"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny med saltvand - Overløb

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Lisberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 2. okt 2017 19:20
6
Postnummer: 7430 Ikast
Saltvand siden?: 2017

Ny med saltvand - Overløb

Indlæg af Lisberg »

Hej alle i dejlige mennesker !!!

Jeg har haft ferskvandsfisk siden jeg lærte at sige "Phisb" og det er snart 20 år siden.
Nu er turen så kommet til at forsøge mig med Saltvand, og indtil videre er følgende opnået.

180 liters akvarie - Check
Saltvand i 1.026 opløsning - Check
Levende sten og "døde" sten - Check
2x Hydor 3300 l/t cirkulationspumper
1x Tunze Skimmer (indvendig)

Akvariet stod så i 8 måneder og modnede hvorefter der ankom
2x Kardinal rejer
1x Hugofisk som fik navnet "Hugo"
samt en stor sandsøstjerne aka "Patrik"

Alt er fryd og gammen men men men.... Da jeg er på SU, samt lige er blevet far og kistebunden er tom har jeg brug for viden, som gerne må være i DIY prislejet
De to pumper skaber ikke nogen bevægelse i overfladen, hvor det reelt set kun er skimmeren som trækker vand fra.

Er det nødvendigt med mere overfladebevægelse?
Kan man lave et overløb inden i akvariet således at der ikke skal bores til sump da dette pt. er umuligt med mit setup?

Alt ser fint på ud KH, pH, NO2, NH3/NH4 selvom NO3 var lidt høj omkring 40 ppm.

Der er flyttet 2 Amphiprion ocellaris - Klovnfisk ind i dag :)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ny med saltvand - Overløb

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen til.

Kan du ikke dreje den ene pumpe, så den peger lidt opad. Så skaber den lidt røre i overfladen.
Vælg den der blæser det hen imod overløbet. Et par af mine pumper peger også op mod overfladen.
For øvrigt godt at se du har tålmodighed. Det er en af de store udfordringer i denne hobby.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny med saltvand - Overløb

Indlæg af Carsten »

Du kan godt have en indvendig sump, men den er ofte mere besværlig at styre end en extern. Hvis det kun er til at trække overfladen af, så er svaret ja, det kan du godt, men hvis den skal limes, så kommer du ikke uden om at tømme akvariet.
No3 er ikke kun lidt høj, den er meget høj. Hvad siger po4?

En sandsøstjerne er IKKE smart at have i et så lille akvarie. Der er simpelthen ikke føde nok til den. De kan være mange måneder om at sulte ihjel, men det er altid enden for dem. Jeg ville prøve at komme af med den igen, inden den går til.
Vær også opmærksom på at en Hugo, kun spiser alge filmen, og når der ikke er mere af den, så sulter langt de fleste ihjel. Nogle få har dog haft held til at få dem til at tage Noritang, men det er desværre undtagelsen


Lisberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 2. okt 2017 19:20
6
Postnummer: 7430 Ikast
Saltvand siden?: 2017

Re: Ny med saltvand - Overløb

Indlæg af Lisberg »

Hej Erik - Tak :)

Og tak for svaret - Jeg har dog pt. intet overløb, min tanke var om det var muligt at lave et overløb inde i selv akvariet på bagglasset, uden at vandet skal "ud" af akvariet :)
Men jeg har bestilt en ekstra cirkulations pumpe, den kommer til at pumpe mod overfladen !


Tak for feedback Carsten

NO3 - hvad bør den ligge på ? (skal siges det er testet med et "red sea" test kit, og lå på mellem 20 og 50 på deres farve skema.
har faktisk ikke mulighed for at måle PO4 - men ser om ikke jeg kan købe et kit til at teste med i morgen

I forhold til min søstjerne og hugofisk - Der er rigtig mange alger på bagglasset og de to sideglas som jeg kan se de "skraber" af uden at komme i bund - men det kan godt være jeg tager fejl, men har fået dem anbefalet af forhandler da jeg skulle vælge clean-up crew :/


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Ny med saltvand - Overløb

Indlæg af Carsten »

No3 skal optimalt ligge på 1/10 af det den ligger på, altså mellem 2-5.

Det er helt korrekt, at Hugo, er god til at tage algerne, så længe de er som film. så snart de bliver til noget vi andre kan se ligner alger, så tager den dem ikke længere. Så længe du kan se den raspe algerne af glasset, er det fint. Men på et tidspunkt når No3 falder, og algerne aftager, så der ikke er mere den kan spise.
Sandsøstjernen, er som jeg skrev en selvskrevet dødskandidat. Muligvis er der nok den kan spise, på meget kort sigt. Men tvivler. Forhandleren burde i stedet have solgt dig et par eremitter


Lisberg
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: man 2. okt 2017 19:20
6
Postnummer: 7430 Ikast
Saltvand siden?: 2017

Re: Ny med saltvand - Overløb

Indlæg af Lisberg »

Jeg skal nok lave lidt hyppigere vandskift over de næste uger :)

Hmm, det var en skam, han tager den nok ikke retur efter 3 måneder - men skal se om jeg ikke kan afsætte den til en med mere plads/mad


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Ny med saltvand - Overløb

Indlæg af nbd »

Lisberg skrev:I forhold til min søstjerne og hugofisk - Der er rigtig mange alger på bagglasset og de to sideglas som jeg kan se de "skraber" af uden at komme i bund - men det kan godt være jeg tager fejl, men har fået dem anbefalet af forhandler da jeg skulle vælge clean-up crew :/
Overvej et søpindsvin - de gnaver algerne helt ned. Hvis du virkelig får mange alger, kan en søhare gøre underværker. Men det ER symptombehandling. Synderen er sikkert for meget nitrat og fosfat. RowaPhos kan hjælpe mod fosfat og vsv-metoden er en billig og effektiv kur mod nitrat.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"