"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Valg af akvariestørrelse

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Min kæreste og jeg står og skal flytte sammen og er blevet enige om at starte et saltvandsakvarie. Vi har købt et brugt nuvo fusion 30 long med noget udstyr. Men da jeg har en drøm om en gul kirurg (og min kæreste en blå), når vi engang har fået godt styr på det, har vi snakket om at købe et større akvarie, så ville høre om i havde nogle forslag. Vi har kigget lidt på red sea reefer 250 eller 350, men mit spørgsmål er så om vi som nybegyndere inden for saltvand (har haft 500l ferskvand) vil kunne håndtere et så stort akvarie? Dertil kommer også prisen, vi er begge på SU (på 4. ud af 12 semestre så lang tid endnu). Men så vidt vi kan se er anskaffelsesprisen ikke såå meget dyrere for et stort et, men tænker om det er meget dyrere i forbrug (vand+el)
Mvh Simon


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af Tykki »

Forskellen økonomisk på 250 l og 350 er minimal. Vælg det store til start, da de få ekstra liter giver så megen mere glæde. Mvh Dan


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af MoG »

Du kan sagtens holde et 350-500liter for relativ for penge.
Hvad er jeres “start budget”?

Hvis økonomien virkelig er Stram (altså hvis i lever af pasta og ketchup for at få råd til elregningen) så ville det måske være en ide at finde et akvarie i en størrelse, hvor i kan nøjes med én lampe eks). Det siger jo lidt sig selv , jo større akvarie, jo mere lys, pumper osv har du brug for, og derved dyrere i el..
Men nej - der vil være en minimal forskel på 250 og 350.. jeg havde gået efter det store af dem. :wink:


Morten
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Tak for svarene.
Vores start budget er omkring 10000-15000 alt efter hvad vi lige kan finde. Satser på at finde et brugt reefer eller max, hvis muligt. Og det er ikke fordi økonomien er specielt stram, vi arbejder begge ved siden af studiet, men hvis elregningen bliver 500kr dyrere om måneden bliver det jo lidt træls, men hvad er folks erfaringer med elregningen? :)


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Og tror i det er muligt at kunne starte et 350 L til 15000 hvis man finder det brugt?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af crazy seahorse »

Der er jo det her til salg brugt: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=87339" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Ja det ser jo virkelig fornuftigt ud, men så er det bare med at få det til Århus :D


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af MoG »

Hvis du køber brugt så ja. Ellers så render det hurtigt derop af

Til sammenligning ifht. Det du spørger om, så kostede mit ca 600 om måneden i strøm. Der var en samlet vandmængde på ca 850liter med en hel del strømslugende udstyr ..


Morten
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af Tykki »

Men Morten , det er jo snart også et årti siden du havde vand i stuen! Der er vel sket et eller andet med priserne siden? ( kunne ikke lade være , undskyld til trådstarter thihifnis.... )


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Ja okay så skal man måske regne med den pris, men hvis man skal lægge noget i Tykkis kommentar var det måske før LEDers tid? ;) De er vel noget billigere i forbrug ift. de gamle lystofrør


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af Mikas »

Jeg regner med 3-400 i strøm uden helt at have gjort det op :)
Jeg mener det er Poul der altid kommer med noget med det også bidrager til varme regningen bliver mindre grundet varmen el udstyret afgiver men hvor meget der er i det ved jeg ikk..
Jeg vil dog mene at el regningen er min mindste månedenlige udgift ved at have akvarie. Så hvis forskellen er stor for jer om det koster 400 eller 700 om måneden så synes jeg man skal genoverveje det..
Mange lukker ofte ned hurtigt igen fordi de finder ud af det er dyrt og det måske ikke helt er pengene værd.
Man skal have råd til at holde det og man skal have råd til at tabe penge på det.
Jeg elsker min nørdede hobby og synes det er alle pengene værd :D


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Nej nej, er helt med på at det er en dyr hobby, har som sagt selv haft masser af ferskvand og det her er jo endnu dyrere. Jeg er bare i gang med at lægge et budget på længere sigt og var ikke helt sikker på hvor stor en elregning jeg skulle regne med :D
Jeg glæder mig helt vildt til at jeg får sådan et op og køre og vil bare gerne have det helt rigtige fra starten. Har jo hørt fra mange af jer at man fortryder hvis man starter for små ;)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af Tykki »

Her hjemme er det ca 600 i strøm om måneden. Køre også med t 5rør , så led er jo billigere. Så kommer der dit dut dat. Læg dertil et fæ som ikke kan håndtere sine penge korrekt , og vupti, bruger i alt i gennemsnit 2500 om måneden på baljen. Men det kan gøres meget billigere. Havde saltvand da jeg var på bissen ( Morten det er ca 10 år siden nu, men jeg havde vand i en balje ). Den balje var den dejligste jeg har haft, for jeg værdsatte værd en polyp, og vært et kenyatræ. Hade kun råd til at nasse lidt bløde osv af andre akvarister, men det var sjovere. Nu køber jeg ind i vildskab. Det er også sjovt sålænge konen ikke er med. Dan


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af MoG »

simonfchr skrev:Ja okay så skal man måske regne med den pris, men hvis man skal lægge noget i Tykkis kommentar var det måske før LEDers tid? ;) De er vel noget billigere i forbrug ift. de gamle lystofrør
Nej! Det er Dans hang til at overdrive! :biggrin: det er en 3- 3,5 år siden, der sidst var vand i stuen.. kørte skam også med led og hele pivtøjet! Men hvis fiskehandleren mener der er sket noget revolutionerende inden for saltvandsverdnen hvad angår elforbruget/elpriser og det udstyr jeg havde, så lad høre! :biggrin:

Men som nævnt tidligere, så kan du holde det relativt lavt.. fisk og blødkoraller i en ca 400liters balje, så bliver du sgu ikke ruineret hver måned ...


Morten
simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Haha nå okay :D
Det lyder godt - jeg kigger mig lidt rundt efter et lækkert 350 L og så må jeg arbejde lidt ekstra hvis det er det der skal til for at drømmen går i opfyldelse ;)


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af NielsChr »

har I set på denne annonce ?
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 34&t=87339" onclick="window.open(this.href);return false;

ps jeg har ikke noget med denne annonce at gøre og kender heller ikke brugeren


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Yes, men det blev for stort et arbejde at hente det hjem så tror det bliver til at vi køber det som nyt. Det er alligevel “kun” 4000 dyrere


Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af minedykker »

Hvis i har lidt is i maven " ved det er svært" men så kommer der typisk en masse til salg her hen over sommeren, hvor folk giver op efter deres ferier. og der kan i gøre nogen fantastisk køb til fornuftige priser.


simonfchr
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: man 21. maj 2018 13:10
5
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af akvariestørrelse

Indlæg af simonfchr »

Tak for tippet! :D


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"