"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilket udstyr

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ø
Reactions:

Hvilket udstyr

Indlæg af Ø »

Har efterhånden fået taget mig sammen til at kigge på noget saltvandsakvarie efter 150 timers heavy duty læsning rundt omkring på nettet (phew der er meget at lære!! :shock: ) men jeg er altså stadig i tvivl!!

Hvilket udstyr er simpelthen bare nødvendigt for at få det hele til at køre??

Jeg havde tænkt mig et akvarie på omkring 300 liter med lidt levende sten osv.

og så lige til sidst bare for sjov skyld (ikke fordi jeg egentlig har lyst til at høre det!! :? ) hvor meget kan man forvente elforbruget stiger med?? :oops:


Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Ja, du stiller faktisk nogle spørgsmål som næsten ikke kan besvares!
Men lad os kikke lidt på det alligevel:
Du skal klart nok bruge et stk akvarium, det gi'r sig selv.... nej nu lidt mere alvorligt. En god skummer kommer du ikke uden om, gerne en der er for stor i forhold til vandmængden, en sump til at samle tekniken i er rar og næsten uundværlig, også fordi du så leder dit overfladevand gennem overløbet til sumpen og derved undgår en grim hinde af skidt og møg. Der skal et varmelegeme til og måske endda et køleapperat, ikke mange bruger køler, og det kan også gøres uden. En kalkreaktor er rar men ikke nødvendig, Balling metoden vinder meget frem. Lys skal der til g skal du ha' koraller, skal der meget lys til enten i form af hqi eller T5 evt. en kombination hvilket faktisk er at foretrække. Og saltvand skal bevæges, mindst 10 gange indhold i timen, så der skal nogle gode pumper på, de billigste bruger som regel mest strøm, Tunze er et godt valg på lang sigt til cirkulation. derudover kan man købe et hav af forskelligt udstyr, men det vigtigste er cirkulation, lys og afskumning.
Et 300 liters akvarie med godt lys mv. tror jeg vil koste ca. 5000 kr. om året i strøm, med nogle effektive pumper. Men det er svært at gi' et bud på som holder.På mit 720 liters har jeg monteret en bimåler og jeg bruger ca. 17 kwh i døgnet, det svarer til 6200 kwh eller 9300kr om året.
Dog skal siges at jeg skal ha' udskiftet nogle pumper mv.
Jeg håber det gav lidt svar, ellers så skriv bare igen.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg kan anbefale dig at læse denne artikel:
http://akvariet.terrabyte.dk/opstart01.htm


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Til et 300 liters akvarie ville jeg foreslå følgende som en start :

- Akvarie(med overløb) + sump(evt med plads til refugium samt osmose vand) + bord.
- Cirkulation - Tunze Stream pumper(bedste cirkulation med mindst strøm forbrug)
- Retur pumpe fra sump til akvarie
- Skummer
- Varmelegeme
- Lys - T5 rør eller 150 watt HQI(er).

Dertil kommer salt, levende sten, testsæt og andre sådanne ting.

Sådan startede jeg selv og har først senere fået købt ting som :

- Kalkreaktor
- Automatisk vandpåfyldning(senere IKS)
- Osmose anlæg

Mit eget akvarie kan de se i starten nedenfor - akvarie + sump + skummer + returpumpe + lys, andet var der ikke !

Billede

Brugt er billigst og her kommer du længst med dine penge, så hold øje med køb og salgs siderne og velkommen til en spændende hobby :TH

Gå evt. på biblioteket og lån en bog der hedder Reef Secrets af Fosså. Den beskriver ganske kort hele sammenhængen og med masser af billeder ;)

Et saltvands akvarie er i sig selv en ret teknisk simpel ting. Jeg har vedhæftet en lille skitse nedenfor der indeholder det mest nødvendige teknik. Men også visse elementer man bestemt ikke har behov for til at starte med som UV lys, nitratfilter, kalkreaktor, kalk mixer og osmose anlæg.
Vedhæftede filer
Saltvands opsætning
Saltvands opsætning
akw3d.jpg (32.56 KiB) Vist 2400 gange


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Tak for de gode svar! Jeg begynder at fatte mere og mere!!

Hvor tit skal man i øvrigt tilsætte salt?

Hvad er sådan en kalkreaktor for øvrigt??

Har i nogle forslag til nemme begynderfisk?? Vil gerne have nogle klovnefisk (lidt poppet er man vel!!) men hvad kan jeg have sammen med dem, og er de overhovedet nemme at holde?? Hvad med anemoner, er de nemme at holde liv i??


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du skal kun tilsætte salt, når du har skiftet vand.
Det "nye" vand blandes i en en tønde/spand eller hvad du har tilrådighed, og saltet tilsættes her og blandes i det korrekte forhold, som svarer til 30 gram pr. liter.
I akvariet tilsætter du kun ferskvand, da det kun er for at spæde op på det som er fordampet. Hvis du tilsatte saltvand istedet, ville akvariet over tid, få samme indhold som det dødehav.

En kalkreaktor, er en beholder hvor man har kommet et kalkholdigt medie i, og blander det med Co2, som opløser kalken, så det kan tilføres akvariet. Det er kun nødvendigt med en kalkreaktor, hvis du har stenkoraller, og end ikke da er det tvingende nødvendigt, da kalken også kan tilsættes manuelt. En kalkreaktor, skal også forsynes med Co2 fra en trykflaske.
der er heldigvis en hel del fisk som ikke er svære at holde. blot skal man holde sig for øje, hvad man vil med akvariet.
skal der læder og stenkoraller i, er kejserfisk ikke sagen, dog kan dværgkejsere holdes i akvarier med læderkoraller.
De fleste almindelige kirurgfisk, blandt andet Z. flavenes, scorpas, velliferium A. coerleus og... ret holdbare, går ikke i koraller og spiser en masse alger.
Af mindre fisk er der blandt andet blå safirfisk, i flere varianter, billige og meget holdbare.
Derudover findes der et meget stort antal andre fisk, inclusive klovnfisk, exclusive fløjlsklovn, som kan holdes i akvarierne med stort held.
Når du får noget mere konkret med navne og så videre så spørg, det
er lettere end at jeg remser 100 navne op.
klovnfiskene er ikke svære at holde, der er flere som har problemmer med anemonerne! Anemoner har det med at gå, hvis forholdene ikke er gode lige der hvor man har sat dem. Desværre er deres og vores opfattelse af gode opholdsteder ikke altid ens. En anemone i en pumpe eller i overløbet, er heller ikke så pokkers heldigt.


Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Ok tak for hjælpen allesammen! Jeg vender nok tilbage når jeg har fundet mig nogle gode tilbud....Hvis der skulle være nogle derude der står og skal af med et 3-400 liters, ikke hjørne, med udstyr så slå lige på tråden!! :lol:


Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Grrrr!!! Hvor er jeg træt af DBA.DK!! :evil: Det bliver sværere og sværere at handle der! Nu skal man sgu' købe minimum 24 timers adgang til 12,- - og det bare for at få et enkelt nummer!!!

Sorry...skulle bare lige af med lidt frustrationer!! :?


Brugeravatar
BatLuder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 508
Tilmeldt: tirs 4. jan 2005 19:16
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af BatLuder »

Ja, pisse irriterende. De skriver at det er fordi næsten ingen brugte det kun at købe et nummer. Men det er jo latterligt, for os der leder efter saltvandsudstyr, finde næppe mere end en eller to relevante annoncer om ugen.


Rasmus Berlin aka BatLuder

- 54L nano, indbygget "sump", 72W lys (nedlagt pga flytning)
- 12L pico, 12L sump m. skummer, 36W lys (på vej)
- 9L pico (nedlagt)
- 5,5L pico (på vej)
Ø
Reactions:

Indlæg af Ø »

Nå, så måtte jeg altså rive mig og betale de 12,-

Er der nogle der skal bruge nogle numre så har i 24 timer!! :twisted:


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"