"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til overløb og sump

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Kasper p
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2018 20:06
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2018

Hjælp til overløb og sump

Indlæg af Kasper p »

Hej alle sammen.
Jeg har et juwel Rio 240l som har kørt i lige over 10 måneder og det går endeligt "okay", men problemet er at jeg var før hurtig ude med at købe et akvarium og kendte ikke vigtigheden med en sump, men det gør jeg nu!!
Pt er det eneste jeg har en tunze 9012 skimmer og standart juwel filter system..
Derfor kunne jeg godt tænke mig en sump som køre via et overløb eller andre ideer. Hvad ville i anbefale? Og er der overhovede noget jeg kan gøre?
Vedhæftede filer
20180819_182217.jpg
20180819_182210.jpg
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af TroJanRds »

på et kørende akvarie kan man godt lave et bean animal overløb uden at skulle tømme det hele... har dog ikke selv prøvet det og man tager selvfølgelig en chance når der bores hul i glasset ...
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af Claus Jørgensen »

Du kunne lave noget lignende den her,det virker efter hensigten da jeg selv køre med samme løsning

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af Carsten »

Claus Jørgensen skrev:Du kunne lave noget lignende den her,det virker efter hensigten da jeg selv køre med samme løsning

" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ganske smart ud!!
Og billigt tillige med
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
Claus Jørgensen skrev:Du kunne lave noget lignende den her,det virker efter hensigten da jeg selv køre med samme løsning

" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser ganske smart ud!!
Og billigt tillige med
Det er smart nok med de riller i røret. I de gode gamle dage (ja jeg ved godt at det er old school) var det ikke så almindeligt, at man borede huller i akvariet.
Vi brugte et pvc rør med en muffe i bunden (jeg havde et 100mm rør), lavede huller hele vejen rundt i toppen og så sugede den ud via et rør, som man kender det fra en spandpumpe. Vi havde så en slange til at lede det ned i sumpen. Virkede fint. Rillerne er så i stedet for huller.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af Claus Jørgensen »

DIY løsninger er der rigeligt af :D
Men må give den at det virker,eneste minus der er omkring den løsning er at der skal være en luftpumpe til at SUGE luften der samles i knækket

Men som Carsten også skriver,billigt og opfindsomt:d
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af Carsten »

Det er da bare at montere en luft slange med en hane i knækket. Og så sige luften ud
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Det er da bare at montere en luft slange med en hane i knækket. Og så sige luften ud
Den metode vi brugte dengang, skulle ikke bruge hjælp. Det kørte af sig selv. Kun hvis man glemte at fylde vand på via osmolatoren, sugede den røret tomt og musikken stoppede. Ellers fungerede det upåklageligt. Simpelt og lavpraktisk, hvilket er perfekt for sådan en som mig der ikke skal have for megen teknik at holde øje med.
Den er, så vidt jeg husker, aldrig løbet tør for mig.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
The Baptizer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: søn 20. okt 2013 14:16
10
Postnummer: 7330 Brande
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af The Baptizer »

Jeg lavede selv et Juwel akvarie om til saltvand med sump for et stykke tid siden, ved at bore hul oppe i hjørnet på siden og så bruge et lille vinkelrør som overløb.

Jeg havde tømt akvariet da jeg borede hullet og det vil jeg da bestemt også anbefale. Men hvis man tør kan man jo godt nøjes med bare at sænke vandstanden.

Sumpen bliver nød til at stå ved siden af, den får du aldrig plads til underskabet.
Screenshot_20180821-125806__.jpg
Claus Jørgensen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 106
Tilmeldt: tirs 21. nov 2017 19:40
6
Postnummer: 5591 Gelsted
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 5591 Gelsted

Re: Hjælp til overløb og sump

Indlæg af Claus Jørgensen »

Da jeg satte overløbet til mener jeg også jeg prøve med en lille ventil som passede til en micro bore slange, det virkede ikke :(
Så tog en trykpumpe fra en lille osmoseanlæg og satte til og så skete der noget..
Fandt så ud af senere hen at man kunne lave hævert ved at knække slangen og stoppe den i sumpen så pumpen ikke længere var nødvendig

Det smarte er dog at hvis vandstanden falder så skal overløbet ikke ha yderligere opmærksomhed da det starter igen så snart vandstanden er over kanten på selve overløbet

Og så kan rørføringen jo guides derhen hvor man vil om det er på siden af ens balje eller i skabet under
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"