"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til selvhjælp

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
De_Grünes
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 13. feb 2015 19:27
9
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2014

Hjælp til selvhjælp

Indlæg af De_Grünes »

Kære alle,

Vi har brug for nogle råd og håber, I vil hjælpe os :pray:

Primo december købte vi et Fluval Edge på 23 liter og fyldte det med sand, saltvand (vi bruger Red Sea) og nogle levende sten, som vi købte direkte fra en anden akvarist, så vi har ikke døjet med alger.
Vi er bevidste om, at det ikke er hensigtsmæssigt med så lille et akvarie - slet ikke til saltvand - så vi håber ikke, at I vil ligge os det til last.

Nuvel, vi anskaffede os forrige lørdag vores 1. koral, en Xenia sp, samt en Dannebrogsreje. Disse så ud til at trivedes rigtig godt, og gør det til dels endnu. Få dage efter anskaffede vi os en koral med beige tråde, som tog nogle dage om at komme ud, men i dag ser den ud til at have det rigtig godt.

Sidste lørdag købte vi nogle flere koraller efter vejledning med forhandleren. En hammerkoral, en lille button polyps samt et hvid koral, der har en masse arme med små blomsterlignende hoveder.
Og nu kommer balladen..
De havde nogle fine første dage, men siden i onsdags har alle de tre nyeste været helt lukket sammen.

Vi er opmærksomme på, at proteinskummeren kører, tanken er på 25 grader og der er cirkulation via pumpen..
Værdierne er pt. NO2 + NO3: 0,0
Kh: 10,4
Salt: 1,026
Ca: 400
Mg: 1.120

Det er pt. de værdier, vi kan måle. PO4 tænker vi, at vi skal have anskaffet os et testsæt for asap.

Udover de lukkede koraller, så har en del af dem cyano bakterier på sig..

Men vi er simpelthen i vildrede! Vi ved ikke, om det er skummeren, manglende lys eller noget helt tredje, der er galt.
Vi vil bare så gerne, at vores koraller har det bedst muligt og vi putter selvfølgelig heller ikke et par klovnefisk i (som er vores plan), før det er kørt bedre ind..

Vi håber rigtig meget, at I har nogle råd og idéer til os - på forhånd tak :rolleyes:
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af thni »

Men gamle hammer døde pga manglede lys, så det kan sagtens være så noget. Har du slet ikke noget powerhead i baljen ?? :) ja po4 er også vigtig. Ellers er det super at se at der er "nye" der har forstået det tager tid at starte saltvand og ikke bare propper baljen (gjorde jeg selv ) :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af S1m0n »

Hvis i kun har den cirkulation som hængefiltret giver og i ikke har noget ekstra i form af et powerhead eller lign. Så er det her problemet ligger. Der er SLET ikke nok cirkulation i den mængde vand som hænge filtret giver.

Jeg ville til hver en tid købe sådan en her, den siger ikke en lyd og gir et fantastisk flow:
http://www.fish-street.com/jebao_wp-10_4000l_wave_maker
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af bima »

Mg er meget lav.
Om det er synderen,tør jeg ikke skrive under på.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
De_Grünes
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 13. feb 2015 19:27
9
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af De_Grünes »

Tak for jeres rigtig gode input! :)

Vi har sådan en her i akvariet (mener det er den på 23 W) http://www.petworld.dk/indvendige-akvar ... ariefilter" onclick="window.open(this.href);return false;

Skal vi derudover også have en powerhead?
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af S1m0n »

Jeg ville nok skifte det ud med den jeg linker til eller noget tilsvarende. Da den du har i nu gir en kraftig hård og direkte stråle. Den anden vil gi en meget mere varierende og blødt flow.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Nicklossi »

Har du de standard halogen lys over?
Jeres mg er lav og kh er høj. Ville også se at få målt jeres po4 hurtigst muligt.
Hvor ofte og hvor meget vand skifter i? :)
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af den_ »

som skrevet på fjæsbook så er det hverfald ikke nok lys over 2x2w led spot og blå diodebånd over er ikke nok lys og som bima skriver er din mg meget lav samt at Lps vil gerne have noget næring.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af amddurin »

Nå, nu kan vi da se balladen af de FB grupper, nu har vi jo kun et udpluk af info i denne tråd, resten står åbenbart på FB???

Jeg ville ikke turde have mere end en fisk i så lille akv. men måske det kan gå med hyppige vandskifte og små fisk...

Jeg har kun lidt NO3, 2½ - 5, men alligevel alge/cyano belægninger omkring mine koraller og har lige sat en nummer 2 pumpe i + skal have måle om der er meget PO4 i - skifter pt ca. 8L hver uge i et 20L for at sikre mig at NO3 og PO4 kommer ned...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Carsten »

S1m0n skrev:Hvis i kun har den cirkulation som hængefiltret giver og i ikke har noget ekstra i form af et powerhead eller lign. Så er det her problemet ligger. Der er SLET ikke nok cirkulation i den mængde vand som hænge filtret giver.

Jeg ville til hver en tid købe sådan en her, den siger ikke en lyd og gir et fantastisk flow:
http://www.fish-street.com/jebao_wp-10_4000l_wave_maker
En 4000 liters pumpe i et akvarie på 23 liter! Mon ikke det lige er i overkanten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Carsten »

amddurin skrev:Nå, nu kan vi da se balladen af de FB grupper, nu har vi jo kun et udpluk af info i denne tråd, resten står åbenbart på FB???

Jeg ville ikke turde have mere end en fisk i så lille akv. men måske det kan gå med hyppige vandskifte og små fisk...

Jeg har kun lidt NO3, 2½ - 5, men alligevel alge/cyano belægninger omkring mine koraller og har lige sat en nummer 2 pumpe i + skal have måle om der er meget PO4 i - skifter pt ca. 8L hver uge i et 20L for at sikre mig at NO3 og PO4 kommer ned...

Det er jo som sådan meget let. Enten disker tråd starter op med de informationer han har lagt på facebook. Eller osse så må han nøjes med at få svar på facebook. Hvem der så gider svare der
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af S1m0n »

Carsten skrev:
S1m0n skrev:Hvis i kun har den cirkulation som hængefiltret giver og i ikke har noget ekstra i form af et powerhead eller lign. Så er det her problemet ligger. Der er SLET ikke nok cirkulation i den mængde vand som hænge filtret giver.

Jeg ville til hver en tid købe sådan en her, den siger ikke en lyd og gir et fantastisk flow:
http://www.fish-street.com/jebao_wp-10_4000l_wave_maker
En 4000 liters pumpe i et akvarie på 23 liter! Mon ikke det lige er i overkanten
Jeg kørte da med en vortech mp10 i mit edge da jeg havde det.
Pumpen ka jo drosles helt ned til nul næsten med den omformer de anbefaler at købe med.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Carsten »

S1m0n skrev:
Carsten skrev:
S1m0n skrev:Hvis i kun har den cirkulation som hængefiltret giver og i ikke har noget ekstra i form af et powerhead eller lign. Så er det her problemet ligger. Der er SLET ikke nok cirkulation i den mængde vand som hænge filtret giver.

Jeg ville til hver en tid købe sådan en her, den siger ikke en lyd og gir et fantastisk flow:
http://www.fish-street.com/jebao_wp-10_4000l_wave_maker
En 4000 liters pumpe i et akvarie på 23 liter! Mon ikke det lige er i overkanten
Jeg kørte da med en vortech mp10 i mit edge da jeg havde det.
Pumpen ka jo drosles helt ned til nul næsten med den omformer de anbefaler at købe med.
Synes du ikke det er lidt tåbeligt at give mere for en pumpe til akvariet end resten koster?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Carsten »

De_Grünes skrev:Kære alle,

Vi har brug for nogle råd og håber, I vil hjælpe os :pray:


Nuvel, vi anskaffede os forrige lørdag vores 1. koral, en Xenia sp, samt en Dannebrogsreje. Disse så ud til at trivedes rigtig godt, og gør det til dels endnu. Få dage efter anskaffede vi os en koral med beige tråde, som tog nogle dage om at komme ud, men i dag ser den ud til at have det rigtig godt.

Sidste lørdag købte vi nogle flere koraller efter vejledning med forhandleren. En hammerkoral, en lille button polyps samt et hvid koral, der har en masse arme med små blomsterlignende hoveder.
Og nu kommer balladen..
De havde nogle fine første dage, men siden i onsdags har alle de tre nyeste været helt lukket sammen.

Vi er opmærksomme på, at proteinskummeren kører, tanken er på 25 grader og der er cirkulation via pumpen..
Værdierne er pt. NO2 + NO3: 0,0
Kh: 10,4
Salt: 1,026
Ca: 400
Mg: 1.120

Det er pt. de værdier, vi kan måle. PO4 tænker vi, at vi skal have anskaffet os et testsæt for asap.

Udover de lukkede koraller, så har en del af dem cyano bakterier på sig..

Men vi er simpelthen i vildrede! Vi ved ikke, om det er skummeren, manglende lys eller noget helt tredje, der er galt.
Vi vil bare så gerne, at vores koraller har det bedst muligt og vi putter selvfølgelig heller ikke et par klovnefisk i (som er vores plan), før det er kørt bedre ind..

Vi håber rigtig meget, at I har nogle råd og idéer til os - på forhånd tak :rolleyes:
Lad os starte fra en ende af. Hvad måler du værdierne i vandet med?? Hvad måler du saltholdigheden med?
Vil mene at det var et halvdårligt råd du har fået fra forhandlerens side. En hammerkoral, kræver at der er nogenlunde styr på de forskellige værdier, og det kan vi så konstatere at der ikke er. Den " hvid koral, der har en masse arme med små blomsterlignende hoveder." Det er formentlig en Dendronephthya eller lign. De er meget svære at holde i et stort akvarie og totalt umulige i et så lille akvarie. Men et par billeder vil hjælpe gevaldigt på vores ide om hvad du har i akvariet.
Cyano bakterier kommer som regel hvor der er en ubalance i værdierne.

Der skal helt klart mere cirkulation i akvariet end du får fra filteret.
Om det skal være den pumpe som en anden linkede til eller den her
http://www.ebay.com/itm/360-Circulation ... 1e984acd60" onclick="window.open(this.href);return false;
Det bestemmer du helt selv.
Du skal op og have noget som ligner 20-30x akvariet størrelse i cirkulation og gerne meget mere
De_Grünes
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 13. feb 2015 19:27
9
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af De_Grünes »

Mange tak for kommentaren og ikke mindst de konkrete råd.

Vi har netop nu tilført næring, mg koncentrat og sidder på nettet og leder efter en powerhead.

Der kommer lige et billede af den hvide koral :)
De_Grünes
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: fre 13. feb 2015 19:27
9
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2014

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af De_Grünes »

Hvid koral
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:
amddurin skrev:Nå, nu kan vi da se balladen af de FB grupper, nu har vi jo kun et udpluk af info i denne tråd, resten står åbenbart på FB???

Jeg ville ikke turde have mere end en fisk i så lille akv. men måske det kan gå med hyppige vandskifte og små fisk...

Jeg har kun lidt NO3, 2½ - 5, men alligevel alge/cyano belægninger omkring mine koraller og har lige sat en nummer 2 pumpe i + skal have måle om der er meget PO4 i - skifter pt ca. 8L hver uge i et 20L for at sikre mig at NO3 og PO4 kommer ned...

Det er jo som sådan meget let. Enten disker tråd starter op med de informationer han har lagt på facebook. Eller osse så må han nøjes med at få svar på facebook. Hvem der så gider svare der
Nu er der endnu ikke indført pligt til at svare herinde.

Så, som i alle andre tråde, kan man vel pænt spørge ind til informationer hos trådstarter.

Ellers er det faktisk helt okay at lade være med at svare, der er også andre på forum som kan hjælpe.

Kan iøvrigt slet ikke se hvad problemet har med Facebook at gøre.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af PoulD »

De_Grünes skrev:Hvid koral
Tror det er en Alveopora (men ikke en hvid, nok blot lidt bleg)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Carsten »

De_Grünes skrev:Mange tak for kommentaren og ikke mindst de konkrete råd.

Vi har netop nu tilført næring, mg koncentrat og sidder på nettet og leder efter en powerhead.

Der kommer lige et billede af den hvide koral :)
Tilført næring???
Som Poul skriver er det en Alvopora, men stadig ikke en let koral
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af amddurin »

@AndersGS: Vi ved jo IKKE hvad der allerede er svaret når vi ikke læser andre steder end herinde - deri ligger problemet...
Senest rettet af amddurin lør 14. feb 2015 18:01, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af amddurin »

@Carsten: Hvis de er sikre på 0.00 i NO3, så skal der vel lidt nærring til, så korallerne har noget at leve af...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Carsten »

amddurin skrev:@Carsten: Hvis de er sikre på 0.00 i NO3, så skal der vel lidt nærring til, så korallerne har noget at leve af...

:beer:
Det er vi ikke uenige om, det var mere hvad det var for noget der var hældt i akvariet.
Jeg har aldrig set en flaske hos forhandleren hvor der bare står næring.
Jesper ØH
Reactions:

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Jesper ØH »

amddurin skrev:@AndersGS: Vi ved jo IKKE hvad der allerede er svaret når vi ikke læser andre steder end herinde - deri ligger problemet...
Kunne jo være tonen var lidt anderledes på FB, og det var derfor folk spørger andre steder end her ???
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af amddurin »

Jesper ØH skrev:
amddurin skrev:@AndersGS: Vi ved jo IKKE hvad der allerede er svaret når vi ikke læser andre steder end herinde - deri ligger problemet...
Kunne jo være tonen var lidt anderledes på FB, og det var derfor folk spørger andre steder end her ???
- Det må de skam osse gerne, jeg syntes bare ikke om at man stiller præcis det samme spørgsmål 2 forskellige steder på samme tid, så folk derved kan sidde og svare på det samme uden at vide hvad andre allerede HAR skrevet det andet sted...
- fint at flere giver til kende at de er af samme mening som det nogle andre allerede har skrevet, det er bare ikke til at se de andre meninger hvis det står i flere forskelige forums...

- Folk kan da lige give FB chance 1 dags tid, FØR de skriver det samme herinde... (Eller omvendt.)

(Vi bliver jo osse advaret herinde når der er skrevet et eller flere indlæg mens vi har skrevet et svar, så vi kan genvurderer om vi vil poste det vi har skrevet...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hjælp til selvhjælp

Indlæg af Anden »

Hej de grunes Jeg har selv et fluval edge 23 og det køre med det originale filter og en jebao wp10 og den passer perfekt til mit akvarie dog køre den kun på trin 3 wave som er den laveste indstilling men det er meget svært at holde med de små lamper der passer under låget så jeg bruger en 36watts cree led lampe der er håndbygget i England eller sagt på nydansk en 36watts do it your self led lampe med stor succes.
Du kan godt købe noget po4 fjerner som du ligger i det originale filter og så SKAL du huske at rense og skift de svampe og poser der ligger i det originale filter hvis du alså stadig bruger det.

Edit: jeg har kun en fisk (mini Hugo aka salarias segmentatus mod alger) og en reje (mod glasroser)plus mange koraller.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"