"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spørgsmål omkring opstart

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
-ZonK-
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs 29. jul 2008 15:30
15
Postnummer: 8632 Lemming
Saltvand siden?: 2009

Spørgsmål omkring opstart

Indlæg af -ZonK- »

Hej,
Jeg har et 128l Boyu, som efterhånden har kørt i lidt over 30 dage. Det er startet op på helt døde sten, og en lille sten købt ved en forhandler. Sidstnævnte med masser af liv i.
De brune alger er stille kommet og gået igen, men jeg ser ikke rigtigt nogle grønne alger. Det er i hvert fald småt med dem.

Jeg har i dag målt ammoniak, no2 og no3 til henholdsvis 0,2 - 0 - 20. Alle målt med et red sea testkit. Er det simpelthen de helt døde sten som tager meget lang tid om at komme i gang?
Hvornår bør jeg overveje at tilføje et cleanup crew? Jeg tænker her lidt forskellige eremit krebs, snegle og en reje.

Udover det er jeg løbet tør for det salt jeg fik med. Jeg kan læse mig til at det er ikke alt salt som er godt. Hvad bør jeg gå efter når jeg skal ud og købe det? Skal der tages højde for evt fremtidige koraller?

Sidste spørgsmål jeg har i denne omgang er mht filter. I Boyuet er der 4 rum i filteret som jeg har forsøgt at bruge bedst muligt.
Jeg lister op, fra indløb til udløb.
-LS
-Keramik "ringe" i poser (Fulgte med akvariet)
-Meget grov filtersvamp og skummer. Skummeren står på svampen for at undgå larm og vibrationer.
-Returpumpe og medfølgende UV filter.

Bør jeg tilføje/fjerne/udskifte noget af filteret? Jeg kan læse at mange filtrer med rovaphos, bør jeg tilføje det?

Jeg håber i vil hjælpe mig med nogle af mine spørgsmål.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spørgsmål omkring opstart

Indlæg af Carsten »

Det er ikke 100% nødvendigt at der kommer en alge fase af de store. Alt efter hvor indkørte stenene er. Hvis du har kunnet nøjes med nogle få brunalger, så det da fint.
Dine værdier ser da heller ikke så skæve ud, selvom nitraten er lidt høj, men et par vandskift, kan nok bringe den ned i et fornuftigt leje.
Vil mene at du godt kan komme et par snegle og rejer i akvariet. Eremitter vil jeg være lidt mere varsomme med. Ikke fordi er sarte, men de har en tendens til at gå på sneglene, både hvis der ikke er voldsomt meget foder, men også når de trænger til en ny lejlighed.
Med hensyn til salt ville jeg helt klart vælge Aqua Forest Reef. Det er vist også blandt de billigste på markedet. Hvor du kan få det i Jylland, skal jeg ikke kunne svare på, men ellers er jeg ret sikker på at Decocean gerne vil sende det til dig.
I filteret ville jeg fjerne de keramik ringe, da der kan samle sig ganske meget møg, som kan være svært at få væk igen. Så hellere fylde rummet med filtervat, som kan tages op og skylles.
UV filteret har ikke rigtig nogen effekt i saltvand, da det ikke er kraftigt nok, formentligt er det kun på 5-9 watt. Rowaphos bruges kun til at fjerne Po4, så hvis det er et problem, så få en lille reaktor til det. En sok i filteret, giver ikke så stor effekt.


-ZonK-
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tirs 29. jul 2008 15:30
15
Postnummer: 8632 Lemming
Saltvand siden?: 2009

Re: Spørgsmål omkring opstart

Indlæg af -ZonK- »

Tak for svar Carsten.
Ringene ligger som sagt i nogle net poser, så det er forholdsvis lette at tage op igen. Hvis de har en tendens til at samle skidt, så vil de LS som ligger i filtret vel også gøre det?
Jeg havde forstået det sådan at man helst skulle undgå filtervat?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Spørgsmål omkring opstart

Indlæg af Carsten »

Forskellen mellem de keramik ringe og levende sten, er pladsen.
Det er møg svært at få gjort rent i det lille kammer, hvorimod stenene normalt ligger mere tilgængeligt. Og den overflade som ringene har kontra stenene er meget lille.
Ret mange bruger filtervat til at fjerne de største partikler i vandet med. Men man kan ikke regne filtervat som en biologisk filter


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"