"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forhandlers "historie" om cromis

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af KTR »

Var lige forbi en næsten lokal pusher for at købe nogle snegle til mit nystartede. Spurgte til en cromis, da jeg var af den opfattelse at de var gode at starte med da de er hårdføre. Der var dog kun en enkelt så den blev ikke købt. Men fik at vide at jeg heller ikke kunne have mere end 1 i mit akvarie. Også selvom DT er 2 meter langt. Cromis er nemlig territoriale og aggressive mod hinanden. MÅSKE kunne jeg holde flere hvis jeg fik dem som små!

Dette strider mod alt hvad jeg har læst om blå-grøn Cromis. Både herinde, andre steder og hvad folk rent faktisk holder i deres akvarier. Men da jeg ingen praktisk erfaring har med cromis skal jeg bare lige have jer til at mane den i jorden da jeg gerne vil have nogle stykker på et tidspunkt. På forhånd tak :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af AndersGS »

Er du sikker på I ikke har snakket forbi hinanden?

Chrysiptera cyanea passer nemlig perfekt på beskrivelsen :GO
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af Meller »

En chromis er en stimefisk og kan ikke blive holdt af lene, så i har forhåbenligt snakket ved siden af hinanden :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af Meller »

og 2 meter langt avkarium lyder ret stort, jeg ville slet ikke være bekymret for at havde en 10-15 stykker gående hvis jeg havde så stort akvarium ;-)
har haft 2 i et 63 liters uden problemer ;-) men det nok også lige i underkanten, der burde havde været mere plads :-) men de er også kommet videre :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af MoG »

Meller skrev:En chromis er en stimefisk og kan ikke blive holdt af lene, så i har forhåbenligt snakket ved siden af hinanden :-)
Hvem er hende Lene du taler om , som ikke kan holde chromis?? :hehe: det gaasss! :biggrin:

Mht. Hensyn til de 2 m Akvarie du taler om meller, så KAN det jo være at det er 2 meter langt, men 30cm i dybden og 25cm i højden .. :wink:
Så måske trådstarter lige skulle nævne antal liter?

Tror nu også at der er Tale om en misforståelse , som Anders skriver...

Jeg har en lille flok på 5 i 720l , hvoraf de 4 blev købt sammen og den 5 kom i 14 dage senere .. Den hookede bare op med de andre og blev en del af flokken med det samme!
Morten
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af Meller »

MoG selv med de ret usandsynlige mål du kommer med vil akvariet da være egnet :-) de behøver ikke rigtig stor dybde eller højde, det der er mest vigtigt er vel enligt de kan få nogle gode svømmeture frem og tilbage så de kan holde sig i form? :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af MoG »

Det var nu også mest ment i sjov, at jeg påpegede det! :wink:
Morten
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af Meller »

fangede jeg godt ;-) du burde havde overrevet lidt mere ;-p men altså kunne jo være, så vidt jeg husker havde kenneth et der ikke var dybere en der lige var pads til en cirkulationspumpe og en 15-20 cm højt, kan ikke huske længden, men ret sikker på det var over 1 meter :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af kodyl »

KTR skrev:Var lige forbi en næsten lokal pusher for at købe nogle snegle til mit nystartede. Spurgte til en cromis, da jeg var af den opfattelse at de var gode at starte med da de er hårdføre. Der var dog kun en enkelt så den blev ikke købt. Men fik at vide at jeg heller ikke kunne have mere end 1 i mit akvarie. Også selvom DT er 2 meter langt. Cromis er nemlig territoriale og aggressive mod hinanden. MÅSKE kunne jeg holde flere hvis jeg fik dem som små!

Dette strider mod alt hvad jeg har læst om blå-grøn Cromis. Både herinde, andre steder og hvad folk rent faktisk holder i deres akvarier. Men da jeg ingen praktisk erfaring har med cromis skal jeg bare lige have jer til at mane den i jorden da jeg gerne vil have nogle stykker på et tidspunkt. På forhånd tak :)
Med den historie kan det da næsten kun ha været i Flensborg du var..... de aner intet om de fisk de sælger og siger direkte forkerte ting til folk.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af Carsten »

Lige for at korrigere dig.
En Chromis er bestemt ikke en hårdfør fisk.
Køber du f.eks. en flok på 10 stk. Så regn ikke med at der er mere end 6-7 stk. tilbage et par måneder senere.
Når de så er blevet vænnet til akvarie forhold, så er de hårdføre, men ikke i starten.
Og hvorfor så det?
I naturen spiser de mere eller mindre konstant, og det kan de som regel ikke i akvarier. Det får de svageste til at bukke under
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:Lige for at korrigere dig.
En Chromis er bestemt ikke en hårdfør fisk.
Køber du f.eks. en flok på 10 stk. Så regn ikke med at der er mere end 6-7 stk. tilbage et par måneder senere.
Når de så er blevet vænnet til akvarie forhold, så er de hårdføre, men ikke i starten.
Og hvorfor så det?
I naturen spiser de mere eller mindre konstant, og det kan de som regel ikke i akvarier. Det får de svageste til at bukke under
Enig - jeg plejer nu egentlig at have gode erfaringer med Chromis, men har før købt dem i en rimelig størrelse, denne gang har jeg købt i str small dvs ca 3 cm, nu er jeg nede på 1 tilbage af 6 stk og der bliver vel at mærke ikke sparet på foderet, men det er som du siger optimalt med en 2-3 gange dagligt, især med de helt små. De skulle efter sigende have meget små maver og heraf de store behov for foder løbende.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af MoG »

Jeg har haft den lille flok på 5 stykker i ca 3 måneder. De er str. XS - virkelig små! Har fodret dem - for det meste- to gange dagligt. Den seneste måneds tid er der dog skruet ned for fodringen. De får nu kun een gang dagligt, men bliver forkælet en gang imellem med 2 x fodring!:-)

Har indtil videre - 7-9-13 - ikke mistet nogle af dem...
Morten
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af AndersGS »

MoG skrev:Jeg har haft den lille flok på 5 stykker i ca 3 måneder. De er str. XS - virkelig små! Har fodret dem - for det meste- to gange dagligt. Den seneste måneds tid er der dog skruet ned for fodringen. De får nu kun een gang dagligt, men bliver forkælet en gang imellem med 2 x fodring!:-)

Har indtil videre - 7-9-13 - ikke mistet nogle af dem...
Det lyder også til du har gjort det rigtige :GO

Men nu er cyanidfiskeriets tid formentlig nok heller ikke forbi endnu, selvom man for svært ved at få nogen til at indrømme det. Så der kan være mange årsager til det.
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Forhandlers "historie" om cromis

Indlæg af KTR »

Hej igen allesammen

Mange tak for svar. Det bekræfter hvad jeg har læst, men når man nu står og kigger manden i øjnene og peger på blå-grøn cromis og der ikke var andet i nærheden at være i tvivl om, og jeg spurgte 2 gange.....ja så blev jeg sgu i tvivl.

Min DT er på 200x70x60 lxdxh

Det var ikke for at hænge nogle forhandlere eller ekspedienter ud, det var bare for at være sikker. Men jeg var ikke syd for grænsen.

Carsten - tak for præciseringen.

Tak til alle for svar. Fedt forum :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"