"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Erik
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 6. sep 2013 08:35
10
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 2013

fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af Erik »

Hej. nu har jeg 2 gange oplevet af mine fisk har siddet fast i en af cirkulationspumperne, først en Piccaso aftrækkerfisk, som jeg heldigvis opdagede, og fik slukket pumpen så den kunne komme fri, men her igår var det min pincetfisk der sad fast p.g.a. bagsuget fra pumpen,og den var til min store sorg død ! Er der nogen herinde der kender til det og hvad kan evt. løsning være på dette problem,håber meget på et godt råd. Der må være andre der har oplevet dette også, pumperne er 2400 liters i timen. mvh. Erik
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af PederP »

Hvilken model pumpe er det?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af AndersGS »

Altså med mindre det er en Grundfos model "dykpumpe" - så er der noget galt med fisken. Det er ikke normalt de bliver suget fast af den lille smule sug sådan en pumpe kan lave.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af MoG »

Nej, der er et eller andet galt med fiskene hvis det sker- højst sandsynligt . Normalvis kan fiskene svømme rundt om pumpen uden at blive suget fast! Jeg har da set små fisk der har stået helt op af mine tunze 12.000l/t pumper, uden problemer ..
Morten
Erik
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 6. sep 2013 08:35
10
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 2013

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af Erik »

hej. kan ikke lige huske hvad mine pumper hedder,kikker lige når jeg kommer hjem fra arbejde, og mine fisk er ganske raske og friske, aftrækkerfisken er nu ikke den bedste svømmer, med de små finner, og min pincet var helt frisk nogle timer før, så tror ikke det er fordi fiskene fejler noget.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af KasperT »

Min pincet gjorde det samme da den blev svag og døde lige pludselig. Men det var altså ikke pga. pumpen. Den kan fint komme fri af min 13.000 l/h pumpe.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af MoG »

Pincetten kan du ikke regne med nej .. Det er en forholdsvis svær fisk, som mange oplever pludselig dør.

Hvor længe har dit akvarie kørt, og hvor stort er det?
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af Bingocaller »

Pincetten er oplagt kandidat til at lave det trick - hvis den er lidt svag i forvejen - også går på jagt med snotten fremme i indsugning i pumpen - ja så sker det
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af AndersGS »

Selvfølgelig ingen regel uden undtagelse - har selv oplevet det da jeg i min iver ville forsøge mig med en Lactoria cornuta, dén er til gengæld også en virkelig dårlig svømmer og kiggede helt hjælpeløst på mig da den var suget fast.

Alle andre fisk gør det bare ikke med mindre der er noget galt. Men selvfølgelig - et uheld er et uheld..
Erik
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 6. sep 2013 08:35
10
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 2013

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af Erik »

hej igen. akvariet er et 190 juwel hjørneakvarie, og har kun kørt ca 2 måneder, har tænkt om jeg skulle sætte net eller lign. rundt om pumperne1 til 2 cm rundt om, for at sikre at det ikke sker igen,kan ikke se man kan få sådan noget,som en " reservedel " nogen steder. for ærgeligt er det ihvertfald. mvh. Erik
dyr200
Reactions:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af dyr200 »

Nylonstrømpe hjælper havde selv samme problem med mine pumper og midste min achillis på det
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af AndersGS »

dyr200 skrev:Nylonstrømpe hjælper havde selv samme problem med mine pumper og midste min achillis på det
Jeg vil vove den påstand, at den fisk var syg i forvejen, en achilles har så mange krafter, at den sagtens ville kunne svømme væk fra "suget".

Prøv bare at sæt hånden hen til pumpen, du kan jo uden den mindste kraftanstrengelse fjerne hånden, så en brølstærk kirurg som en achilles kan i hvert fald også.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af PederP »

Syntes også mine kiruger klarer suget fint. Selv da de var på størrelse med en 2-krone gik de og plukkede alger af 6095ére der kørte på fuld kraft.

Hvis cirkulationen var en løftepumpe med åbent indtag, så ville det give mere mening..
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af MoG »

Selv mine meget små paletkirurger kunne svømme rundt om pumpen, uden problemer ! Jeg tror nu stadigvæk ikke på at 100% frisk fisk kan blive suget fast... Måske i en yderst uheldig situation, men at du skulle have oplevet det flere gange med forskellige fisk inden for kort tid, virker usandsynligt ...
Hvilke fisk og hvor mange har du i dit 2 måneder gamle Akvarie ?
Morten
dyr200
Reactions:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af dyr200 »

Den blev ikke suget ind i pumpen den gik ind i min pumpe og nappede algere jo så den fik et hug på sin mund
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af AndersGS »

dyr200 skrev:Den blev ikke suget ind i pumpen den gik ind i min pumpe og nappede algere jo så den fik et hug på sin mund
Det er jo så en helt anden problematik.
dyr200
Reactions:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af dyr200 »

Lige præcis Anders var bare for at komme med en ide også
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af PoulD »

Jeg har også oplevet, at finde en død pincet suget fast til en pumpe. Jeg ved også, at der flere andre der har oplevet det samme.

Det skal nok nævnes at jeg har vægge rundt om den pågældende pumpe i ca. 1 cm afstand, således at en høj fisk som en pincet faktisk vil skulle bøje kroppen i en bue, og lægge brystfinnerne ind til siden, for at mase sig imellem væg og pumpe. Får den mast sig derind vil den skulle svømme baglæns for at komme ud igen, og det er nok tænkeligt den ikke vil kunne overvinde suget fra pumpen når den skal svømme baglæns og brystfinnerne ikke kan bevæges.

Dermed ikke sagt, at pincetten ikke kan have været mere eller mindre død inden pumpen tog den. Men den var i al fald i fuldt vigør dagen før.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 6. sep 2013 08:35
10
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 2013

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af Erik »

hej. Det kan jo være at pincetfisken var syg, men det så ihvertfald ikke sådan ud dagen før,har ihvertfald tænkt at finde på et eller andet, at sætte rundt om pumperne,min frygt er stadig,det kan ske igen. husk det skete jo også for min aftrækkerfisk,den overlevede da heldigvis,,jeg har 2 små klovner,en Mandarin,en Hugo,en Piccasso aftrækkerfisk, en Cromis( gul/pink) og en Damsel (lilla med gul hale) mener godt det passer til et 190 liters akvarium.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af AndersGS »

Erik skrev:hej. Det kan jo være at pincetfisken var syg, men det så ihvertfald ikke sådan ud dagen før,har ihvertfald tænkt at finde på et eller andet, at sætte rundt om pumperne,min frygt er stadig,det kan ske igen. husk det skete jo også for min aftrækkerfisk,den overlevede da heldigvis,,jeg har 2 små klovner,en Mandarin,en Hugo,en Piccasso aftrækkerfisk, en Cromis( gul/pink) og en Damsel (lilla med gul hale) mener godt det passer til et 190 liters akvarium.
Hej Erik - ikke helt enig, som slutbesætning kan det måske lige gå an med de fisk, men efter 2 måneder er det godt nok at presse citronen,
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af amddurin »

Har de pumper indsugning hele vejen rundt som Tunze 6045 o.l. eller er indsug kun 10mm eller ?
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Erik
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 6. sep 2013 08:35
10
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 2013

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af Erik »

Pumperne har indsugning hele vejen rundt, lige som Tunze pumperne.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af amddurin »

Erik skrev:Pumperne har indsugning hele vejen rundt, lige som Tunze pumperne.
OK - Så er det ikke pga kraftigt sug... (Kunne være at vi havde misset at du brugte en anden type...)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1118
Tilmeldt: lør 1. sep 2012 19:13
11
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af Petercw »

KasperT skrev:Min pincet gjorde det samme da den blev svag og døde lige pludselig. Men det var altså ikke pga. pumpen. Den kan fint komme fri af min 13.000 l/h pumpe.
Det samme gjorde min pincet :GO
Den virkede frisk, men pludselig døde den.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Erik
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 49
Tilmeldt: fre 6. sep 2013 08:35
10
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 2013

Re: fisk sidder fast i cirkulationspumperne.

Indlæg af Erik »

ok, så må jeg bare håbe på det ikke sker igen. tak for svarerne. men har dækket mine pumper lidt mere til med sten rundt om,så er chancen da lidt mindre, det skete jo også for min Piccasso aftrækkerfisk,men den overlevede da heldigvis.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"