"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

lys meget i tivl og overløb

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

lys meget i tivl og overløb

Indlæg af michael20025 »

nå efter mange overvejelser om hvordan mit nye akvarium skal være er jeg næsten nået i mål med det der trænger sig dog stadig et par tvivlsspørgsmål på :-?
jeg har bestemte mig for et får et bygget med de her mål LxBxH 150x70x60 ca 630 liter i display tank og sumpen bliver 100x40x40 ca 160 liter

mit overløb tænker jeg skal være et
ELITE PLUS AMERIKANAhttps://zetreef.com/index.php?id_product=174&controller=product" onclick="window.open(this.href);return false;, som er et beananimal sæt op nogen der her god eller dårlig erfaring med dem?

lys der har jeg også et par ideer men god det er godt nok en jungle uden lige at finde ud af :?

men den her kessil A360 er jeg blivet lidt hug på skal dog brug 3 eller 4 stk af dem http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... -a360.html" onclick="window.open(this.href);return false; men er de gode ?

nr 2 er den her hydra52 hehttp://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/lamper/ ... lack.htmlr" onclick="window.open(this.href);return false;

nr 3 er den her fra gisemann futura s4 http://www.deepoceanshop.dk/teknik/lys/ ... 250mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;

er det helt ud i hampen med de her lys eller har i nogen beder forslag ? og igen nogen der erfaring med dem?

jeg har en ide om at have både LPS og SPS i mit akvarium ud i fremtiden starte dog med nogle af de lidt nemmer sådan som lidt soft og noget i den dure der


Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af JJ »

Hej Michael

Kessil virker til at være en rigtig lækker lampe. Dog skal man vist have en ekstra controller til at styre den, hvis den skal styres eksternt.


AI Hydra 52HD kan jeg ihvertfald sige god. Det er en nice lampe med mange muligheder! Flot lys og nem at styre på smartphone mm.

Jeg har selv 2 stk. Hydra 52HD til min 576´er (160x60x60 cm.) og jeg har både lps og SPS. Og jeg har måttet sande at det bare ikke er tilstrækkeligt til mine sps.

Så hvis det er dem du vælger, så køb min. 3 hvis du vil have god vækst på SPS.

Lige nu er jeg i gang med at planlægge hvad jeg skal gøre med mit lys og det bliver en LED/T5 kombi. (Hybrid) Så er det bare hvad det præcis skal være.

Lys vil altid forblive en religion i denne hobby, men rigtig mange siger at en kombination af LED og T5 er godt.

Jeg bygger enten noget selv eller køber sådan en her: http://shop.giesemann.de/20176000-en. Den kan man smide stort alle LED lamper i.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af StarF »

Jeg vil ikke tage Kessel. SKal jeg købe lys vil jeg kigge efter følgende: GHL Mitras, Philips Coral Led, Orphec.

Selv er mit udelukkende belyst med GHL 6300, med gode resultater, men jeg har hørt godt om Coral Leds og Orphec også.

Så er der også Radion lamperne, men dem har jeg ikke været så imponeret af igen. Dog ser de nye modeller ganske fine ud.

Hvis du er igang med at special lave et akvarie, hvorfor så ikke få bygget udvende overløbs boks? Det har mit akvarie, og det er super lækkert. Jeg tror ikke du finder nogle her inde der har erfaring med https://zetreef.com/index.php?id_produc ... er=product" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af KasperT »

Jeg blev virkelig skuffet over manglende mulighed for reservedele til Kessil lamperne jeg havde i sin tid, så alene at den grund skal jeg ikke investere mange tusind i sådan nogen igen.
Men flot lys må man sige de har ;-)

Køre med Radion lige nu da jeg fik en skarp pris på dem og har været glad for dem i en del år. Ellers ville jeg nok vælge nogle af dem StarF nævner.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af Carsten »

Du skriver
"mit overløb tænker jeg skal være et
ELITE PLUS AMERIKANA https://zetreef.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;? ... er=product, som er et beananimal sæt op nogen der her god eller dårlig erfaring med dem? "
Hvad mener du med et "beananimal sæt" Hvorfor ikke bare få levet et almindeligt overløb. Det ved vi hvordan virker, og så koster det næsten intet iforhold til det der


michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af michael20025 »

Carsten skrev:Du skriver
"mit overløb tænker jeg skal være et
ELITE PLUS AMERIKANA https://zetreef.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;? ... er=product, som er et beananimal sæt op nogen der her god eller dårlig erfaring med dem? "
Hvad mener du med et "beananimal sæt" Hvorfor ikke bare få levet et almindeligt overløb. Det ved vi hvordan virker, og så koster det næsten intet iforhold til det der
bean animal overflow er navnet på en metode at bygge sit overflow på og det har to stor fordele det ene er at det er super lydløst og det andet er at denne type kan næsten ikke ses inde i akvariet to ting jeg vægter meget i mit akvarium jeg fandt faktisk nogen der bruger det her på forumet :K http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=86452" onclick="window.open(this.href);return false; :y


michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af michael20025 »

ja Kessil kan jeg se det bliver det ikke nå man ikke kan får reserve dele til dem


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af StarF »

michael20025 skrev:
Carsten skrev:Du skriver
"mit overløb tænker jeg skal være et
ELITE PLUS AMERIKANA https://zetreef.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;? ... er=product, som er et beananimal sæt op nogen der her god eller dårlig erfaring med dem? "
Hvad mener du med et "beananimal sæt" Hvorfor ikke bare få levet et almindeligt overløb. Det ved vi hvordan virker, og så koster det næsten intet iforhold til det der
bean animal overflow er navnet på en metode at bygge sit overflow på og det har to stor fordele det ene er at det er super lydløst og det andet er at denne type kan næsten ikke ses inde i akvariet to ting jeg vægter meget i mit akvarium jeg fandt faktisk nogen der bruger det her på forumet :K http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=86452" onclick="window.open(this.href);return false; :y
Jeg har fået bygget udvendig overløb så det kan ikke ses inde i akvariet. Og hvis man laver durso rigtig er det også lydløst.


michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af michael20025 »

StarF skrev:Jeg vil ikke tage Kessel. SKal jeg købe lys vil jeg kigge efter følgende: GHL Mitras, Philips Coral Led, Orphec.

Selv er mit udelukkende belyst med GHL 6300, med gode resultater, men jeg har hørt godt om Coral Leds og Orphec også.

Så er der også Radion lamperne, men dem har jeg ikke været så imponeret af igen. Dog ser de nye modeller ganske fine ud.

Hvis du er igang med at special lave et akvarie, hvorfor så ikke få bygget udvende overløbs boks? Det har mit akvarie, og det er super lækkert. Jeg tror ikke du finder nogle her inde der har erfaring med https://zetreef.com/index.php?id_produc ... er=product" onclick="window.open(this.href);return false;
hej starF først med hensyn til mit overløb er det planen at det skal være et udvendige overløb box det er faktisk det jeg har linket det lille box foran er den der skal side indvendig, og den store er så boxen udvendig bean animal er bare en måde at lave rørføringen på i selve den udvendig box på viewtopic.php?f=7&t=86452 fandt lige to her på forummet der bruge det her dog nog ikke lige med den samme overløbskasse men princippet er det samme :y

og lyset det bliver ikke kissil men må sige at Orphec lyder vildt spændende og lyder til at være super nemme at bruge med hensyn til indstillinger men er 2 mon nok eller skal jeg op på 3 stk ?


michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af michael20025 »

StarF skrev:
michael20025 skrev:
Carsten skrev:Du skriver
"mit overløb tænker jeg skal være et
ELITE PLUS AMERIKANA https://zetreef.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;? ... er=product, som er et beananimal sæt op nogen der her god eller dårlig erfaring med dem? "
Hvad mener du med et "beananimal sæt" Hvorfor ikke bare få levet et almindeligt overløb. Det ved vi hvordan virker, og så koster det næsten intet iforhold til det der
bean animal overflow er navnet på en metode at bygge sit overflow på og det har to stor fordele det ene er at det er super lydløst og det andet er at denne type kan næsten ikke ses inde i akvariet to ting jeg vægter meget i mit akvarium jeg fandt faktisk nogen der bruger det her på forumet :K http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=86452" onclick="window.open(this.href);return false; :y
Jeg har fået bygget udvendig overløb så det kan ikke ses inde i akvariet. Og hvis man laver durso rigtig er det også lydløst.
er åben for bud og ide :y er det så kun lavet med et hoved rør og så et sikkerhedsrør ?
Senest rettet af michael20025 ons 1. aug 2018 11:21, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af StarF »

Kig i min tråd, der er et billede af hvordan mit er lavet. Der er ingen kasse, eller noget i akvariet, de rer bare et hul i bagpladen, hvor vandet løber over.

Her er et par billeder:
o1.jpg
01.JPG
Så er der 2 huller i den kasse der sidder uden på. På den ene sidder der blot en hane, og så er der en durso på sikkerheds røret, hvis højde skal laves så vandet lige falder 1-2 cm fra overløbet ned i kassen. (for der er træk på overfladen). Så justere du via hanen på det første rør, vandstanden så der kun lige løber lidt vand ned i sikkerheds røret, på den måde bliver det lydløst.

Angående Oprhek lamperne, så har jeg hørt folk er meget tilfredse med dem. Men jeg har ingen erfaringer med dem, men der må være folk her inde der kan fortælle hvor mange du skal have. Havde det være GHL Mitras 7300 så havde 2 været nok, og 3 havde været det perfekte. Så mit bud er samme mængde med Orphek.


michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af michael20025 »

StarF skrev:Kig i min tråd, der er et billede af hvordan mit er lavet. Der er ingen kasse, eller noget i akvariet, de rer bare et hul i bagpladen, hvor vandet løber over.

Her er et par billeder:
o1.jpg
01.JPG
Så er der 2 huller i den kasse der sidder uden på. På den ene sidder der blot en hane, og så er der en durso på sikkerheds røret, hvis højde skal laves så vandet lige falder 1-2 cm fra overløbet ned i kassen. (for der er træk på overfladen). Så justere du via hanen på det første rør, vandstanden så der kun lige løber lidt vand ned i sikkerheds røret, på den måde bliver det lydløst.

Angående Oprhek lamperne, så har jeg hørt folk er meget tilfredse med dem. Men jeg har ingen erfaringer med dem, men der må være folk her inde der kan fortælle hvor mange du skal have. Havde det være GHL Mitras 7300 så havde 2 været nok, og 3 havde været det perfekte. Så mit bud er samme mængde med Orphek.
skal helt sikkert have lavet mit overløbe på den måde ,og forresten er det et pisse flot akvarium du har. Tænker på at for mit lavet ved tropeakvarium. :y har dog lige et spørgsmål mer de to huller der er i bølgebryderen er de til returløbet ?


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af StarF »

michael20025 skrev:
StarF skrev:Kig i min tråd, der er et billede af hvordan mit er lavet. Der er ingen kasse, eller noget i akvariet, de rer bare et hul i bagpladen, hvor vandet løber over.

Her er et par billeder:
o1.jpg
01.JPG
Så er der 2 huller i den kasse der sidder uden på. På den ene sidder der blot en hane, og så er der en durso på sikkerheds røret, hvis højde skal laves så vandet lige falder 1-2 cm fra overløbet ned i kassen. (for der er træk på overfladen). Så justere du via hanen på det første rør, vandstanden så der kun lige løber lidt vand ned i sikkerheds røret, på den måde bliver det lydløst.

Angående Oprhek lamperne, så har jeg hørt folk er meget tilfredse med dem. Men jeg har ingen erfaringer med dem, men der må være folk her inde der kan fortælle hvor mange du skal have. Havde det være GHL Mitras 7300 så havde 2 været nok, og 3 havde været det perfekte. Så mit bud er samme mængde med Orphek.
skal helt sikkert have lavet mit overløbe på den måde ,og forresten er det et pisse flot akvarium du har. Tænker på at for mit lavet ved tropeakvarium. :y har dog lige et spørgsmål mer de to huller der er i bølgebryderen er de til returløbet ?
Mange tak! Det er korrekt, det er til returen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af Carsten »

michael20025 skrev:
er åben for bud og ide :y er det så lavet et hoved rør og så et sikkerhedsrør ?
Vil påstå at vi alle har både et hoved rør og sikkerhedsrør. Hvis vi har en extrem sump.


michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: lys meget i tivl og overløb

Indlæg af michael20025 »

Carsten skrev:
michael20025 skrev:
er åben for bud og ide :y er det så lavet et hoved rør og så et sikkerhedsrør ?
Vil påstå at vi alle har både et hoved rør og sikkerhedsrør. Hvis vi har en extrem sump.
jo jo det er jeg godt klar over :y fik det også søgsmålet formuleret lidt forkert er ikke en haj til at skrive så nogen gange går det lidt skævet :)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"