"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Start af dossering

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

PoulD skrev:
Palaarsuaq skrev:
PoulD skrev:
Palaarsuaq skrev:Hejsa. Beklager jeg bringer liv i en gammel tråd. Jeg har godt gang i min balje nu. Men jeg undre mig over at jeg næsten INGEN forbrug har af Ca men jeg dossere 15 ml kh om dagen hvor jeg måske kun skal dosere 1-2 ml ca om ugen.. Er det ikke meget mærkeligt ?
Det er et særdeles lille forbrug du har, hvilket i sig selv gør, at du ikke rigtigt kan regne med noget. Den mest sandsynlige årsag er nok, at KH og Ca i det salt du bruger ikke helt matcher de værdier du stiler efter i baljen. Hvis du bruger hanevand til fordamningskompensering kan der også blive tilført Ca ad den vej. Hvilke KH og Ca værdier kører du med?

Jeg bruger Red sea Pro salt, Jeg sigter efter en KH på omkring de 8 og en Ca på 480. Er det ikke deromkring det er anbefalet ?
Nej 480 tror jeg næppe der er nogen der anbefaler :-) Hvis du har 480 ppm Ca kan det meget vel være årsagen til det du observerer. For meget Ca vil bevirke at din KH falder og er svær at øge (den falder pga. udfældninger, ikke forbrug).
Jeg vil anbefale dig at sigte efter 420 ppm. Kommer du over 450 ppm kan det give udfordringer, især hvis du kører med en KH på 7 eller derunder. Overvej måske også om ikke en salt med lidt mindre krudt i ville være mere ideel til det system du har.
Åh ja det forklarer jo en hel del. Jeg havde forstået at CA skulle ligge der. Det vil sige at jeg er lidt på spanden med mit kh indtil jeg får købt noget nyt salt, får skiftet vand og derved kommer jeg af med noget af mit Ca. Det forsvinder jo ikke da jeg næsten ikke kan måle et forbrug.

Jeg har også lagt mærke til at nogle få steder i akvariet er mit sand/bundlag blevet meget hårdt. Jeg Googlede det og der stod noget med at Ca og KH kunne binde sig til bundlaget og derved ikke opløse sig i vandet. Er det noget nogle af jer ved noget om?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Start af dossering

Indlæg af Carsten »

Det er korrekt. Rod lidt rundt i det. så skorpen knækker.
Er det ikke bare at købe en spand med noget andet salt og så bruge det sammen med det Red Sea du har.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Start af dossering

Indlæg af PoulD »

Din salinitet er jo også i den lidt høje ende, så du kan evt. udskifte lidt saltvand med osmosevand (gerne tilsat f.eks. 10 ml KH+). Hvis du sænker salinitet fra 1,027 til 1,026 vil det bevirke at Ca falder med ca. 18 ppm.
Ellers som Carsten siger. Ingen grund til panik (blot må din KH helst ikke komme længere ned end den allerede er).

PS: Det kan måske også være en god ide at tjekke om pumper har behov for afkalkning. Ud over at binde sig til dit bundlag sker udfældninger ofte hvor der er varmt. Det kan f.eks. være rotoren i en pumpe. Sætter der sig bare en lille smule så der kommer en anelse friktion, bliver der endnu mere varmt hvilket medfører endnu mere udfældning og så videre . . indtil pumpen ikke længere kan dreje rundt og måske brænder af.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"