"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koraller til Red Sea Max Nano

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
DPedersen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 21. mar 2018 09:22
6
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2018

Koraller til Red Sea Max Nano

Indlæg af DPedersen »

Hej, er ny i saltvandsverdenen og her på forummet, så bær over med min viden :)

Jeg har skaffet mig et Red Sea Max Nano som mit første saltvandsakvarie. Har været i ferskvand i mange år, så følte det var på tide med nye udfordringer. Akvariet har nu kørt i ca. 3 måneder og virker til at være over dens indkøringsfase. Jeg står nu i den situation at jeg skal til at vælge koraller, men efter meget research må jeg sige, at jeg er mere eller mindre blank på hvilke jeg evt. skal vælge. Syntes der er meget modsigende information og meninger overalt jeg kigger, så håbede i ville give lidt hjælp.

Jeg leder efter enhver type koral der vil opfylde dette:
Begynder venlige
Medium lys niveau
Medium flow
Medium til lav vokse hastighed (ingen invasion tak)
Ikke aggressive
Ikke giftige

Af livestock har jeg:
CUC -> 3 Blue leg hermit, 3 Turbo, 4 Neritina, 2 Nassarius, 2 Cerrith
6 Sexy shrimps
1 Blood Red Shrimp

Planlægger at skaffe i de næste uger:
1 Percula Clownfish or Ocellaris Clownfish
1 Tailspot Blenny

Derudover har jeg gået med tanken at skaffe en:
Tridacna maxima clam

Mine sexy shrimps udelukker Zoa, og jeg vil helst ikke have en invasion, så tænker det udelukker koraller som Green Star Polyp. Herefter er jeg meget på bar bund hvad godt vil være. Har dog tænkt på følgende:
Acanthastrea
Montipora
Ricordea / Yuma
Rock flower anemone
Euphyllia paraancora eller Frogspawn?
Discosoma spp
Rhodactis inchoata

Jeg er meget åben, så hvis nogen vil hjælpe med at udvælge et par styk som vil passe godt sammen til et akvarie, vil jeg virkelig taknemmelig :)

Tak på forhånd!


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Koraller til Red Sea Max Nano

Indlæg af NielsChr »

jeg er også nybegynder inden for saltvand.

og fik noget ‘grønt græs’ (vist nok green Star Polyp ) med som en samlet handel hos en som lukkede ned...den er super flot neongrønt og trives godt - det er på 3.5 mdr vokset til 3 dobbelt størrelse/udbredelse så begynder at være nervøs for om den er lidt for kraftig voksende ( den kan vel betegnes som medium til god vækst)....hvis du anskaffer sådan en fætter er det en god ide hvis den kan placeres på en ‘ø’ så udbredelsen nemt kan kontrolleres, på en ø ville jeg ikke være nervøs for udbredelsen - som sagt en meget flot og nem koral.
fodre man den, reagere den prompte.

en anden flot koral som er en hård type er Montipora digitata, den jeg har ser ligeledes ud til at trives og har ligeledes en flot selvlysende orange farve i det rette lys. den vokser noget langsommere og er således slet ikke invasiv.

mit kenya træ står lige op ad montipora’en og ingen af dem ser ud til at have noget i mod hinandens selskab. kenya træet er ikke så imponerende i farve (lyserød/beige/lilla), til gengæld er det stort og ‘frodigt’ når det står der med sine arme og vifter.
fodre man det reagere det promte.

jeg har også en lille farm med zoa’er - muligvis er giftig så måske ikke aktuelt for dig - de er ret farvestrålende i rette lys og underholdende at fodre. væksraten ser ud til at være midel/lav - der er vel dobelt antal hoveder nu (ikke noget at være bekymret for)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"