"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Guide til hvad man kan have af fisk?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Bokelund »

Hej alle,

Jeg er for alvor tæt på at starte mit 250 L akvarie op og kunne godt tænke mig at vide hvad jeg overhoved kan have af fisk.
Nu hvor akvariet alligevel skal stå og passe sig selv(næsten selv) de næste par uger/måneder, ville jeg gerne sætte mig ind i de fisk jeg skulle have.
At stå i forhandlen samme dag, uden at vide hvad man vil have, forstiller jeg mig at uanset hvad man peger på så siger de ja. Sådan ved jeg godt at alle ikke er, det ved jeg godt. Men forstå mig ret.
Findes der en "guide", med sådan cirka antal liter, til hver enkelt fisk(som er realistisk). Jeg kigget nogle steder f. eks. Google og søgt på Gul Kirug og nogle steder står der nærmest at de skal bruge 1000 liter... haha.
Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvilke fisk man egentlig godt kan have, men som "vokser ud" af akvariet med tiden. Synes det lidt mærkeligt at man bevist køber en fisk som vokser ud på 6 måneder. Eller kan jeg så overhoved have nogen fisk ;)

Ha en dejlig dag :)

Mvh.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Jerslev »

Prøv at se i bogen : Reefsecrets af bl,a, Fosså, her er der præcis det, du efterlyser - oversigt over fødebehov, sværhedsgrad osv
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af AndersGS »

Synes faktisk den liveaquaria har er ok. Bare lige dobbelttjek dem.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Meller »

Jeg er ved at starte et akvarium op i samme størrelse, du kan evt se på hvad jeg har tænkt mig at smide i min balje :-p

2 Amphiprion ocellaris
2 chromis viridis
3 Chromis margaritifer
1 Pseudocheilinus hexataenia
1 Siganus unimaculatus
1 Ctenochaetus strigosus
1 Zebrasoma flavescens / Zebrasoma desjardinii
1 Ptereleotris zebra

det kan godt være det er mange fisk, men jeg har et rimeligt filter anlæg der burde kunne klare denne belastning, og stædig burde kunne holde vanskelige sps koraller :-) håber jeg da ihvertfald :-) men det er noget med at lave en prioriteringsliste, også tilføje hen ad vejen, og stoppe hvis man for mistanke om den ikke går længere :-)

omtalte akvarium kan ses i signaturen ;-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Bokelund »

Ja, okay. :) Jeg har så en Skmiz 160, håber også den kan tage lidt.
Hvis man klikker på de links af fiskene, kan jeg se at nogle af dem kræver 400 og 500 L. En ting er at have et filter anlæg der kan klarer det, men kan fisken nu også det? Det var det jeg mente med tråden. :)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Meller »

De antal liter der er opgivet er ofte nogle man opgiver for et fuldvoksent eksemplar (som oftest). dette kan du undgå ved at bytte fiskene når de når en hvis størrelse. Men der er mange faktor der spiller ind, er dit akvarium fyldt op med sten så der ikke er ret meget svømmeplads, dur det jo heller ikke.
nu er jeg ikke helt sikker på hvordan de fleste volumener er regnet, fordi hvis den er lavet i forhold til man måske har fyldt mange sten i så svømmepladsen er begrænset, eller hvis man har et næsten tomt akvarium, for der kan jo faktisk godt være lige så meget svømmeplads i et 200 liters som et 500 liters, hvis man ikke har sten i et 200 liters, og fyldt 400 kg i et 500 liters :-) så det bedste her er nok erfaringer, og dem har jeg desværre ikke endnu :-p men hold dig opdateret på min tråd også skal jeg komme med svarende løbende :-)
men fisk vokser også tildels efter forholdende, dog kan de godt overvokse lidt, men har de dårlige forhold (hvilket jeg self ikke kan andbefale man giver) så vil den ikke vokse nær så meget.
det jeg selv har gjord er at lave en bagvæg af sten, derved er mine "levende" sten pakket op og fylder ikke nær så meget, derfor rimelig god svømmeplads :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Marco R »

AndersGS skrev:Synes faktisk den liveaquaria har er ok. Bare lige dobbelttjek dem.
+1 :GO Den er jeg også flittig bruger af, og synes deres beskrivelser er gode :happy:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Bingocaller »

Meller skrev:Jeg er ved at starte et akvarium op i samme størrelse, du kan evt se på hvad jeg har tænkt mig at smide i min balje :-p

2 Amphiprion ocellaris
2 chromis viridis
3 Chromis margaritifer
1 Pseudocheilinus hexataenia
1 Siganus unimaculatus
1 Ctenochaetus strigosus
1 Zebrasoma flavescens / Zebrasoma desjardinii
1 Ptereleotris zebra

det kan godt være det er mange fisk, men jeg har et rimeligt filter anlæg der burde kunne klare denne belastning, og stædig burde kunne holde vanskelige sps koraller :-) håber jeg da ihvertfald :-) men det er noget med at lave en prioriteringsliste, også tilføje hen ad vejen, og stoppe hvis man for mistanke om den ikke går længere :-)

omtalte akvarium kan ses i signaturen ;-)
Er det i dit 240 liters display? Så er det vist mere end proppet ! ;)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:
Meller skrev:Jeg er ved at starte et akvarium op i samme størrelse, du kan evt se på hvad jeg har tænkt mig at smide i min balje :-p

2 Amphiprion ocellaris
2 chromis viridis
3 Chromis margaritifer
1 Pseudocheilinus hexataenia
1 Siganus unimaculatus
1 Ctenochaetus strigosus
1 Zebrasoma flavescens / Zebrasoma desjardinii
1 Ptereleotris zebra

det kan godt være det er mange fisk, men jeg har et rimeligt filter anlæg der burde kunne klare denne belastning, og stædig burde kunne holde vanskelige sps koraller :-) håber jeg da ihvertfald :-) men det er noget med at lave en prioriteringsliste, også tilføje hen ad vejen, og stoppe hvis man for mistanke om den ikke går længere :-)

omtalte akvarium kan ses i signaturen ;-)
Er det i dit 240 liters display? Så er det vist mere end proppet ! ;)
Jeg ville nok også droppe Siganus og Zebrasoma..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Carsten »

Jeg synes I skal droppe de der Chromis. Det er fisk som svømmer meget og altid opholder sig i den øvre vandmasse. Derud over er det en stimefisk, og der er ikke meget plads at stime på i 200-250 liter. Og henholdsvis 2 eller 3 fiks er ingen stime
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Bokelund »

Jeg har slet ikke besluttet hvilke fisk jeg skal have, det er derfor jeg spørg :)

Dog stå Gul Kirug og palet meget højt på min ønske liste, men jeg går ikke på kompromis med fiskenes behov. Det okay at have en ønskeliste, men om det kan lade sig gøre...Tja :)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Meller »

palet er der meget omtale om lige i øjeblikket, fordi den ikke helt er reefsafe, jeg har valgt ikke at ville havde den, da den kræver meget plads (pga den kan blive ret stor) men også det med den kan finde på at spise koraller :wc:
Carsten skrev:Jeg synes I skal droppe de der Chromis. Det er fisk som svømmer meget og altid opholder sig i den øvre vandmasse. Derud over er det en stimefisk, og der er ikke meget plads at stime på i 200-250 liter. Og henholdsvis 2 eller 3 fiks er ingen stime
jeg havde 2 i mit 63 liters, den ene døde så af et parasit angreb for et måneds tid eller to siden, den anden klare sig fint :-) der er også 5 chromis, jo vidst er det to racer :-) men kan da godt være jeg skal droppe dem :-)

Siganus unimaculatus bliver ikke droppet, den og Ctenochaetus strigosus har første privoritet frem for alt :-) på nær de 4 fisk jeg i forvejen har ;-)
men kunne da godt være den ene chromis jeg har tilbage skal havde et andet hjem :-( kan bare godt lide dem :-) kan være det bare bliver en chromis viridis og 2 chromis margaritifer :-) kan godt være det er en stor stimefisk, men vi kan ikke lave en kopi af virkeligheden, og der er mange der har erfaringer der siger det godt kan lade sig gøre :-) mine to har jo så også gået i ca. et år uden problemer. og parasitangrebet har jo som sådan ikke noget med om det er fordi de er 2 eller 200 i "stimen" :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af AndersGS »

Meller skrev: Siganus unimaculatus bliver ikke droppet, den og Ctenochaetus strigosus har første privoritet frem for alt :-)
Det styrer du jo selv, min erfaring og oplevelser siger mig bare at kaninfisk som er ret sky ikke vil egne sig til dit akvarium. :) Strigusus'en vil jeg heller ikke have ondt i maven over at holde der i.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Meller »

den art jeg har valgt skulle ikke blive nær så stor, som jeg kan læse kræver den faktisk ikke ret meget plads.
som i selv nævner liveaquarium som jeg også selv bruger meget, siger de faktisk 260 liter :-) taget i betrækning af folk har blue tangs som de rater til knap 700 liter, vil jeg mene det er langt mere humant? :-)
men det er rigtigt den mest kendte Siganus vulpinus kræver noget mere plads, den rater de til 470 liter :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af AndersGS »

Meller skrev:den art jeg har valgt skulle ikke blive nær så stor, som jeg kan læse kræver den faktisk ikke ret meget plads.
som i selv nævner liveaquarium som jeg også selv bruger meget, siger de faktisk 260 liter :-) taget i betrækning af folk har blue tangs som de rater til knap 700 liter, vil jeg mene det er langt mere humant? :-)
Min fejl, tog den for en vulpinus, din er jo bare en bette fyr ;)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Meller »

AndersGS skrev:
Meller skrev:den art jeg har valgt skulle ikke blive nær så stor, som jeg kan læse kræver den faktisk ikke ret meget plads.
som i selv nævner liveaquarium som jeg også selv bruger meget, siger de faktisk 260 liter :-) taget i betrækning af folk har blue tangs som de rater til knap 700 liter, vil jeg mene det er langt mere humant? :-)
Min fejl, tog den for en vulpinus, din er jo bare en bette fyr ;)
hehe rettede lige mit indlæg, der nævner jeg også vulpinus :-) tænkte nok det var der den var galt ;-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Bingocaller »

Bette fyr? Op til 25 cm er da ikke en lille fisk?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Meller »

Bingocaller skrev:Bette fyr? Op til 25 cm er da ikke en lille fisk?
men stædig noget mindre end den Anders tænkte på :-) men chancen for den når den størrelse er minimal, det er nok at forvente den ikke når andet end 15 cm. men skulle den nå den størrelse skal den helt sikkert videre, vil ikke så gerne havde ret store fisk :-) jeg har koier så har nok store fisk :-) så hellere nogle små søde nogle, også skifte dem ud engang imellem :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Carsten »

Meller skrev:
Bingocaller skrev:Bette fyr? Op til 25 cm er da ikke en lille fisk?
men stædig noget mindre end den Anders tænkte på :-) men chancen for den når den størrelse er minimal, det er nok at forvente den ikke når andet end 15 cm. men skulle den nå den størrelse skal den helt sikkert videre, vil ikke så gerne havde ret store fisk :-) jeg har koier så har nok store fisk :-) så hellere nogle små søde nogle, også skifte dem ud engang imellem :-)
Alt efter hvilken kilde du læser går størrelsen på dem fra 20-25 cm.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af AndersGS »

Bingocaller skrev:Bette fyr? Op til 25 cm er da ikke en lille fisk?
Sarkasmen fremgik måske ikke tydeligt nok :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Bingocaller »

AndersGS skrev:
Bingocaller skrev:Bette fyr? Op til 25 cm er da ikke en lille fisk?
Sarkasmen fremgik måske ikke tydeligt nok :)
Roger :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af Jones »

En spækhugger er for stor. Men en bottlenose delfin bliver ikke ligeså stor. Så tager jeg bare den, selvom den egentlig heller ikke vil trives. :D

Jeg har set en KÆMPE blå palet i Den Blå Planet. Jeg har selv været slem til det med arter, der vokser sig store. Heldigvis blev jeg voksen og hælder nu til at man kun har arter, der vil trives i akvariet. Også når de ER fuldt udvoksede. Alt for mange folk køber kirurger og kejsere, der ender med at skulle sælges fordi de bliver for store. Køb dem kun hvis du HAR eller er sikker på at du, med tiden, vil tilgodese fiskens behov og opgradere akvariet som den får brug for det.

Det var lige mit indspark ;)
o_O
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af KasperT »

Jeg er begyndt at gå mere efter tyskernes (reeflex.net) angivelser af antal liter. Selv om det tit virker helt hen i vejret ved første øjekast, så har jeg alligevel måtte give dem ret noget af vejen.
Fx har en jeg forholdsvist lille kaninfisk (Siganus guttatus) nu som jeg skal have fanget ved lejlighed, da den ikke svømmer rundt og hygger som fx kirugerne, men spæner tit frem og tilbage langs glasset.
Det variere selvfølgelig mellem de individuelle fisk, men jeg har været uheldig et par gange hvor jeg har fulgt de mere optimistiske angivelser af antal liter fra fx amerikanske sites (fx liveaquaria.com).
Jeg ikke kan holde ud at se dem svømme i cirkler eller frem og tilbage langs glasset :-(

Så min erfaring er at et sted midt i mellem de tyske og amerikanske angivelser har passet meget godt i mit tilfælde.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Guide til hvad man kan have af fisk?

Indlæg af AndersGS »

Det er også værd at tage in mente, at liveaquaria er en forhandler - det er reeflex ikke. Fishbase er også god til at tjekke de mere hardcore facts som str og fødebehov, samt levested.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"