"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Programmering/indstilling af lys?!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
JannikP
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: man 24. apr 2017 08:10
6
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2017

Programmering/indstilling af lys?!

Indlæg af JannikP »

Hej,
Jeg har nu søgt en del på nettet, om hvordan mit lys skal være, men uden held, derfor prøver jeg her ;)

Jeg har en A.I. Hydra 26, hvor jeg er blevet i tvivl omkring hvor kraftige hvert farve skal være, hvor meget power der skal på, hvornår det skal tænde og slukke? osv.
Hvad gør de forskellige farver/ hvorfor er der forskellige farver? bare i det hele taget en god guide til hvordan man får indstillet sit lys helt rigtigt.

Det kan godt være det bare er mig der er blind eller ikke har søgt på de rigtige ting, men nu prøver jeg her :)

Al viden og alle links modtages med stor tak :)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Programmering/indstilling af lys?!

Indlæg af ole kekkonen »

Kender ikke Til selve Lampen men Sanjay joshi har skrevet rigtig meget om lys
Prøv søg,på,navnet + reef Osv..


Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Re: Programmering/indstilling af lys?!

Indlæg af MGlauridsen »

Har selv lige modtaget AI Prime, som har samme programmeringsmuligheder, så stod over for samme spørgsmål for et par dage siden.

Der er nogle rigtigt fine guides på når du bare hopper på Google.
Det eneste du skal forholde dig til at som sådan hvor mange watt dine koraller er vandt til nu og så sørge for at du ikke kommer til at brænde dem af ved markant forøgelse (der er en akklimatiserings program du kan sætte til )

Derfra så det præcise valg af farvespektrum handler meget om hvad du personligt bedst kan lide at se på. Typisk er der en blandet holdning til præcis hvor blåt lys folk ønsker at se på.
Der er nogle hypoteser om at de grønne og de røde farver fremmer alge vækst, hvorfor det fravælges af nogle - Er lidt i tvivl om hvorvidt dette er bekræftet nogle vegne. Og i samme omgang er der en hypotese om øget fotosyntetisk effekt ved valg af det blå spektrum.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"