"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Konvertere brakvand til saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
BenteBuko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 8. jul 2017 21:32
6
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2017

Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af BenteBuko »

Hejsa
Jeg er så spritny indenfor saltvand, at jeg ikke er kommet længere end til "læse-fasen", så ideerne har frit spil.
PT har jeg (bl.a.) et brakvandsakvarie med en Green Spottet Puffer (Tetraodon nigroviridis) + fodringsguppyer (som ikke bliver spist, men er effektive mod foderrester).

Er der måske nogen herinde, der har erfaring med at konvertere et brakvandsakvarie til saltvand?


mvh Bente


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af Carsten »

BenteBuko skrev:Hejsa
Jeg er så spritny indenfor saltvand, at jeg ikke er kommet længere end til "læse-fasen", så ideerne har frit spil.
PT har jeg (bl.a.) et brakvandsakvarie med en Green Spottet Puffer (Tetraodon nigroviridis) + fodringsguppyer (som ikke bliver spist, men er effektive mod foderrester).

Er der måske nogen herinde, der har erfaring med at konvertere et brakvandsakvarie til saltvand?


mvh Bente
Hvad tænker du konkret? Blot at hæve saltindholdet?


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af Bokelund »

Jeg ved ikke hvad du har af udstyr og lys. Men der skal i hvert fald noget kraftigere lys (hvis du vil holde koraller) og noget andet teknik, som f.eks. Skummer.
Jeg synes du skal prøve at læse den e-bog som findes her inde til ny begyndere. Det vil du få meget ud af :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af PederP »

Er det ikke, hvad angår grej, det samme som ferskvand du kører? I så fald er der en del udstyr som lys, skummer og cirkulation du skal kigge på.
Akvariet i sig selv kan du godt bruge, men det ville nok være optimalt at ombygge det til at køre med sump. Men du bør nok også overveje om det kan betale sig i forholdet til at købe nyt.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Der var en hollænder i en lukket FB gruppe, der forleden lagde en video op af hans brakvandsfisk - tilvænnet til saltvand.
Det var både en kuglefisk som din - og så var der månefisk og skyttefisk. Alle brakvandsfisk.
Han skriver, at han brugte 24 timers dryp tilvænning til fuldt saltvand. Alle fisk går i hans saltvand nu, sammen med de gængse saltvandsfisk uden problemer.
Ser lidt pudsigt ud, at se kirurger og koralvogtere side om side med de nævnte brakvands typer. Men det er nok bare en vanesag.
Jeg har selv haft en del skyttefisk og kuglefisk. De fisk han viser, ser ud til at trives ganske glimrende og har pæne farver.
De svømmer fint rundt i den noget kraftigere cirkulation.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
BenteBuko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 8. jul 2017 21:32
6
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2017

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af BenteBuko »

Tak for jeres tilbagemeldinger.

E-bogen for nybegyndere er hentet og printet - klar til sommerferielæsning.

Akvariet er 128 l Aquastabil.

De overordnede linier i min plan (med min nuværende viden) ser sådan ud:
- DIY Live Rocks (Et par stykker er lavet. Står og udvander i vandbad). De hjemmelavede skal kun være et supplement til rigtige levende sten. Bare fordi, jeg synes det er sjovt at være "krea".
- DIY Søpindsvin, som alternativ til til levende i første omgang.
- Saltindholdet øges langsomt hen over de næste måneder
- Skummer er sat i baljen, så den kan sortere proteiner/affaldsstoffer fra (når de kommer…??)
- Når salinitet er omkring…1,022"-ish" (??), tilsættes levende sten.
- Overløb laves ved det nuværende hjørnefilter (lavet som baggrundsfilter i det ene hjørne). Nederste indsugshuller i afskærmningen lukkes, og rummet bruges til teknik (skummer, varmelegeme, filtermateriale)
- Tilføje ekstra cirkulation

Når jeg er kommet dertil, er det kun kuglefisken, der skal bo i baljen. Når LS og filter er indkørt (de kemiske værdier er i kontrol), udskiftes det nuværende låg m. lys til "saltvands-lys". Eller skal lyset skiftes, for at saltvandsbacillerne m.v. kan sikre god indkøring??
- Så er det tid til, at de 2 Banggai Kardinaler flytter ind (de fantastiske sort/hvide fisk har jeg været forelsket i gennem flere år, og de skulle også være gode for begyndere).
Det er ikke umiddelbart meningen, at der skal være flere fisk.

Lad mig høre, hvad I tænker

mvh Bente


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af Carsten »

jeg ville helt klart starte med at få lavet et rigtigt overløb og en sump til akvariet. Akvariet er ikke blandt de største, og teknikken tager mere plads en nødvendigt.
Hvorfor et DIY søpindsvin til start?? Når du får saltindholdet op, så er et levende da bedre, ellers er det da spild af penge/tid med et DIY.
Kaudernii er flotte fisk, men de duer kun i par, og et par er ikke bare 2. De bokser/mopper hinanden til den ene er væk. Bedste måde at sikre sig et par, er at købe 4-6 små og lade dem vokse op, og så fjerne de overskydende.


BenteBuko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 8. jul 2017 21:32
6
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2017

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af BenteBuko »

Tak for input, Carsten.
Det skriver jeg mig bag øret.


BenteBuko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 8. jul 2017 21:32
6
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2017

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af BenteBuko »

Godaften i stuen.
Er godt i gang med diverse slatvandslitteratur, og puster noget over valg af lys.
Jeg vil gå efter en løsning, så jeg kan lave måneskin morgen og aften, men er ellers meget i vildrede. Skal jeg vælge coraller før jeg beslutter endeligt angående lys (eller handler det bare om placering)?

Der tales meget om erstatning af fordampet vand. Er der en årsag til, at saltvandsakvarier ikke har dækglas, som eks. ferskvandsakvarier?
- måske noget med lysets gennemtrængning?

Nogen, der ved noget om mikrobiologien:
Jeg hæver langsomt saliniteten. Hvis man forestiller sig, at jeg smider nogle "døde sten" i nu, vil floraen så være tilsvarende effektive som "levende sten" når saliniteten er oppe på ca 1,022? Altså bortset fra alle de ekstra småkravl, man får med ved LS".

mvh Bente


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af nbd »

Jeg bruger konsekvent dækglas for at forhindre fordampning og dermed dårligere indeklima. Jeg har lidt fordampning fra sumpen, selv om jeg har lagt en plastiksæk over.

Med dækglas slipper man også for at fisk springer ud, især gylter er slemme til det.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af PederP »

BenteBuko skrev:Godaften i stuen.
Er godt i gang med diverse slatvandslitteratur, og puster noget over valg af lys.
Jeg vil gå efter en løsning, så jeg kan lave måneskin morgen og aften, men er ellers meget i vildrede. Skal jeg vælge coraller før jeg beslutter endeligt angående lys (eller handler det bare om placering)?

Der tales meget om erstatning af fordampet vand. Er der en årsag til, at saltvandsakvarier ikke har dækglas, som eks. ferskvandsakvarier?
- måske noget med lysets gennemtrængning?

Nogen, der ved noget om mikrobiologien:
Jeg hæver langsomt saliniteten. Hvis man forestiller sig, at jeg smider nogle "døde sten" i nu, vil floraen så være tilsvarende effektive som "levende sten" når saliniteten er oppe på ca 1,022? Altså bortset fra alle de ekstra småkravl, man får med ved LS".

mvh Bente
Hej.
Hvis du vælger en god lampe der er kraftg nok, kan du holde det hele. Det er ikke sådan der er unik lyssammnsætning til forskellige koraller. Men hvis man kun går efter de mindre lyskrævende kan man self bruge mindre eller færre lamper.

Der er forskelligt syn på dækglas. Der dannes til kondens og dråber virker som linser på kraftigt lys, og så er det mere bøvlet at komme til. Det bliver giver også mindre køling af baljen på varme sommerdage. Det er grundene til at jeg kører uden. Men der er også MEGET gode grunde til at ville undgå meget fordampning indendørs..

Jeg ville smide en sten i fra et kørende system, når du er oppe nær de 35 promille. Du har sikkert en del der kan tilpasse sig, men det vil nok give mening med en omgang flora og fauna der er født til opgaven. :beer:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af Carsten »

Om du skal vælge koraller før lys eller lys først, er op til dig, men jeg vil mene at en afvægtning af begge dele samtidig er bedst.
Fordelen ved at have meget lys er at du kan skrue ned for det. Men tilsvarende er det også meget dyrere at købe.
Angående dækglas eller ej, så er en af grundene at fordampning er en af de letteste måder at sænke temperaturen. Og hvis man har dækglas på, så skal det gøres rent mindst 1 gang om ugen. Saltsprøjt sætter sig og brænder fast, for uden at der er en masse kalk i vandet, som også dæmper lyset meget.
Saltholdigheden har ikke noget at gøre med antallet af bakterier i stenene.
"døde" sten har selvfølgelig ikke de nødvendige bakterier i sig, for så var de jo ikke døde. Bakterie floraen vil hurtigt brede sig fra de levende sten over til de døde. Men det kan give en masse alger og dårlige vand værdier.
Det vil levende sten som købes også kunne gøre, men hvis de kommer fra et velfungerende akvarie, er det nok ikke så store udsving.
Vælger du de døde og billigere sten, så kan du med stor fordel pode dem, ved at smide dem i en balje/tønde eller hvad du har med saltvand, og et lille levende sten. Evt. sætte dem i blød et par dage inden, og så skifte vandet ud med saltvand. Der skal være en cirkulations pumpe i tønden/baljen.
Alle de orme og diverse pods, som er i levende sten, kommer ret hurtigt over de nye sten.


BenteBuko
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: lør 8. jul 2017 21:32
6
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2017

Re: Konvertere brakvand til saltvand

Indlæg af BenteBuko »

Nu har der været "konverteret" i godt 2 uger, og der er begyndende brune alger.
Værdier for nitrit m.v. er jo skyhøje, MEN guppyerne lever videre og kuglefisken (GSP) er yderst tilfreds: bugen er kridhvid fra morgen til aften, og hulerne i stenene bliver ivrigt udforsket. Skulle også mene, at skummeren er blevet indstillet, da koppen langsomt fyldes med brunt snaskvand.

Lige et spørgsmål angående algevæksten: skal jeg lade hele akvariet gro til i alger, og først ansætte CUC, når værdierne er faldet, eller kan jeg godt holde ruderne rene? Hvad giver den bedste indkøring?


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"