"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

skummer eller ej

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
opelastra
Reactions:

skummer eller ej

Indlæg af opelastra »

:evil: jeg har haft mange akvarier i min tid som akvarist jeg har tenkt mig og starte et saltvand akvarie op meget snart har et 250 L akvarie
jeg GAD godt og prøve og køre akvariet kun med indvendig filter bestående af svamp og vat og pumpe kapasitet er ca 5300 L timen og en 150 HQI lampe med 11000 kelvin grader MIN STORE IDE,, jeg håber på at alle de levende sten jeg vil fylde i er nok til og holde nitrat og nitrit på et 0 "er mit projekt døds dømt på forhond ????


MVH MICHAEL ( HVIDOVRE )


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Jeg vil sige at hvis du ønsker at holde fisk samt fodre disse så SKAL du have en skummer !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
knoltot
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 164
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:57
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Thy

Indlæg af knoltot »

vil også mene der skal en skummer til ellers skal der meget få fisk i og tit have et vand skifte..


MVH Thomas Jørgensen
mkr
Reactions:

Indlæg af mkr »

Jeg vil også fraråde at undlade skummeren.


opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

okay tak for jeres svar
men kender i ham kineseren lee cheen eng han har kørt akvarier uden skummer og uden filter hele akvariet var overladt til de levende sten alene og han havde da både fisk og svampe og børsteorme ja og mange andre ting i sit okay men tak endnu engang for jeres svar


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

En god skummer er det mest sikre, der skal ikke gå meget galt i et akvarie uden inden det hele vælter.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

opelastra skrev:okay tak for jeres svar
men kender i ham kineseren lee cheen eng han har kørt akvarier uden skummer og uden filter hele akvariet var overladt til de levende sten alene og han havde da både fisk og svampe og børsteorme ja og mange andre ting i sit okay men tak endnu engang for jeres svar
Ham du henviser til , var talsmand for "The Natural System" tilbage i slutningen af 80'erne, og det var som du skriver baseret på effekten af den biologiske nedbrydning der foregår i levende sten.
Men det var et yderst sårbart system, med nitratproblemer og det der trivedes bedst i det var alger. Dengang havde man aldrig rigtig succes med at holde koraller.
Hvis du ønsker et saltvandsakvarie med stenkoraller og et lille udvalg i fisk vil jeg også anbefale dig en effektiv skummer og iøvrigt rigelig og rigtig belysning.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jeg vil også til enhver tid anbefale en skummer. Men hvis du spørger dem, der har "nano reefs" (udtryk for et koralrevsakvarie i 50 liters størelsen +/- lidt), har flere af dem erfaringer med at køre uden skummer. Men for dem er hyppige vandskift heller ikke så økonomisk og tidsmæssigt belastende.


opelastra
Reactions:

Indlæg af opelastra »

okay tak for mange svar


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"