"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blå eller sort baggrund?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tarding
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: lør 6. feb 2010 21:18
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2010

Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Tarding »

Hej Alle :-)

Jeg er i tvivl.. skal jeg tage sort eller blå baggrund på min balje?

Det er 300 cm langt x 55 cm dybt og 80 cm højt.

Det bliver bygget ind i en væg med sort skifer sten rundt om.

Den sorte farve ville passe bedst ind .. men den blå ville give noget kontrast

Hvad er i til og hvorfor??

De bedste hilsner :-)


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af KasperT »

Jeg synes blå er flottest hvis man gider holde den ren, ellers er det ikke pænt.
Derfor har jeg valgt sort da jeg ikke synes det gør så meget at den gror lidt til.


/Kasper

Website: Reef App
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Tykki »

Har haft begge dele, og er meget glad for den sorte. Med kalkalger naturligvis. Den blå syntes jeg kræver, at man også renser bagruden, og at den er helt ren altid. Med sort og kalkalger er der et minimum af vedligehold , plus det er fedt at se på. En win win også vin situation . Dan


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Tykki »

Høh, Casper og jeg er helt enige ser jeg


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Mikas »

Jeg er også mest til den sorte. Har også prøvet med blå flere gange :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af MoG »

Jeg Synes der findes en hel del fede akvarier med sort baggrund.. det kan se virkelig godt ud. Har dog kun selv haft blå baggrund.
Jeg synes blå giver en naturlig og flot kontrast.. men jo, man skal holde den ren.
Sort kan som sagt se rigtig godt ud, men ikke lige så naturligt.


Morten
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Wiinberg »

Er akvariet bygget? Hvis ikke, så få lavet blå bagglas. Med en alm algemagnet er det nemt at holde rent.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Mic4700 »

Blå er klart pænest , og mest naturtro. :y


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af sydsjælland »

Har prøvet begge dele og min mening er helt klart blå - men prøv en gang at lav blåt i den ene halvdel og sort i den anden og så gå og kig på det i et par dage.
Jeg syntes der er en kæmpe forskel på hvordan lyset og genskæret er.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Schwensen »

Jeg synes også blå er pænest, men som de andre er inde på, så skal den holdes ren.

Et andet aspekt er, at akvariet vil synes større grundet den mere lyse farve. Det sorte kan godt få tingene til at "skrumpe" synsmæssigt.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Twinks »

jeg syntes egentligt også blå er pænest. det giver sådan en lagune feeling ved mig, men jeg har selv valgt sort netop pga. at det blå skal være rent og jeg har over en meter ind i mit hjørne akvarie, det vil blive for bøvlet at holde ren


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af tim_rn »

Jeg gætter på der er forskellige blå farver der bruges. Personligt har jeg sort og skal også have sort næste gang. Det er for mig en fed kontrast til farverne på fisk/koraller. Blå kommer nok aldrig til at ske for mig. Synes det er en meget dominerende farve i et akvarie, hvor sort (som jeg nu også mener skal rengøres) er mere neutralt og imo fremstår mere eksklusivt.

Men jeg tænker tråden her viser at der er meget få objektive grunde, men at det handler meget om smag. Uanset hvad kommer et indbygget akvarie på den størrelse da til at se pisse fedt ud! Blå, sort, grøn, rød eller pink baggrund.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af nbd »

Er der nogen her på forum, der har en løs bøjet plade som baggrund i akvariet? Jeg har set det i et offentligt akvarium i San Francisco (Academy of the Sciences). Pladen bøjer frem og dækker de bagerste hjørner. Den kan tages op og renses. Den blå plade giver et visuelt godt indtryk af havet :-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Carsten »

Det mener jeg også de have i Danmarks akvarium, men det tager jo plads, og vil være svært at få op på grund af bølgebryderen på akvariet. Som som en anden tråd omhandler, hvormange fisk kan der være bag sådan en plade??


Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 551
Tilmeldt: søn 6. dec 2009 20:50
14
Postnummer: 2740 Skovlunde
Saltvand siden?: 2012

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af permadsen12 »

nbd skrev:Er der nogen her på forum, der har en løs bøjet plade som baggrund i akvariet? Jeg har set det i et offentligt akvarium i San Francisco (Academy of the Sciences). Pladen bøjer frem og dækker de bagerste hjørner. Den kan tages op og renses. Den blå plade giver et visuelt godt indtryk af havet :-)
Ham her bruger Kydex-plader på den måde.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... 064&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;


med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af crazy seahorse »

permadsen12 skrev:
nbd skrev:Er der nogen her på forum, der har en løs bøjet plade som baggrund i akvariet? Jeg har set det i et offentligt akvarium i San Francisco (Academy of the Sciences). Pladen bøjer frem og dækker de bagerste hjørner. Den kan tages op og renses. Den blå plade giver et visuelt godt indtryk af havet :-)
Ham her bruger Kydex-plader på den måde.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... 064&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg så godt den tråd, men har svært ved at se fidusen. Det virker underligt, at det skulle være lettere at hive en plade op og så rense den og sætte den ned igen, fremfor bare at rense ruden. Kommer der kalkalger på, så sidder de altså fast og det må alt andet lige være nemmere at skrabe dem af en fast rude. Måske i et meget højtt akvarie, hvor man ikke kan komme ned på bunden kan der være en fordel. I vores akvarier der sjældent er mere end 80 cm høje, kan jeg ikke se fordelen.
Men det er måske bare mig der er en gammel stivstikker. Der kan selvfølgelig være en anden finte ved det, som jeg bare ikke kan se.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af Anden »

Jeg har haft hvid på mine små og det ser bedst ud syntes jeg men ved ik helt på et stort jeg syntes blå ser mærkeligt ud med det må være min smag der er noget galt med ser jeg


Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Blå eller sort baggrund?

Indlæg af PoulD »

crazy seahorse skrev:
permadsen12 skrev:
nbd skrev:Er der nogen her på forum, der har en løs bøjet plade som baggrund i akvariet? Jeg har set det i et offentligt akvarium i San Francisco (Academy of the Sciences). Pladen bøjer frem og dækker de bagerste hjørner. Den kan tages op og renses. Den blå plade giver et visuelt godt indtryk af havet :-)
Ham her bruger Kydex-plader på den måde.

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... 064&page=4" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg så godt den tråd, men har svært ved at se fidusen. Det virker underligt, at det skulle være lettere at hive en plade op og så rense den og sætte den ned igen, fremfor bare at rense ruden. Kommer der kalkalger på, så sidder de altså fast og det må alt andet lige være nemmere at skrabe dem af en fast rude. Måske i et meget højtt akvarie, hvor man ikke kan komme ned på bunden kan der være en fordel. I vores akvarier der sjældent er mere end 80 cm høje, kan jeg ikke se fordelen.
Men det er måske bare mig der er en gammel stivstikker. Der kan selvfølgelig være en anden finte ved det, som jeg bare ikke kan se.

Erik
Det er ikke en plade men tyndt plastik / tyk film. Fidusen er som jeg forstår det:

1) Det er et indbygget akvarie og når plastik filmen går i et ubrudt stykke fra den ene kant af forruden og hele vejen rundt, langs både begge sideruder og bagrude til den anden side af forruden, får han jo på den måde skjult alle de grimme silicone hjørner m..v. så det ikke med samme tydelighed fremstår som et akvarium.
Jeg overvejede på et tidspunkt et indbygget akvarium hvor jeg, lidt efter samme koncept, ville lade begge sideruder gå skråt ud i en vinkel så man lige præcis, p.g.a. brydningsvinklen, slet ikke ville kunne se hjørnerne, eller end ikke hvor akvariet sluttede, uanset hvor man kiggede fra.

2) Han sparer også en masse trælsomt manuelt rengøringsarbejde fordi han overhovedet ikke skal skrabe alger eller lign. Han har flere af disse filmstykker, så han hiver bare et op og stopper et nyt i. Det gamle rulles sammen og lægges i blød i saltsyre i en dags tid, så bliver det helt som nyt uden han skal hverken skrubbe eller skrabe.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"