"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nybegynder med 54 liter

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Nybegynder med 54 liter

Indlæg af TOSTRA »

Hej med jer:-)
Idag fandt jeg ud af, at jeg vil prøve saltvandsfisk efter 2-3 år med ferskvand.
Men hvis jeg ikke skal nøjes med 5-20 liter, må jeg skære nogle liter af min Mbunaplan, så det skal gøres ordentligt! :wink:

Indtil videre har jeg fundet ud af at de fleste koraller(er det det rigtige ord for snegleagtig dekoration?) skal bruge masser af lys, og at nogle skal fodres.
Og så noget om vandværdier og sådan noget.

Fisk og skalddyr
Men nu har jeg altså 54 liter at gøre godt med, og en masse spørgsmål til jer...
Først og fremmest noget med befolkningen.
Hvor mange fisk kan man have i sådan et akvarie? Når det er ferskvand taler folk jo hele tiden om en cm. fisk per liter, (selvom der er for mange undtagelser til at den rigtig kan bruges) men gælder den også her? Jeg synes at mange bare har en enkelt eller to klovnfisk...

Jeg havde kig på følgende fisk/dyr(ikke dem alle sammen):
Almindelig klovnfisk
Mandarinfisk
Kardinalfisk
Pyjamasfisk
Blåbåndet eremitkrebs
Dannebrosreje/pudsereje
Sexy anemone shrimp(i et akvarie ved siden af)
Gulhalet blå damsel
Azur damsel(den tror jeg ikke jeg kan undvære)
Pictichromis paccagnellae
Boksekrabbe
Domino jomfrufisk

Hvilke af de fisk og hvor mange kan jeg have?
Her er lige, hvad jeg ville tage, hvis jeg kunne have 10 stk. og kunne vælge frit fra listen ovenover, så i har en ide om, hvad jeg gerne vil have:
3 Azur damsel
2 Klovnefisk
1 Mandarinfisk
1 Kardinalfisk
1 Pictichromis paccagnellae
1 Pudsereje
1 Blåbåndet eremitkrebs(hvis jeg kunne finde en, ellers en ekstra reje eller en krabbe)

Men det er der selvfølgelig ikke plads til...
De fire øverste er jeg meget glad for :biggrin:

Men altså, hvilke af de fisk er egnede til begyndere og hvilke går slet ikke?
Og hvad skal jeg fodre med?

Indretning
Og så er der problemet med indretningen...
Jeg har altid hadet snegle og orme og sådan noget, men sådan nogle ting som søanemoner ser jo flotte ud og er et must for klovnfisken, så dem bliver jeg jo nødt til at håndtere, er der andre med sneglefobi, der har et godt råd?

Hvordan sætter man egentlig alle de koraller fast?
Hvor meget lys skal jeg have i et 54 liters med standartmål(60x30x30)? er det nok med det ene 15W T8 rør der sidder i, eller skal jeg lave en ny lampe til det?
Hvor er det bedste sted at købe invertebrater/koraller? Jeg mener, at jeg fandt et sted på nettet engang, men der tænkte jeg jo ikke på at gemme siden :(

Baggrund
Jeg er helt vild med den baggrund ham her har: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=18&t=58832" onclick="window.open(this.href);return false;
Er der nogen der ved, hvordan man laver sådan en, så den ligner de levende sten, jeg bruger i akvariet? kunne man evt. lave den af levende sten, så man også får filterfunktionen med?


Og så var det vist også det.
Håber ikke, at i gav op på halvvejen...

På forhånd mange tak for hjælpen:-)
Tobias
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Meller »

Anemoner er bestemt ikke et must for klovnefisk :p mange bruger hammerkoraller istedet :)
da jeg startede mit 63 liters blev jeg rådet til 3 fisk, 2 klovnefisk og en bundfisk :) derudover kan man sagtens havde nogle rejer og sådan :) måske kan man også havde flere end 3 fisk, tør jeg dog ikke svare på da jeg selv er ret ny :)
Jeg ville ikke selv ture at prøve med en mandarin da de kræver at der er rigtigt meget levendefoder, og det er vidst det eneste de spiser, så der skal du nok op på 4-5 gange så meget vand så vidt jeg selv har forstået (ville gerne selv havde en).... Jeg hader selv snegle fra ferskvand, men er rimeligt glade for den snegle jeg har + de par stykker der er dukket op fra de levende sten, og jeg har faktisk købt nogle flere, men man kan sikkert nok holde akvarie uden dem :) har også købt en ermit krabbe, den skal dog i refugiumet :)

det bedste sted at købe koraller mener jeg bestemt er af andre her på forumet :p det er billigt og der er et rimeligt udvalg :p

held og lykke :p
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Bingocaller »

Alt for mange fisk - og mange af dem du har på listen er nogen territoriale skiderrikker

Hvad har du tænkt dig sf skummer etc?

Jeg vil anbefale dig at læse Joachims gratis ebog om saltvand - søg efter den herinde
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Meller »

Du kan evt se i min tråd hvordan jeg griber tingende an :p og stil med glæde spørgsmål til hvad jeg gør :p
super erfaren er jeg ikke men vil med glæde hjælpe :p

Binogcaller spørger om din skummer, jeg har en tunze 9004 som jeg er rimelig tilfreds med :p og den kan smides ned i displayet hvis du nu ikke vil havde en sump :) selvom det kunne være en god idé :) men det er selvfølgelig ikke et must :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af jonas _sandager »

Hejsa.
Ligesom Meller, er jeg også ny i det salte, men jeg vil da gerne prøve at hjælpe alligevel.
Med hensyn til fisk, vil jeg foreslå denne liste.
Hvad angår lys, så kommer det helt an på hvad du vil have i akvariet. Hvis du vil have nogen former for koraller, vil jeg mene at du skal ud og finde noget nyt lys. Selv har jeg, indtil videre 2x24w t5 over mit 54 liter, og der kan det lige gå med blødkoraller og lidt LPS. Det er nok det mindste du skal regne med at skulle anskaffe, ellers tror jeg du får bøvl. Jeg tror i øvrigt at det er svært at skaffe rør med en ordentlig farvetemperatur til t8 - jeg har i hvert fald aldrig set det.
Som Bingocaller er inde på, skal du nok påregne at få en skummer i, specielt hvis du gerne vil have så mange fisk som muligt. Her bruger jeg selv en Tunze 9002, og den fungerer fint, men larmer lidt.
Og sidst, så tror jeg det er svært at få en flot rev, uden også at have en eller andet form for snegle. I så lille et system som vi har med at gøre, skal der ikke meget til at give ubalance, der vil medføre algevækst, og så er den bedste løsning nu en gang, at have en flok snegle, der kan tage sig af dem.

Og så læs den e-bog, der blev foreslået. Den er virkelig god til at komme i gang med :)

-Velkommen til! :GO
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Miwes »

Hej med dig

Jeg har fint forståelse for din lyst til at prøve springet over til saltvand. Det er meget tillokkende og denne verden har rigtig meget at byde på, men det giver også pludselig en masse overvejelser og kan sagtens bringe en udover kanten, så oplevelsen bliver dårlig.

Om det er svært...nej vil jeg ikke sige og om det er let at holde er også op til hvor meget du vil holde på samme tid.

Det allervigtigste er som du kan se i mange tråde herinde "Tålmodighed"

Det første du skal gøre er at få fat på nogle gode levende sten og lave dig en dekoration, du fra start er tilfreds med, for et koralrev skal ikke omrokeres efter lyst, men det skal have lov til at udvikle sig med tid og naturligvis kan der foretages små ændringer undervejs.

I så lille et akvarium, har du ikke meget plads til dine fisk, så et godt bud er et par rejer og et par klovnfisk, så er der også plads til lidt små koraller, men mere er der faktisk ikke plads til, hvis jeg må give et bud.

Hvis du vælger andre fisk, så hold dig til få og små.

De små videoer jeg har lagt ud i min dagbog er udfra et lille forsøg og det er ikke reglen på nogen måde, men der er mange måder at komme afsted på og til trods for min egen utålmodighed, vil jeg anbefale at følge den langsomme opstart, med et tilpas antal levende sten og rigtig god cirkulation via nogle powerheads og en skummer der på en en eller anden måde indbygges i dit akvarium.

Jeg har helt klart lyst til at anbefale dig Tunze 9002, som et rimeligt godt valg til størrelsen af dit akvarium og så er den nogenlunde med hensyn til støj.

Der er ikke nogen tvivl om at kunne du lave en kombi med dit akvarium og en sump på en eller anden måde, så ville det give mere vand og en mulighed for at gemme teknikken. Husk på at en sump ikke altid skal være under et akvarium, men den kan også indbygges i et lille skabsarrangement, hvor den er placeret højere end akvariet, så slipper du for at bore huller i dit glasakvarium, og sumpen kan laves med overløb og hvad der ellers høre til.

Tiden på indkøringen er et rigtig godt spørgsmål.

Hvis du starter med levende sten og du blander ud fra en god salt. Sten/dekoration er anbragt, så der ikke opstår "døde" zoner hvor skidt kan ophobe sig (nitratfælder) og dine cirkulations-pumper er kraftige i forhold til literindhold, så venter du de uger det tager til de levende sten er skyllet godt igennem og brunalgevæksten er væk og lidt mere grønt alger begynder at vise sig og så måler du med de små test sæt du kan købe til formålet. Ser alt ud til at fungerer, så køb en eller to små fisk og ikke før du oplever de trives med den daglige fodring og dine målinger af vandet stadig holder, så er det godt på vej.

Du skal regne med en tidsplan på et halvt til et helt år, før det rigtig for alvor svinger, hvilket ikke er langtid for et lille rev, men i min verden er det nærmest evigt og derfor valgte jeg at prøve den anden metode som du kan se på mine videoer, men hvis du er en fornuftig gut, så vælger du tålmodighedens lange og lidt billigere vej :wink:

Vh. Miwes
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen til hobbyen.

Jeg har det som du, jeg hader alt der har med krible krable at gøre.
Men snegle og lidt små eremitkrebs er nødvendige hos mig. Jeg har ikke mange, men lidt til at æde alger og lign.
Mange af sneglene futter rundt nede i bundlaget og dem ser jeg kun fra tid til anden.

Snegle i saltvand er ikke så ofte en plage som de er i ferskvand.
Måske stammer din snegle fobi derfra?

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Carsten »

Jegkiggede lige på den liste af fisk du gerne vil have. Kan kun sige, glem det.
Der er ingen af de fisk som egner sig til et så lille akvarie.
Men håbet er ikke helt ud for et fiskehold i det lille akvarie. Der findes flere slægter af meget intersante små fisk, så som Eviota og Trimma og i hele taget gobbier
http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/13.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af TOSTRA »

Mange tak for de mange gode svar :-)
Jeg har fundet noget frem i min akvariebog, hvor der er et meget fornuftigt regnestykke, der også siger 3 fisk af 5 cm, og det lyder jo meget rigtigt...
Jeg har lige fundet på at lave en sump/baggrundsfilter i et seperat akvarie bag selve "revet".
Ok, ny liste, hvis vi nu siger, at jeg presser den lidt med antal af dyr(det plejer at gå herhjemme...)
2 Azur damsler
1 Almindelig klovnfisk
1 Pseudochromis paccagnellae eller en ekstra klovn

Og hvis vi nu siger, at jeg kan det, kan der så også komme nogle pudserejerejer i?

Og så havde jeg faktisk tænkt mig at have rigtig mange koraller...
Jeg har jo forelsket mig i det her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=137&t=58606" onclick="window.open(this.href);return false;

Akvariet er sådan et EHEIM startersæt, så jeg havde jo nok tænkt mig at bruge filteret derfra, men jeg skal nok ud og lede efter nogle nye, hvis jeg skal have en sump.
Er der noget, der ikke duer i saltvand?
Ville et 300 l/t powerhead være godt nok til at drive filteret?
Og så 2-3 100 l/t powerheads rundt omkring?


Og så noget, jeg glemte aat spørge om før:
Hvad betyder alle de forkortelser for koraller?
LPS er Large Polyp Stone, ikke?
Og så stod der et sted, at SPS blev ladt i fred af de der store flotte fisk som kejsere og kirurger, men hvad er det?
Og hvad er der ellers af forkortelser, jeg bør kende?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Bingocaller »

Azur damsler og din cromis kan godt være meget territolriale! Stesser de andre fisk ihjel
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af jonas _sandager »

LPS = Large Polyp Stoe
SPS = Small Polyp Stone

Det er slet ikke nok cirkulation, desværre. Du skal op på over 30 gange cirkulation i timen, mindst. Et godt power head kunne være en tunze 6015.

Men læs e-bogen, den svarer på langt de fleste af dine spørgsmål! :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Carsten »

TOSTRA skrev:Mange tak for de mange gode svar :-)
Jeg har fundet noget frem i min akvariebog, hvor der er et meget fornuftigt regnestykke, der også siger 3 fisk af 5 cm, og det lyder jo meget rigtigt...
Jeg har lige fundet på at lave en sump/baggrundsfilter i et seperat akvarie bag selve "revet".
Ok, ny liste, hvis vi nu siger, at jeg presser den lidt med antal af dyr(det plejer at gå herhjemme...)
2 Azur damsler
1 Almindelig klovnfisk
1 Pseudochromis paccagnellae eller en ekstra klovn

Og hvis vi nu siger, at jeg kan det, kan der så også komme nogle pudserejerejer i?

Og så havde jeg faktisk tænkt mig at have rigtig mange koraller...
Jeg har jo forelsket mig i det her: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=137&t=58606" onclick="window.open(this.href);return false;

Akvariet er sådan et EHEIM startersæt, så jeg havde jo nok tænkt mig at bruge filteret derfra, men jeg skal nok ud og lede efter nogle nye, hvis jeg skal have en sump.
Er der noget, der ikke duer i saltvand?
Ville et 300 l/t powerhead være godt nok til at drive filteret?
Og så 2-3 100 l/t powerheads rundt omkring?


Og så noget, jeg glemte aat spørge om før:
Hvad betyder alle de forkortelser for koraller?
LPS er Large Polyp Stone, ikke?
Og så stod der et sted, at SPS blev ladt i fred af de der store flotte fisk som kejsere og kirurger, men hvad er det?
Og hvad er der ellers af forkortelser, jeg bør kende?

Nej!
Glem alt om hvad der står i tossede gamle akvarie bøger. Du kan ikke overføre antal fisk og størrelse fra ferskvand til saltvand. Fiskene har helt andre krav til sine omgivelser.
Og 3 af de fisk du har udvalgt er helt uegnet til et så lille akvarie. Det kan gå godt i 14 dage, men bagefter bliver der ballade og det bliver der ved med. En Pseudochromis paccagnellae er totalt uegnet til noget der er under 500-1000 liter. De der blå jomfrufisk er lidt bedre, men ikke meget, kræver ikke helt så meget plads, men stadig mere end du kan give dem der.

Hvis du vil have fisk i akvariet, bør du glemme alt om stenkoraller, vandets kvalitet vil med sikkerhed ikke leve op til de krav de stiller. Du vil kunne holde nogle af de mere hårdføre blødkoraller og skiveanemoner.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af jonas _sandager »

Er det ikke lidt hårdt stillet op, Carsten?
Jeg er med på at det kan være svært at få stabile nok værdier i små akvarier, men der er trods alt en del der får det til at køre med både fisk og stenkoraller i selv helt små baljer.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 243
Tilmeldt: tors 1. sep 2011 23:29
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Miwes »

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Opstar ... troduktion" onclick="window.open(this.href);return false;

Måske du kan hente lidt flere svar i ovenstående link.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af crazy seahorse »

jonas _sandager skrev:Er det ikke lidt hårdt stillet op, Carsten?
Jeg er med på at det kan være svært at få stabile nok værdier i små akvarier, men der er trods alt en del der får det til at køre med både fisk og stenkoraller i selv helt små baljer.
Det lyder måske lidt hårdt trukket op, men trådstarter er jo "rookie" i ordets bedste betydning :GO
At man har haft ferskvand i 2 - 3år giver ikke den store erfaring - jo, det giver lidt erfaring i ferskvand.
Men der er ikke ret meget man kan tage med sig til saltvand.
Principperne omkring filtrering, cirkulation og hele den biologiske balance er jo vidt forskellige.
Så der er mange nye ting der skal læres og i det stykke er det Carsten skriver, efter min opfattelse, helt korrekt.

Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre. Som du siger, er der mange der gør det.
Men de har måske lidt mere erfaring eller har nogle erfarne folk som de kan trække på.

For mig at se, er det mindst lige så svært at få et lille Nano akvarie til at køre, hvis ikke vanskeligere, end det er at få et stort på 1.000L.
Balncen er mange gange skrøbeligere i et lille set up og regningen for "mistakes" kommer prompte. Det gør den ikke nødvendigvis i et stort set up, som er mere robust.

Men trådstarter har valgt den helt rigtige fremgangsmåde, nemlig at spørge.
Bare spørg løs. Der er masser der gerne vil dele ud af deres erfaringer.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af jonas _sandager »

crazy seahorse skrev:
jonas _sandager skrev:Er det ikke lidt hårdt stillet op, Carsten?
Jeg er med på at det kan være svært at få stabile nok værdier i små akvarier, men der er trods alt en del der får det til at køre med både fisk og stenkoraller i selv helt små baljer.
Det lyder måske lidt hårdt trukket op, men trådstarter er jo "rookie" i ordets bedste betydning :GO
At man har haft ferskvand i 2 - 3år giver ikke den store erfaring - jo, det giver lidt erfaring i ferskvand.
Men der er ikke ret meget man kan tage med sig til saltvand.
Principperne omkring filtrering, cirkulation og hele den biologiske balance er jo vidt forskellige.
Så der er mange nye ting der skal læres og i det stykke er det Carsten skriver, efter min opfattelse, helt korrekt.

Dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre. Som du siger, er der mange der gør det.
Men de har måske lidt mere erfaring eller har nogle erfarne folk som de kan trække på.

For mig at se, er det mindst lige så svært at få et lille Nano akvarie til at køre, hvis ikke vanskeligere, end det er at få et stort på 1.000L.
Balncen er mange gange skrøbeligere i et lille set up og regningen for "mistakes" kommer prompte. Det gør den ikke nødvendigvis i et stort set up, som er mere robust.

Men trådstarter har valgt den helt rigtige fremgangsmåde, nemlig at spørge.
Bare spørg løs. Der er masser der gerne vil dele ud af deres erfaringer.

Erik
Jamen så er jeg slet ikke uenig.
Jeg forstod bare Carstens indlæg sådan, at det slet ikke kunne lade sig gøre. og så ville det nok være at strække den.
Man ja, for os begyndere, er det nok en tvivlsom idé at komme diverse stenkoraller i.
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af TOSTRA »

Ok, jeg havde bare opfattet det anderledes...
På saltvandswiki står der, at en klovnfisk skal bruge 25 liter, Pseudochromis paccagnellae står som en af dem, der kan gå i meget små akvarier og akvariesiden siger, at min damsel der skal bruge 60 liter...
Og det stod der faktisk om saltvandsfisk ;)

Har i nogle gode forslag til, hvad jeg kunne have i af fisk og koraller? Er Azurdamslen og/eller klovnfisken helt udelukket?

Og så kom jeg lige i tanke om, at jeg også skal bruge en definition på zoa og polyp, og vide, hvordan man fragger koraller :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Carsten »

Saltvandswikien og saltvandssiden er ikke den endegyldige sandhed.
Og dem der har skrevet det har formentligt skrevet af efter noget andet.
Fordi en usandhed bliver gentaget mange gange, gør den ikke til en sandhed.
Zoanthus er polypper, men polypper er mere end Zoanthus
http://www.meerwasser-lexikon.de/kategorie/61.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Inden du begynder at sætte dig ind i hvordan du fragmenter koraller, bør du nok lige få akvariet til at køre og fungere
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Meller »

syntes nu ellers jeg høre om mange der har klovnefisk i den størrelse balje, også på det halve plads og har haft succes i flere år nu?
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Carsten »

Meller skrev:syntes nu ellers jeg høre om mange der har klovnefisk i den størrelse balje, også på det halve plads og har haft succes i flere år nu?
Nu var det heller ikke lige klovnfiskene jeg tænkte på men de andre fisk
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Meller »

okay så, syntes bare det lød sådan :)
folk har skrevet i min tråd det ville være fint med 2 klovnefisk og et symbiosepar :)
det par jeg selv har overvejet er disse to
Elacatinus multifasciatus
Alpheus randalli
er dog lidt i tvivl om de vil passe sammen :) da de sådanset lidt er valgt på grund af farverne :p
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Mikkel E »

Meller skrev:okay så, syntes bare det lød sådan :)
folk har skrevet i min tråd det ville være fint med 2 klovnefisk og et symbiosepar :)
det par jeg selv har overvejet er disse to
Elacatinus multifasciatus
Alpheus randalli
er dog lidt i tvivl om de vil passe sammen :) da de sådanset lidt er valgt på grund af farverne :p
Nu har du jo også et væsentligt større akvarie volumen mæssigt.
På 54 liter vil jeg holde mig til 2 fisk :)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Meller »

hmm altså det var hvad folk sagde inden jeg tog en hastig beslutning om at lave refugium :) men du har sikkert ret Mikkel :)
ved du om de to jeg nævner vil kunne danne et symbiose par? :)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Carsten »

Køb parrene udparret. Ellers er der ingen garanti for at de vil gå sammen
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af amddurin »

Det går ikke med ret meget NO3 i saltvand i forhold til ferskvand, det er en af grundene til at der ikke skal være mere end et par stykker i så lille akv.
Fisk er generalt større i saltvand end de småfisk vi har i ferskvand...

Det er meget vigtigt at der er meget cirkulation i saltvand og derfor bruges de pumper med bred stråle som F.eks tunze 6015/6025/6045 m.v.

Jeg har en Palet på 10cm i mit 300L akv. og den står nogle gange og nipper alger direkte foran udstrømningen på min éne 6045 der yder 4500L/H og den vugger bare lidt i strømmen... (Netop fordi strålen er bred i modsætning til alm. powerhead i ferskvand med kun et rør vandet kommer ud fra...)

Så knald på vandet, dog tåler nogle koraller ikke direkte strøm på nær hold...

:h
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af TOSTRA »

Ok, så bliver det så til et par klovnfisk og noget skalddyrs ting...

Jeg tænkte, at jeg ville starte med at lave mit 12 liters om til saltvand for lige at prøve det(ved godt, at det bliver meget ustabilt)
Jeg ville gerne have en blå eremitkrebs/Calcinus elegans, hvis den kan være der(det stod der rundt omkring at den kunne, men som sagt er det ikke nødvendigvis sandt) og nogle "sexy anemone shrimp"/Thor amboinensis og så nogle koraller.
Findes der nogle små gobier eller andre fisk, der kan være der? nej, vel?

Hvad med boksekrabbe/pompomkrabbe, kan den være i 12 liter?


Og så har jeg talt med en saltvandsfyr, som sagde, at det tager et halvt år før man kan putte dyr i? :dizzy:
Er det rigtigt? Jeg troede kun, at der gik et par måneder...
Er det muligt rundt omkring at købe levende sten og sand, der stadig er levende og modnet vand, så man kan komme hurtigere igang?

Og så lige en sidste ting...
Hvordan placerer man bedst pumperne, så der kommer meget strøm over det hele?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af Bingocaller »

De kære Pompom krabber er helt kanone - men man ser dem fandme sjældent!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af TOSTRA »

Ok, så tror jeg ikke rigtig, at jeg har lyst til at starte med dem :-)

Hvilket lys ville i anbefale til sådan et 12 liters?
Jeg tænkte, at jeg ville lave et skab med en sump, der matcher lampen, men hvordan skal jeg gøre med pumperne?
Ville det være ok med et lille overløb(enten med eller uden pumpe i, det ved jeg ikke) og så 100-150l/t til at hive vandet tilbage og et magen til i akvariet?
Eller skal jeg bare have et enkelt "stort" et ti at hive vandet tilbage i akvariet?
Hvis jeg har et i overløbet til at fragte det til sumpen, tæller det så med ind i de 10-30 gange vandet i timen?

I må sige til, hvis jeg stiller for mange spørgsmål ;)
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af TOSTRA »

Hov, forresten, kan man have dannebo/pudsereje(r) i sådan et bette akvarie?
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: Nybegynder med 54 liter

Indlæg af TOSTRA »

Og så lige lidt mere...
Bør jeg lave min sump med et 25w varmelegeme der ligger i et hul gennem filtermaterialet?
Eller vil lampen varme godt nok? Så får man jo kolde nætter...
Og så er det nok godt at fortælle, at der er tætsluttende dækglas på, så lampen behøver ikke at være vandtæt :-)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"