"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fisk i nano tank på 23liter?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Anden »

Hej jeg har overtager et "kørende" akvarie edge 23liters med en svensker damsel og et par klovne, vil jeg kunne få styr på værdiger med dem i? Kan jeg beholder damsel? To klovne er vel for meget men er det muligt at holde en anden fisk i sådan lille tank jeg håber lidt på at en Hugo kunne gå der alene men hvad tænker i?

Der er lige nu en eremit en damsel og to klovne, der var glasroser med ellers ik andet end det alm kravl så jeg har prøvet med en montipora digitata som prøve og den er fint, jeg vil ende med en montipora tank med mange farver.
Billede
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Meller »

Jeg ville nok kun holde max to små fisk i så lille et akvarium, et lille klovnepar kunne måske nok gå, ellers så kan de to her være en mulighed jeg nok selv ville gå med :-)
liopropoma swalesi
Elacatinus multifasciatus
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Jones »

Jeg har selv haft et edge, som var proppet med koraller. Det kan sagtens lade sig gøre, men kræver meget arbejde. Der skal skiftes vand HVER uge og du må ikke overfodre. jeg havde to små klovne, som jeg håndfodrede for at undgå en masse spild på bunden. Hvis jeg var dig ville jeg afskaffe alle tre fisk og købe en lille bitte hugo, hvis det er sådan en du bedst kan lide.
o_O
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Anden »

Jeg har set flere der har 2-3 fisk i et lille akvarie men jeg syntes de alle køre et til to år og så er det slut og så tænker jeg noget må jo være gået galt og i mit er fosfat meget højt er det mon belastning eller brug af hanevand og ik ro-vand? Ham der havde det før mig havde rigtig mange koraller og dyr som er døde og fosfat glasroser og en lille krabbe har ik hjulpet gætter jeg på.

Jeg prøver at bytte de to klovne og damsel til en Hugo og en L wurdemanni reje til roser alger.

Mange tak for hurtige svar.

Hovsa lige et til kan jeg bruge de der rowa kugler sammen med kul?
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af MoG »

Hanevand kan være årsag til mange problemer ... Hvis du både bruger hanevand og har 3 fisk i 23 liter, ja så tror jeg det bliver en udfordring hvis du har tænkt dig at fylde det lille Akvarie med koraller ..

God ide med at finde en Reje Til glasroserne og komme af med nogle fisk! Og skift til osmosevand! Et anlæg til den størrelse Akvarie kan købes fra nyt til 3-400kr eller brugt for 150-200kr ca..

Rowa er ikke i "kugler"! Men ja,'rowa kan bruges mod fosfat.. Dog er det mest effektivt i en reaktor .
Senest rettet af MoG ons 3. sep 2014 10:24, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Jones »

Se om du kan finde en hugo, der er så lille som muligt. Og brug evt foder, som synker ned på bunden så den kan spise det hele. Det går hurtigt ud over vandet hvis foderet bare bliver blæst rundt og ender alle andre steder end i fiskens mund. Jeg stoppede selv med mit edge fordi der var så meget arbejde i at holde værdierne på plads. Hvis man satser på nemme koraller, hammerkoral, duncan, discosoma og andre LPS og blødkoraller, så er det slet ikke så besværligt. Mine LPS voksede helt vildt pga alt den næring der var i vandet. Min digitata og staghorn havde det også fint, men sidstnævnte blev fed og brun. Anyways, held og lykke. Jeg håber at det bliver godt. Og til slut, brug osmosevand. Det kan gøre en verden til forskel :) Det gjorde det for mig.
o_O
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Anden »

Jeg bruger ro-vand og den blå red sea salt og det der færdig "Natures Ocean Nutri Seawater" som de har gjort kendt i tanked. Skifter 4 liter to gange om ugen her i starten og så er planen 6 liter om ugen og kul filter og 5kg Fiji levende sten i de 23 liter vand.
Billede
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af nbd »

Hvad med en friedmani? Den bliver ikke stor
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Anden »

De 3 fisk ud og en Hugo i så fik jeg også en stor klat Caulerpa Taxifolia (alge) fuld af små rørorme som min datter syntes ligner prinsesse kjoler i bytte og købte to kg levende sten så nu er der ca 7 kg.
Jeg tror jeg må købe nogle af de store kalkrørorme til min datter hun blev helt vild med dem og Hugo.
Et hurtig foto her i dag.
Vedhæftede filer
image.jpg
Billede
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Er jeg den eneste der tænker at en Hugo (omend en lille én) er helt galt til 23L?
Hvis den kommer videre når alger er spist og den begynder at blive tynd, så er det selvfølgelig fint. Men det burde blive en meget kort fornøjelse med sådan et lille akvarie. De er jo rene ædemaskiner, der forbrænder lynhurtigt.
Jeg ville mene at et 120L fyldt med sten, er et minimum til en Hugo
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg tænker det sammen, en Hugo kan ikke klare den særlig længe i den lille balje, jeg kunne ikke holde den i live i mit 120L Nano da først indkøringen var over, så mener også den er helt gal.

Det er da heller ikke den flotteste el sjoveste fisk nu hvor det er den eneste fisk?!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Carsten »

Simon Lillebrohus skrev:Er jeg den eneste der tænker at en Hugo (omend en lille én) er helt galt til 23L?
Hvis den kommer videre når alger er spist og den begynder at blive tynd, så er det selvfølgelig fint. Men det burde blive en meget kort fornøjelse med sådan et lille akvarie. De er jo rene ædemaskiner, der forbrænder lynhurtigt.
Jeg ville mene at et 120L fyldt med sten, er et minimum til en Hugo
Jeg vil give dig ret, en Hugo i et 23 liter, det kommer ikke til at gå.
Og der ser jo heller ikke lige frem ud til at være noget den kan leve af.

Men det regulerer fisken ofte selv. Når der ikke er noget den kan leve af, så springer den ofte ud af akvariet
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Bingocaller »

Carsten skrev:
Simon Lillebrohus skrev:Er jeg den eneste der tænker at en Hugo (omend en lille én) er helt galt til 23L?
Hvis den kommer videre når alger er spist og den begynder at blive tynd, så er det selvfølgelig fint. Men det burde blive en meget kort fornøjelse med sådan et lille akvarie. De er jo rene ædemaskiner, der forbrænder lynhurtigt.
Jeg ville mene at et 120L fyldt med sten, er et minimum til en Hugo
Jeg vil give dig ret, en Hugo i et 23 liter, det kommer ikke til at gå.
Og der ser jo heller ikke lige frem ud til at være noget den kan leve af.

Men det regulerer fisken ofte selv. Når der ikke er noget den kan leve af, så springer den ofte ud af akvariet
Men det er sgu lidt svært i et Edge ;)

Ud med den - den passer absolut ikke i 23 liter! Der findes mange andre små fisk der er sjovere og som du nemt kan fodre
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Jones »

hvorfor kan man ikke fodre en hugo? Jeg havde en, som spiste alt hvad jeg gav den. Den blev dog solgt videre da jeg solgte akvariet.
o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:hvorfor kan man ikke fodre en hugo? Jeg havde en, som spiste alt hvad jeg gav den. Den blev dog solgt videre da jeg solgte akvariet.
Det kan man måske også, men det er bestemt ikke ret mange af dem, der er villig til tage andet foder end de alger den kan gnave i sig
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Jones »

Wow, det vidste jeg ikke. Den jeg købte hos fyns akvariecentrum spiste pellets og andet tørfoder fra første dag. Men ok, så kan jeg godt se at mit forslag ikke var det bedste. Det var baseret på egne erfaringer.
o_O
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af amddurin »

Jeg syntes at det kan være svært nok at holde NO3 nede i mit 20L selv med kun én lille 3cm klovn... (Dog fodre jeg nok osse lidt for meget, men den skal jo osse have nok at leve af...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Simon Lillebrohus
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 272
Tilmeldt: søn 29. jul 2012 10:37
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2012

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Simon Lillebrohus »

Min gamle Hugo spiste også alt hvad der om forbi den. Men det var ikke nok til den, hvis ikke der samtidigt var masser af alger. Tror ikke at de får ret meget næring ud af andet end algerne. Det samme gælder mht. at fodre med Noritang. Jo da.. den spiste det ganske vist, men 10 sekunder efter kom det ud af den anden ende og lignede STADIG noritang! ;)
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Anden »

Nu har jeg ik haft min Hugo så længe men den spiser ristet nori tang og tørfoder han er ca 4cm.

Vil det sige jeg ik kan have en Hugo? Så må jeg jo spørge igen hvilken fisk mener i jeg kan holde i 23 liter?

Det er ok hvis i ik mener jeg kan holde fisk men det ville da være god stil at svare på spørsmål når man laver et indlæg, så i må da godt lige komme med forslag efter i har pillet andres forslag ned.
Billede
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Meller »

Meller skrev:Jeg ville nok kun holde max to små fisk i så lille et akvarium, et lille klovnepar kunne måske nok gå, ellers så kan de to her være en mulighed jeg nok selv ville gå med :-)
liopropoma swalesi
Elacatinus multifasciatus
:K
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Carsten »

Når du nu spørger så direkte.
Der findes et par slægter af fisk som er perfekte til så små akvarier.
Fisk der ikke bliver mere end 2-3 cm. Og som man ikke kan have i større akvarier, af den simple grund de bliver æde eller simpelthen forsvinder i akvariet på grund af størrelsen.
Slægter som Aioliops, Antilligobius, Elacatinus, Eviota og flere andre.
kig evt. på http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Anden »

Jeg takker for råd og vejledning.

Jeg må læse noget mere på fisk da jeg syntes at huske mange af de helt små lever meget kort eller er stime fisk.
Billede
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af KasperT »

Jeg er ved at lave dette site hvor man fx kan søge efter fisk til lille akvarie.
Det er ikke færdigt og der mangler en del fisk endnu.
Men måske du kan få lidt inspiration.

http://reefapp.net/da/lex/searchresulta ... yColors=__" onclick="window.open(this.href);return false;
/Kasper

Website: Reef App
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Meller »

Kasper kan du ikke finde ud af levetider også? det er ret vigtigt for nogle af fiskene, en Eviota pellucida bliver fx kun 6 uger ;-) jeg var nemlig selv ved at købe en, men dobbeltjekede i en arts bog jeg havde og kunne se de ofte kun levede i så kort tid :-( dog skulle de vidst ikke være et problem at få til at gyde, så kunne jo godt være man kunne lave et lille arts akvarie med nogle stykker af dem i og håbe på det ville løbe rundt, men kræver en del viden og tilførsel af mikroskopisk foder :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af KasperT »

Tak for input.
Det er nu opdateret :-)
/Kasper

Website: Reef App
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Meller »

du må nok selv hellere lige undersøge det så det er helt sikkert, sidder ikke lige med bogen ved hånden :-)
men fed side, kunne være fedt med en menu hvor man kunne indtaste sit akvarie størrelse, også dukkede alle fisk op som kunne passe ind :-p
men nu skal det jo ikke handle om din website her :-) undskyld det lige kom på et sidespor :-)

men der er mange gobier der ikke kræver ret meget plads, det er en god idé at kigge på dem :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af amddurin »

- Jeg mente osse at der kunne være en lille klovn uden problemer, hvis man ikke overfodre og holder lidt øje med andre alger end de grønne og måler NO3 samt skifter 5-10L vand hver 14dg.
- Fisk tåler en del NO3, men det gør koraller som SPS ikke...
- Det afhænger osse af hvor gode dine LS er... (Lette og porøse og gerne flere kg. af dem.)
- Jeg har det flade udstrømmer rør fra returpumpen i in iBox ca. 45 grader på skrå + der peger skråt nedad - det giver bedre flow...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Carsten »

Meller skrev:Kasper kan du ikke finde ud af levetider også? det er ret vigtigt for nogle af fiskene, en Eviota pellucida bliver fx kun 6 uger )
Hvor har du dog det fra??
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af KasperT »

Carsten skrev:
Meller skrev:Kasper kan du ikke finde ud af levetider også? det er ret vigtigt for nogle af fiskene, en Eviota pellucida bliver fx kun 6 uger )
Hvor har du dog det fra??
Det står i min "500 essential to know marine fish".
Men har ikke kunnet finde andre kilder.
Der står også at det ikke gælder for alle fisk af denne art.
Nogen der har erfaringer med den?
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fisk i nano tank på 23liter?

Indlæg af Carsten »

KasperT skrev:
Carsten skrev:
Meller skrev:Kasper kan du ikke finde ud af levetider også? det er ret vigtigt for nogle af fiskene, en Eviota pellucida bliver fx kun 6 uger )
Hvor har du dog det fra??
Det står i min "500 essential to know marine fish".
Men har ikke kunnet finde andre kilder.
Der står også at det ikke gælder for alle fisk af denne art.
Nogen der har erfaringer med den?
Når du ikke kan finde det andre steder, så er det nok fordi det ikke er rigtigt.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"