"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

tid til fisk

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 29. nov 2014 23:51
9
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2014

tid til fisk

Indlæg af Kasseren »

ja nu er mit bette 54L ved at være klar til fisk, og har læst mig til at man jo ikke skal komme for meget i af gangen og ja der kan jo heller ikke være så meget i den lille smule vand... men det jeg så vil høre om hvordan står til til med koraller, kan jeg fx smide 2 klovn og en anemone i på samme tid eller skal anemonen vente eller må den komme i før eller hvordan fungenere det??
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: tid til fisk

Indlæg af Mikkel E »

Hold dig langt væk fra anemonen!

De 2 klovnfisk kan du godt putte i, start evt. med lidt blødkoraller så som: Sarcophyton, Lobophytum, Skiveanemoner, Polypper etc.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Nicklossi »

Jeg ville også passe på med anemonen.
Evt en euphyllia kan være god, og er også en rigtig flot koral. :)

Fiskene ville jeg også bare komme i med det samme. Vær sparsom med fodringen, de skal have mindre end man tror :)
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 29. nov 2014 23:51
9
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Kasseren »

men plejer klovnfisken ikke og ha en anemone at bo i eller er det bare fantasi?
meningen er der osse skal to stk. chromisser i, tror jeg de hedder ( nemo's ven ;-) ) og så tænker jeg en enkelt hugo, da den sku være god for akvariumet?
nicklossi.. den koral du skriver er jo rigtig fin, men er det en man kan smide i sammen med de første fisk, eller fungere det på samme måde som med ikke at smide for mange fisk i af gangen? :-)
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: tid til fisk

Indlæg af Gulkan »

En Hugo er god til alger har du ingen behøver du den ikke. En anemone i 60l vand ville jeg heller ikke gøre køb heller en hammer koral til klovnen som de andre skriver. men det er ikke alle klovne der går i hverken anemone ell. andet.

Mvh.
Esben :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: tid til fisk

Indlæg af Gulkan »

Nu kan jeg ikke lige huske nemo filmen men håber ikke det er Dorry du mener som du vil have to af? :-)
1000 l fra den 6/1-2019
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 29. nov 2014 23:51
9
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Kasseren »

gulkan...
jo det er min søn der mener at vi skal ha "dora" ;-) det er denn blå med en sort stribe hen over ryggen.. er den da ikke så slet at ha eller?
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Nicklossi »

Hammerkorallen kan godt komme i sammen med fiskene.
Hvis det er den blå dory du vil have i, så er det en paracanthurus heptatus, og den har du bestemt ikke plads til i dit akvarie.
Jeg ville ikke anbefale mere end to klovne og evt en reje i akvariet.

Chromis skal helst gå 5-7 stykker, og kræver at blive fodret ofte.
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 29. nov 2014 23:51
9
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Kasseren »

nicklossi... men vil jeg ikke kunne købe to i små størrelse, da jeg ha set de kan blive okay store og så evt komme af med dem når de er vokset? de helt små kræver jo ikke så meget plads :-)
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: tid til fisk

Indlæg af Gulkan »

Kasseren skrev:nicklossi... men vil jeg ikke kunne købe to i små størrelse, da jeg ha set de kan blive okay store og så evt komme af med dem når de er vokset? de helt små kræver jo ikke så meget plads :-)
De kræver meget svømmeplads så det ville være syndt også selvom de små og to helt udelukket hvis du spørg mig! :-) få lidt erfaring med det lille og opgrader sener til et hvor det kan lade sig gøre.
1000 l fra den 6/1-2019
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Nicklossi »

Enten større akvarie eller få små fisk. Det andet bliver noget rod :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: tid til fisk

Indlæg af MoG »

Kasseren skrev:nicklossi... men vil jeg ikke kunne købe to i små størrelse, da jeg ha set de kan blive okay store og så evt komme af med dem når de er vokset? de helt små kræver jo ikke så meget plads :-)

Hvis du mener to paracanthurus hepatus / palet kirurger , er det uanset størrelsen HELT ude i hampen og smide sådan 2 i et 54l! :W Nogen har små kirurger i mindre akvarier, hvilket man efter min mening ikke bør!..
Morten
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Nicklossi »

Har man akvarier ret meget under 250-300 liter ville jeg ikke smide kirurger i, med mindre de er små, og man har planlagt en opgradering inden de bliver for store :)
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 29. nov 2014 23:51
9
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Kasseren »

Dette 54l er en prøve start for mig og jo det skal helt klart være i den lille størrelse af fisk jeg skal ha og ha det stadig fanget mig til sommer er det min plan af opgradere til omkring et 250l istedet med nogle flere muligheder og hvor jeg med fordel vil kunne flytte de første fisk med over :-)
Men vil det virkelig være helt ude i hegnet hvis de er små nok? For så vil sønnen godt nok blive ked af det.
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: tid til fisk

Indlæg af Mikkel E »

Efter min mening ja.
Det største problem med små kirurger er at de er meget tynde når de kommer hjem og de skal have masser af mad, hvilket ikke hænger sammen vandmængden i akvariet.

Dory/Dorit er da så vidt jeg husker ikke Nemo's ven, det er vel faren som er ude at lede efter Nemo, sammen med Dory/Dorit ;)

Hvis du vil have en ven til Nemo og det skal være relateret til filmen, så kunne du måske gå efter en Gramma loreto.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Nicklossi »

Jeg ville på ingen måde nogensinde komme sådan en fisk i så lille akvarie :-)
Du kan evt læse lidt om de forskellige fiskhttp://www.saltvandswiki.dk" onclick="window.open(this.href);return false; :)
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 29. nov 2014 23:51
9
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Kasseren »

Ja så kunne det godt lyde som om jeg er kommet til at love bette lidt for meget :-) bliver ikke sjovt at skuffe den bette knægt på 4
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Nicklossi »

Jeg synes du skal starte op med 300 liter i stedet. Det er ikke ret meget dyrere, det er nemmere, han bliver gladere, og det er federe med mere plads ;)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: tid til fisk

Indlæg af MoG »

Kasseren skrev:Ja så kunne det godt lyde som om jeg er kommet til at love bette lidt for meget :-) bliver ikke sjovt at skuffe den bette knægt på 4
Så må fatter opgradere akvariet! :wink:
Morten
Kasseren
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 19
Tilmeldt: lør 29. nov 2014 23:51
9
Postnummer: 8860 Ulstrup
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Kasseren »

nicklossi og mog... hehe ja hvis man ikke selv kan bruge kronerne, så kan de små sku selvom de kun er der hver anden weekend :-P
men ja vil bestemt gerne ha noget der er størrere, da vil jeg da lige være helt sikker på det er mig først, men ville jo osse være dumt og starte nyt nu, når det bette lige er blevet klar til fisk og man har lovet knægten at vi skal ud at købe når han kommer igen :-)
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: tid til fisk

Indlæg af jonas _sandager »

Kasseren skrev:Ja så kunne det godt lyde som om jeg er kommet til at love bette lidt for meget :-) bliver ikke sjovt at skuffe den bette knægt på 4
Men det er jo så alligevel noget sjovere, end at skulle forklare poden hvorfor Dori er død, efter man kom den i et alt for lille akvarie ;)

God vind med akvariet :)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: tid til fisk

Indlæg af Nicklossi »

Jonas har en pointe ;)
Det er ikke ret meget dyrere at starte 200-300 liter op ifht at starte et 54 op. Og skal du have et par fisk og ikke alverden af koraller, så er det heller ikke så dyrt at have kørende :-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"