er plads til:
filter, refugium, skimmer, uv, ozon, aktivt kul og aktivt kul filter samt retur pumpe.
jeg ville helt klart vælge et udvendigt setup under akvariet hvis valget skulle gøres om da der så er lidt mere plads også når det skal rengøres. et saltvands akvarie bruger også mange strømstik og det fylder også...jeg har 2 skinner med 5 stik, og de er alle fyldt op....jeg har set at nogle red sea akvarier som har alt strøm indbygget under akvariet med et betjenings panel - det ser umidelbart smart ud! (jeg har et kæmpe kabel rod under akvariet som på et tidspunkt skal fikses)

jeg har lagt ud med et lille 60L og det har vist sig at være en god beslutning - akvariet er så tilpas lille at regelmæssig rens og vandskift og øvrig pasning er en nem lille opgave på 10 min dagligt, at skifte 8 liter vand 1 gang om ugen kræver ikke meget mens der derimod nok ville være en større opgave hvis det var et 500 L. - så vær forberedt på det (nogle af dem med store akvarier skifter vist ikke vand så tit, men så kræver det at man er kemi ingeniør og har dosseringsanlæg som løbende justere værdier, osmose anlæg af en anseelig størrelse m.m....)
vil man have mere end bare 2 klovnefisk, så vil jeg mene at det mindst skal være 120L - det kunne jeg godt finde på at udskifte til på et senere tidspunkt

lige så er saltvand en dyrere hobby, mit ‘pico’ har løbet op i ca. 6000 kr i indkøb og det trods at næste alle dyr, sten og korraler er købt brugt og jeg har bestemt ikke købt alt det ‘dyre’ grej. alene akvarie, lys, pumper, tidstyring, rense dimser, måledimser/kemikalier løber hurtigt op - tør slet ikke tænke på hvad et 500 L løber op i hvis man køber alt fra nyt - find et brugt relativt nyt og velkørende saltvands akvarie/komplet setup, de sælges ofte.

og til sidst: det er ikke kun indkøb som koster, den daglige drift koster også en del mere.
dels brugers en del strøm (mere end tilsvarende ferskvand) ...kvalitets salt koster også, lige som måle sæt til at teste vand løbende. og endelig en del mere teknik som løbende kræver vedligehold/udskiftning.
jeg købte en stor spand salt og sådan en fætter koster ca 600 kr - det rækker nok i 14-18 mdr
alt i alt tro jeg at mit lille 60L kan holdes kørende for ca 200 kr/md mens et stort 500 L nok nemt løber op i ca. 1000 kr/md (når man regner alt med) - du skal derfor ikke stirre dig blind på indkøbsprisen alene.


Lene Lestat
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 79
Tilmeldt: tors 23. aug 2018 18:52
5
Postnummer: 4920 Søllested
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Lolland
Kontakt:

Re: Helt ny med saltvand

Indlæg af Lene Lestat »

Tak skal I alle have.
Jo jeg prøver også at suge til mig inden jeg kaster mig ud på dybt vand-
Og det haster heller ikke med at få akvariet.
Og ja jeg er kommet med i nogle Facebook grupper med saltvand, men blev anbefalet dette Forum også :TH


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"