"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Venligst kommentarer til mit første setup

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Billedhugger
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 25. sep 2016 09:16
7
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2016

Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af Billedhugger »

Jeg vil "bygge" et 400l saltvandsakvarium. Jeg har ingen erfaring, men har dog læst en del på stoffet :P
Jo mere jeg læser, jo mere bliver jeg klar over, at jeg er total nybegynder :smart: Jeg vil blive meget glad for konstruktive kommentarer til følgende setup:
Akvarie:
800x800 højde 600 = 384 liter laver det selv i 12mm glas.

Lampe:
LED som kan klare de fleste typer koraller, måske QMAVEN ZT6600 eller RADION XR30W G3 PRO Jeg kan ikke rigtigt vurdere om de er store nok. (Jeg syntes iøvrigt jeg har set RADION XR30W G3 PRO på en amerikansk youtube, men som G4)

Cirkulationspumper:
Måske JEBAO RW, men jeg kan ikke finde ud af hvor store og hvor mange. Er der nogen fornuftig grund til at købe VORTECH MP??W QD til ca. 10x prisen på JEBAO?

Sump:
Så stor som muligt. Laver den selv, når jeg ved hvad der skal i den. Evt. Med DIY ATS

Filter:
Theiling Rollermat. Måske lidt overdrevet, syntes bare den ser genial ud.

Skummer:
Nyos Quantom 160. Eller?

Kalkreaktor:
HCR 070 CALCIUM REACTOR. PH controller: MILWAUKEE SMC122 med magnetventil eller Tunze PH/CO2 CONTROLLER SET reference 7074/2. (Stor prisforskel)

Returpumpe:
JEBAO DC-2000. Eller?

Omvendt osmose:
PURATEK DELUXE 100 GPD. Eller ?

Har jeg glemt noget?


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af Tykki »

Du har læst på lektien. Jeg syntes jabeo er gode pumper, og jeg har både dem, og wortech på mit akvarie. Eneste jeg ville lave om på din liste er lyset. Jeg er en idiot , jeg ved det, men jeg vil selv bytte mit led ud med t5 . Sæt straks igang og velkommen til. Mvh Dan


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af MoG »

Hej og velkommen til ..

Lyder godt at du har gjort dig en masse tanker, inden du kaster dig ud i det.

Mht. Lys, så ville jeg KLART vælge ecotech radion g3 , fremfor Zetlight qmaven! Hvis altså valget stod mellem de to. Radion er dog ret dyre (men er super gode og rigtig fede lamper!). Der er dog flere andre alternativer til en langt billigere pris end radion, såsom max-spect mv. Som klarer jobbet. Disse kan oftest findes brugt, til halvdelen af nypris. Er pengene ikke et problem, så køb radion g3 Pro! :wink:

Skummer : Nyos 160 - nogle har gode oplevelser ang. Støjniveau - og andre ikke.

Kalkreaktor: grotech hcr70 ville jeg ikke vælge til den størrelse akvarie. Jeg ville mindst gå efter en 110'er.

Retur: 2000 liter jebao retur er for fesen vil jeg mene.. En 2400-3000 l/t tænker jeg er mere passende.

Osmose: puratek er et super godt anlæg ! Har selv haft 200gpd modellen. Jeg ville dog gå ind på Rentpostevand.dk og finde et anlæg der. Du får er kraftigere anlæg til billigere penge.

Hvis du køber ecotech vortech, så skal du købe mp40qd, hvis du laver dit akvarie i 12 mm glas. Mp10qd fungere optimalt med max 9mm glas.

Det var lige lidt hurtig feedback!


Morten
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af trine... »

Jeg har kun dårlige erfaringer med rw15 fra Jebao, har måtte sende begge mine afsted for at få skiftet stator flere gange på garantien. Pisse irriterende når man skal trække kabler gennem pvc rør flere gange årligt, dog er mit kabelsetup også tight og alt er i kabelbakker med videre. Så meget arbejde hver gang det sker! Det skulle være lidt mærkeligt med så mange mandagsmodeller, så jeg tror mere og mere på at det er en generel fejl.


helsted
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 57
Tilmeldt: man 22. sep 2014 19:13
9
Postnummer: 2880 Bagsværd
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Bagsværd

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af helsted »

Hvis vælget falder på radion så køb Pro modellen og G4 med hei linser og ikke de gamle g3 modeller

Jeg har selv xr30 g4 Pro over mit og de spiller bare men Det er meget kraftige lamper.

Til dem ville jeg også købe reeflink så du kan styre dem trådløst og ikke via USB.


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af KasperT »

Jeg kørte selv med radion og vortech, ville aldrig vælge billigere alternativer igen hvis pengene er der.

Puratek virker fint, men det er bred billige dele sat sammen med en lille kontroller som komplicere tingene hvis det går i stykker eller stopper til.
Jeg ville nok købe et helt simpelt anlæg i stedet for.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af StarF »

1: Jeg syntes det er underligt folk anbefaler max-spect, når der har været så mange historier med de bare ikke holder.

2: Jeg gad godt du forsøgte at forklare hvad du vil opnå og hvad budgettet er, så er det langt lettere at komme med bud, for kvalitets udstyr på lys, cirkulation og skummer vil gøre mange ting lettere. Så hvad er budgettet, og hvad vil du opnå? koraller (evt hvilke), fisk? Hvis du har pengene så køb ordenligt udstyr fra starten, det betaler sig som regel, da det holder længere...

3: Cirkulation der vil jeg hellere vælge tunze end de "billige" mærker, men det er bare min holdning..

Tjek brugt marked her inde, der har været Radeon lamper, så jeg vil vælge frem for MaxSpect..


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen til.
Når man er ny, kan det være en jungle at finde rundt i det store udvalg af mærker og muligheder der er, for valg af udstyr. Fint at du spørger til andres erfaringer.
Osmose anlæg: Jeg har også haft Puratek og lige som MoG, så havde jeg også den nummeret større, Gpd 200. Det er et fint anlæg, men når det laver bøvl, så synes jeg det var en smule tricky at få tilbage på sporet.
Nu er det ikke et kæmpe akvarie du skal lave, men tiden det tager at lave vand skal også tages i betragtning.
Jeg har skiftet mit ud med, et Sirius 500 Gpd med et ekstra harpiksfilter på. Selve anlægget er vist lidt billigere end Puratek, eller samme prisleje.
Det anlæg er jeg glad for og jeg laver meget vand. Jeg har aldrig haft problemer med det.

Jeg er enig med StarF omkring det, at undgå det aller billigste grej. Der er en grund til at en vare er billig. Man har skåret alle de hjørner der kan skæres.
Du får hvad du betaler for, hverken mere eller mindre. Så jeg ville kigge på de anerkendte mærker. De er gennemprøvet i mange år af mange akvarister.
De fås også i mange størrelser og prisklasser, selvom det er de "store" mærker.
Du skriver at du har læst. Det er fint, så gider du at læse :wink: så prøv at kigge på den her.
http://www.reef2rainforest.com/2016/10/ ... ing-cheap/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis du ikke har været det, så prøv om ikke du kan komme ud og kigge på et kørende system hos en akvarist i dit nærområde. Det giver mulighed for, at se hvordan det kører og stille spørgsmål. Det kan være givtigt når du skal vælge. De fleste vil gerne hjælpe og vise frem.
Der bor en del her i Nordsjælland, så det burde ikke være svært.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Billedhugger
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: søn 25. sep 2016 09:16
7
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2016

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af Billedhugger »

Tak for alle de gode svar.
Jeg har ikke noget egentligt budget, men uden det skal lyde blæret, så har jeg mulighed for at købe kvalitet, hvis det betaler sig. Problemet er bare, at jeg er så grøn, at jeg ikke ved hvad der er kvalitet, med mindre jeg bare går efter det dyreste. Derfor er jeres svar virkelig værdifulde, og tak for det.
Jeg har ikke den store forstand på koraller endnu, men jeg vil gerne kunne holde både LPS og SPS.
Med fisk er man, så vidt jeg kan forstå, rimeligt begrænset hvis man har koraller. Jeg kunne tænke mig Amphiprion ocellaris, Hugo, Naso Lituratus, Melichthys vidua, Gramma loreto, Centropyge bispinosus, Dascyllus aruanus, Siganus unimaculatus, Oxycirrhites typus.
Vælger nok RADION XR30W G4 PRO, kan dog kun finde G3 på danske hjemmesider. Håber iøvrigt èn er nok.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af peder »

Fiskehulen Horsens har gen4 på lager.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af Carsten »

Nu når der er flere kommentarer på teknikken, så vil jeg kigge lidt på fiskene.
Den Dascyllus aruanus, som du nævner, kan være en ballade mager, lige som alle andre jomfrufisk.
Naso lituratus/elegans. Bliver STORE, og kræver megen svømmeplads.
Vi er en del som har sagt at dem vil vi ikke forsøge med mere, da de desværre har en tendens til at gå fra flotte og spisende fisk til sten død på under 24 timer, uden nogen logisk årsag.
Oxycirrhites typus. Har en forkærlighed lige som alle andre koralvogtere, for alt hvad der hedder rejer. Nogle påstår at den også kan nippe koralpolypper, men det har jeg aldrig selv set.
Melichthys vidua, vil jeg mene er et direkte dårligt valg. De bliver store. Er aggressive og spiser alt hvad der hedder snegle og krabber/krebs.
Stort set alle aftrækkere er tikkende katastrofer der blot venter på at blive udløst. De kan pludseligt eksplodere og nakke alt og alle fisk i akvariet. Lige som at de i naturen lever af koraller. Hvis du gerne vil have en aftrækker, så kig istedet på den slægt som hedder Xanthichthys. De bliver ikke så store, og så er de reefsafe. Og det er muligt at holde dem i par. Men de er så heller ikke gratis


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af PoulD »

Radion er et glimrende valg, men de mål du har valgt for din kommende balje matcher desværre dårligt med det område Radion (og mange andre lamper) dækker. Én lampe vil helt sikkert ikke være nok, og selv med 2 lamper vil der være områder af din balje som får meget lidt lys.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af StarF »

Med lidt god vilje så vil en ghl mitras kunne dække området. Jeg havde en over mit på 75cm i breden og 65 i dybden det gik ok, men det er nok ikke helt optimalt. 2 ghl mitras så er du dækket godt ind. Det er den lampe jeg kan anbefale, har ingen erfaring med radion, andet de første modeller larmede noget, og blæserne stod af. De problemer er nok løst på de nye, jeg syntes bare personligt at ghl lamperne er i bedre kvalitet ud fra det jeg har set, men det er jo en smags sag, og et spørgsmål om holdning. Men skal det være led så hold dig til de store mærker. Alternativt kunne en t5 lampe med 8*24w t5 fra ati også være en mulighed.


Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af Mic4700 »

StarF skrev:1: Jeg syntes det er underligt folk anbefaler max-spect, når der har været så mange historier med de bare ikke holder.

2: Jeg gad godt du forsøgte at forklare hvad du vil opnå og hvad budgettet er, så er det langt lettere at komme med bud, for kvalitets udstyr på lys, cirkulation og skummer vil gøre mange ting lettere. Så hvad er budgettet, og hvad vil du opnå? koraller (evt hvilke), fisk? Hvis du har pengene så køb ordenligt udstyr fra starten, det betaler sig som regel, da det holder længere...

3: Cirkulation der vil jeg hellere vælge tunze end de "billige" mærker, men det er bare min holdning..

Tjek brugt marked her inde, der har været Radeon lamper, så jeg vil vælge frem for MaxSpect..
Enig med StarF her :GO , Ang. M A X S P E C T. Så bør du gå langt uden om dette mærke både hvad angår lamper og pumper , det er simpelthen konstrueret for dårligt og for billigt , holder ikke i længden , Bare se alle problem trådene med dette mærke , det taler for sig selv. Man får hvad man betaler for , ingen tvivl om det.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Venligst kommentarer til mit første setup

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg køre med en Jebao dc retur pumpe og er GLAD for den. Køb en 4000, og så såt den på lavere hastighed = den holder længere, den bruger mindre strøm, den larmer mindre.

Glæder mig til at se hvad du får sat sammen :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"