"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

For høj Ammonium

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

For høj Ammonium

Indlæg af Segalt »

Hjælp.

Jeg har lige målt værdier og vores Ammonium er 1,2. Er klar over det er skidt. Mit spørgsmål er, hvordan får jeg det hurtigt ned igen, så det ikke går galt?
Vh Clara


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: For høj Ammonium

Indlæg af KasperT »

Vandskifte er vist den eneste hurtige vej.

Du burde måske også kigge på årsagen.
Evt reducere belastningen på dit system indtil der er styr på det ;-)


/Kasper

Website: Reef App
Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: For høj Ammonium

Indlæg af Segalt »

Tak
Har lige skiftet 10% og så må vi sætte fodringen ned :)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: For høj Ammonium

Indlæg af PoulD »

Du er vel opmærksom på, at 10% vandskift også kun reducerer ammonium med 10%? Resultatet bliver altså fra 1,2 ppm til 1,08 som jo stadig er meget for højt.
Hvor længe har din balje kørt? (normalt burde ammonium slet ikke være et problem i et indkørt akvarium)
Hvor mange liter er den på? (i en lille balje kan en død fisk eller lign være en kilde til for høj ammonium. I så fald vil ammonium niveauet også stige igen selv om du skifter vand).
Prøv evt. også at måle på dit nyblandede vand (nogle typer salt indholder vist en del ammonium)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: For høj Ammonium

Indlæg af Segalt »

Nej jeg var ikke klar over at det kun nedsatte det med 10%. Men så må vi jo skifte noget mere. Skal bare lige ha fat i mere salt i morgen :)
Testede det nyblandede vand og der var den 0.
Akvariet har kørt ca et år i alt... Vi overtog det i august og har så opgraderet til større i december. Der har ikke været problemer med det tidligere, men har skiftet lamper i løbet af den sidste uge og det er indenfor den tidsramme værdien har ændret sig. Alle andre værdier er ok.


Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: For høj Ammonium

Indlæg af Segalt »

Akvariet er 180 liter og ingen fiskedød


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: For høj Ammonium

Indlæg af Carsten »

Segalt skrev:Nej jeg var ikke klar over at det kun nedsatte det med 10%. Men så må vi jo skifte noget mere. Skal bare lige ha fat i mere salt i morgen :)
Testede det nyblandede vand og der var den 0.
Akvariet har kørt ca et år i alt... Vi overtog det i august og har så opgraderet til større i december. Der har ikke været problemer med det tidligere, men har skiftet lamper i løbet af den sidste uge og det er indenfor den tidsramme værdien har ændret sig. Alle andre værdier er ok.
Det er vel indlysende at det kun fjerner 10%, når det kun er 10% af vandet der blever skiftet.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For høj Ammonium

Indlæg af PederP »

Hmmm..

Er der noget negativt at se i akvariet?
Er der styr på udløbsdato på testsæt?

Ammonium burde slet ikke kunne blive et problem, når du hr haft det til at køre et år. Med mindre der sker et eller andet vildt, som væltede hele din bakteriekultur. (og det burde kunne ses på baljen)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: For høj Ammonium

Indlæg af PoulD »

Når jeg foreslog, at teste nyblandet vand var det også for at få en indikation om der kunne være fejl på testsæt og/eller testmetode. Det er der så ikke umiddelbart noget der tyder på.

Kan se du er tilmeldt i Aug.2017. Forstår jeg rigtigt, at du har opgraderet til et større akvarie i December 2017? I så fald kan du ikke sige det har kørt 1 år.

Men lidt mystisk er det nu alligevel.

PS: Tag dig ikke af Carsten kommentar. Normalt er han flink nok.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: For høj Ammonium

Indlæg af Segalt »

Jeg har lige testet her til morgen og ja, den er faldet lidt, men vi skifter mere vand når jeg får fat i mere salt og så håber vi den falder mere :)

Der er som sådan ikke noget der indikerer at det skulle være galt. Der er 2 koraller der har skabt sig i 3-4 dage, men ellers ikke noget. Jeg er lidt på bar bund om, hvad det kan være, hvis ikke det har noget at gøre med at vi har sat nyt lys over.

Fiskene viser heller ikke tegn på noget. Vores japaner-kirurg har haft pletter, men kun et par timer.

Det er korrekt at det kun har kørt i det nye siden december, men om det er det der har skabt problemet, kan jeg ikke sige.

Carsten jeg er ked af jeg ikke var så kvik, men jeg har taget den til mig og er nu blevet klogere :)


Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: For høj Ammonium

Indlæg af Segalt »

Testsættet er fra red sea og kan holde sig til 12/18


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: For høj Ammonium

Indlæg af nbd »

Jeg har ikke så stor tiltro til hobby-testset. Pålideligheden er ikke så stor.

Kik kritisk på akvariet. Er der generende algevækst? Cyano kan være tegn på ubalance, men en lille smule vil der nok altid være.

Hvis korallerne ser sunde ud og der ikke er brune eller røde slimbelægninger på sten og sand, vil jeg ikke være bekymret.

Jeg bruger selv Zeovit i en reaktor. Zeovit binder specifikt ammonium - inden det omdannes til nitrat. Ammonium omdannes hurtigt til nitrat i akvariet, derfor er ammonium normalt lav.


Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: For høj Ammonium

Indlæg af Segalt »

Der er en lille bitte smule cyano, men ikke noget nævneværdigt. Der er ikke andet der tyder på noget. Må skifte lidt mere vand og håbe det går nedad... I morges var den på 0.4 så den er gået en del ned...


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For høj Ammonium

Indlæg af PederP »

Måske et resultat af en lille overfodring..
Tror de færreste af os måler for ammonium. Det er et af de testsæt man måske bruger en eller to gange under indkøring, og derefter samler støv til det udløber. :)

Ville ikke være så bange. Bare prøve at undgå at belaste det for hårdt.


Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: For høj Ammonium

Indlæg af christiantt »

Jeg ved godt at jeg kommer med sådan en "gammelklog" besked nu...
Men jeg kan se i andre tråde at i har 3 kirurger, klovnfisk, mandarinfisk samt min. 1 fisk mere i akvariet. Og der er også problemer med cyano på ruden.
Set i lyset af tidligere koraldød efter flytning til større akvarie, så tror jeg at i burde være lidt mere tålmodige med at putte dyr i.
Det er svært at starte et akvarie op og biobelaste det maks inden der er gået 2 måneder. I forvejen er 3 kirurger en god belastning til 180 liter :)

Jeg er enig med Peder - pas på med ikke at belaste det for hårdt. Problemet i saltvandsverdenen er altid at ens dårlige valg rammer en med tilbagevirkende kraft. Så der går som regel altid noget tid inden det vælter (dermed ikke sagt at jeg tror at jeres gør det).

I har skiftet lampe på akvariet. Men har i tilføjet nogle fisk inden for de sidste par uger?? Og dermed evt. øget fodring også??


Segalt
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 23. aug 2017 14:12
6
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2017

Re: For høj Ammonium

Indlæg af Segalt »

Tak. Værdsætter jeres svar. Vi har haft lidt udskiftning i bestanden for at få den lidt ned, samt være mere kritiske overfor, hvad der kommer i. Vi har derfor kun 2 kirurger tilbage og har ikke planer om flere ;) vi er helt klart opmærksomme på belastningen og prøver at minimere den, derfor har vi heller ikke tilføjet fisk for nylig. Der er som tidligere skrevet ikke været andre ændringer end at lyset er skiftet. :)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"