"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

godt/billigt begynder akvarie med alt indbygget som Red Sea

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tjanvit
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 17:39
5
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2018

godt/billigt begynder akvarie med alt indbygget som Red Sea

Indlæg af Tjanvit »

Hej alle

Har tænkt mig at prøve saltvandsakvarie (efter 28 år med ferskvandsakvarie) for at prøve noget nyt.

Har tænkt mig at starte med et alt i et akvarie for at starte et sted nogle der kan anbefale/sælger nogle som i vil anbefale en nybegynder prøver som start?.
Har set der flere der sælger disse og synes det virker lidt uoverskueligt hvilket man skal vælge, derfor jeg henvender mig til profferne med erfaring og håber i kan hjælpe mig :).

Vh
Tommy en forhåbentlig snart nyopstartet saldvandsakvarie ejer.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: godt/billigt begynder akvarie med alt indbygget som Red

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Tommy.

Jeg har ikke erfaring med all in one sæt, ala Red Sea. Det er der dog en del her på SF der har, men de er sikkert ferieramte siden de ikke har svaret. De plejer gerne at ville dele deres erfaringer.
Det jeg synes jeg ser ofte er, at de skifter ud i noget af teknikken. Enten fordi det larmer (skummeren) eller ikke virker godt nok (ofte lyset, men også skummeren)
Jeg har selv fra starten gået vejen med en ekstern sump og så selv stykket grejet sammen. Der er regelmæssigt folk der sælger mindre set up, enten med al teknik eller med det meste.
Når man er ny og ikke ved om saltvand er noget der fanger, så kan sådan et brugt set up faktisk være både billigere og bedre. Dem der sælger, har i de fleste tilfælde selv haft det kørende og ved derfor hvordan det fungerer.
Ellers må du væbne dig med tålmodighed til folk er vendt tilbage fra ferien. Så tror jeg nok du vil få indspark fra nogle med all in one.

Velkommen til.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: godt/billigt begynder akvarie med alt indbygget som Red

Indlæg af Carsten »

Har heller ingen erfaring med komplette sæt a la red sea.
Og som Erik skriver, skifter folk ofte teknikken ud med andet, da kvaliteten ikke er overvældende god.
Hvis man alligevel kommer til at skulle skifte teknikken, så kan man jo lige så godt købe det hele i løs vægt. Kan godt se at det kan virke mere overskueligt at købe det hele samlet på en gang, men vil mene at man får mere for pengene ved at købe det brugt og enkeltvis


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: godt/billigt begynder akvarie med alt indbygget som Red

Indlæg af kalmar »

Jeg ville klart gå skridtet videre og købe en akvarie med sump i skabet. I red sea's tilfælde, kunne det være et refer. Men det er også noget dyrere, men også en helt anden kvalitet. Køb det brugt, og så burde du kunne få pengene nogenlunde hjem igen hvis du vil af med det igen.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: godt/billigt begynder akvarie med alt indbygget som Red

Indlæg af sydsjælland »

Hej jeg har den her type akvarie

http://www.oceanreef.dk/shop/105-innova ... -med-bord/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og har tidligere haft andre typer saltvands akvarier.
Lige fra 30 liters fluvaledge til specialbygget 360 l

Da jeg startede sagde jeg lige som dig og købte et boyo samme type hvor skummer og vanfiltrering foregår i kamre bagerst i akvariet. Og min mening er umidelbart GLEM alt om det. Man får det aldrig til at køre ordentligt uden en ordentlig skummer - og der findes ikke en ordentlig skummer der kan være bag i de systemer uden at de lamer og regere og ser farlige ud.
Dog kan man måske få det til at virke i dag ved valg af få fisk og simple koraller og et awc (automatiskvandskift) system magen til det jeg selv lige har installeret eller ligende.

Som du ser øverst i linket har jeg selv den type akvariet i dag - 1 stk der køre og har nu kørt i et halvt år og et som er ved glarmesteren til opstart august samt et sidste på lager.
MEN det store men, jeg modificere dem, får boret 3 huller i bunden omme ved de bagerste kamre og køre med en ekstern sump på og så virker det perfekt for nu kan jeg føre rør væk fra akvariet, planen er i gennem en væg og ud til et teknik rum, det er en anden historie, men du kan også evnt lave en sump nede i skabet der er bare ikke helt plads nok til mit behov.
En ombygning koster vel ca 1000kr - boring huller 300kr gennemføringer ca. 300kr fugemasse og fittings og en hane eller 2 ca. 400kr
Og ja der går noget spild plads til i selve display akvariet med de kamre bag ved hvis man alligevel ikke filtrere og køre til sump men det har jeg valgt at sige hul i det.
Jeg har en totalt overdimensioneret skummer på og et alge kammer i min sump.

awc :
http://www.autoaqua.com.tw/en/sawc-200p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lang historie kort : jeg anbefaler et set up med sump - ikke filtrering bagerst i akvariet
men fint akvarie ombyg det med sump eller køb et færdigt system med sump.
eller et brugt som er ombygget.
Et billigt saltvands set up findes ikke :-) slet ikke hvis man køber nyt - køb et ordentligt brugt komplet setup af en der har et godt kørende og som har købt noget ordentligt udstyr.
så tænker jeg du godt kan være godt igang for måske 20.000kr
At tro man kan lave et saltvands set up for under 10.000kr vil give kun give skuffelser og ærgelse og ondt i pengepungen. Du skal lægge et budget og en god plan og holde godt øje med om der er en der lukker et godt system ned 10.000-20.000kr lyder af meget men er en rigtig god pris hvis alt følger med i rimelig eller god kvalitet.
Dog bør man være meget opmærksom på om der er glasroser eller pest annemoner i et brugt system for så bare glem det.
Ellers skal du på ny indkøb og eventuelt få et godt tilbud fra en forhandler med forstand på saltvand.
Jeg var på indkøb for et halvt år siden
akvarie 2000-
lys (ik noget særligt) 2000 -
billig cirklations pumpe (2*300) 600
luksus cirkulations pumpe 2000
special byget sump 1000
ombygning af akv 1000
salt og tilsætninger og foder 1300
måle udstyr havde i forvejen 1500
måleudstyr ny indkøbt 800
sten og dekoration 700
awc system 2000
skummer ny pris 3600(brugt 1700)
60 l vandbeholder til vandskift 600
OG NU ER VI SÅ KLAR TIL AT KØBE fisk og koraller :-)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"