"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Silicone tørring?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Silicone tørring?

Indlæg af Anders månsson »

jeg har lige lukket for det tredje hul med silicone og pvc i mit overløb! Jeg skal ikke køre saltvand endnu! Men vil gerne igang med at sætte akvariet igang som ferskvand indtil pengene vender!

I har sikkert gode erfaringer med akvarie-silicone! Kan jeg putte vand i inden der er gået de ca. 2 uger, som det skal hærde i? kan det hærde op under vand???

Udover hullet i sumpen, var der en lille flække i hjørnet som også har fået silicone, better safe than sorry.

Ps: jeg har brugt acetone til at tørre fladerne af med før jeg gik igang! Er der andre, der syntes de tuper er stramme at trykke siliconen ud af?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Den flække som du har givet silicone, er det en som kommer under vand? Er akvariet understøttet under hele bunden??
Hvis flækken kommer under vandtryk, ville jeg nok finde et stykke glas, noget større end det beskadiget stykker og så lime det fast med masser af silicone mellem glasstykkerne.

Silicone hærder med 2 mm i døgnet, så hvis du skulle vente i 2 uger, så er det virkeligt en prop der vil noget!! Jeg tor nu nok at jeg ville have fundet på noget andet at dække hullet med end en silicone prop, især hvis den bliver udsat for et vandtryk.

Jeg bruger ikke silicone i tuber, men i patroner, og det er svært, om ikke umuligt at få ud uden en "pistol".


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Flækken er et hjørne der kommer til at stå under vand! Det er selv hjørnet der er flækket, men ikke særlig meget. Jeg tror selv det vil holde, men det er jo svært at sige. Skide ærgligt at det skete!

Jeg kører i Silvan imorgen og køber en palde til at understøtte hele akvariet! Jeg tør ikke under!

Jeg bruger også en silicone patron og en køkkenrulle holder til at presse på bunden med!


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

ikke palde men PLADE! Jeg havde en lille glasplade liggende som jeg har sat fast udenpå!


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Kan kun give Carsten ret - lav en ekstra forstærkning med at sætte et større stykke glas oven på revnen !


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Anders: Har du ikke en rigtig silicone "pistol"??
Så køb en de koster ca 30-40 kr. og formentligt mindre hos Harald Nyborg.

Den glas plade skal være inden i, for ellers bliver bunden jo ikke plan!!


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

jeg har lige været ude og købe en pistol! Det sidder godt nu, så jeg håber det holder, men tak for svarene!


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Det der lyder som en meget risikabel affære- Anders, hvis der er en revne i bunden af akvariet, er der kun to løsninger: enten lægger du en ny bund oven på den gamle. Den skal ligge på en masse silikone og fuges rundt langs kanten. Eller du skærer den gamle bund ud og fuger en ny fast.
Hvis der en revne i dit glas vil den løbe når glasset kommer under pres- jeg har prøvet det for mange år siden og oplevelsen kan ikke anbefales.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

det er den lodrette glas plade der er flækket nede i hjørnet og ikke særligt meget. Måske mere knust end flækket... Jeg vil nu prøve over wekenden at putte vand i ganske lidt af gangen...

Jeg ville vise jer et billede, men kan ikke får det ned under 50KB... sur numse


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det er den lodrette endevæg som er knækket/knust, så duer en reperation kun med silicone slet ikke!! Husk på at det er nederst i akvariet det største vand tryk er.
Hvorstort er akvariet?? Mit bedste råd vil være, skift den rude, det vil give dig den bedste tryghed, det er ikke rart at komme hjem og gulvet sejler og fiskene er døde.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg ville lige give det nogle dage, for at se om det ville holde. Det holder indtil videre.

Den glas plade jeg har sat på er ca. 10kcm og revnen er 5kcm.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"